ماجرای کارت‌های زرد فانی/چرا فانی 4 تایی شد؟

 اما ماجرای کارت‌های زرد وزیر آموزش‌وپرورش چیست و چرا شکل قصیده‌ای طولانی را پیدا کرده که پایانی بر آن نیست؟ آیا ممکن است وی باز هم تا پایان مجلس نهم کارت زرد دیگری بگیرد یا تن به استیضاح دوباره بدهد؟

دریافت اولین کارت زرد در فروردین93

 نخستین‌بار در سی و یکم فروردین سال ۹۳ امیرحسین قاضی‌زاده و مهرداد بذرپاش، فانی را به دلیل توقف هوشمندسازی مدارس، مشخص نشدن وضعیت تعطیلی پنجشنبه‌ها، پرداخت نکردن اضافه‌کاری نیروها، ناکارآمدی صندوق ذخیره فرهنگیان، بی‌توجهی به وضعیت رفاهی معلمان و البته انتصاب‌های سیاسی  مورد سوال قرار دادند که به دلیل قانع نشدن نمایندگان فانی با کارت زرد از مجلس خارج شد.

کارت زرد دوم در فاصله 10ماه

کارت زرد دوم را فانی هفتم بهمن ماه سال ۹۳ از مجلس دریافت کرد، این بار نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه، فانی را در چند موضوع تعیین تکلیف معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی، برگزاری آزمون استخدامی و مطالبات حقوقی فرهنگیان بازخواست کرد که پاسخ‌های فانی در آن جلسه کارساز نبود و در نهایت با ۱۱۴ رای مخالف، کارت زردی گرفت که وی را به استیضاح نزدیک کرد.

سرانجام سوم تیرماه امسال، طرح استیضاح فانی اعلام وصول شد اگرچه این استیضاح رای نیاورد اما نشان داد تنش سنگینی که بین وزیر آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس از ابتدا وجود داشته، به قوت خود باقی است و هر دو طرف نتوانسته‌اند مشکلات را بین هم حل کنند.

کارت زرد دوباره برای وزیر آموزش‌وپرورش

بار سوم، سیدمهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در 30 آذرماه ۹۴  باعث دریافت کارت زرد فانی شد و وی را که یک استیضاح سنگین از سر گذرانده بود، سه‌کارته کرد.  موسوی‌نژاد، وزیر آموزش‌وپرورش را برای پاسخ به سوال‌هایی درباره «استفاده از نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش، عدم توجه به منابع انسانی و فرهنگیان از لحاظ بیمه سلامت، حقوق و سایر مزایا و تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها و بعضی شهرها» فراخوانده بود.

رکوردشکنی فانی در دریافت هشدار

فانی کارت زرد چهارم را بیست و هشتم دی ماه ۹۴ در مدت کمتر از یک ماه از مجلس دریافت کرد تا باز هم در معرض استیضاح قرار بگیرد. وزیر آموزش‌وپرورش این بار کارت زرد را به واسطه باز هم یک سوال تکراری از سوی «حلیمه عالی» نماینده مردم زابل مبنی بر «مدیریت و انتصابات ضعیف در آموزش و پرورش» با ۹۹ رای دریافت کرد. کارت زرد چهارم پارلمان به فانی باعث شد وی رکوددار دولتمردان در دریافت کارت زرد باشد. تاکنون دولتمردان ۱۸ کارت از مجلس دریافت کرده‌اند که 4 موردش از آن فانی است. بدین ترتیب وی تاکنون ۲۲ درصد از کل کارت‌های زرد دولت را به خود اختصاص داده است. یک جمع‌بندی ساده نشان می‌دهد مهم‌ترین محور پرسش از وزیر آموزش‌وپرورش درباره به‌کارگیری بازنشستگان و نیروهای ناکارآمد، استخدام نشدن مربیان پیش‌دبستانی، مطالبات فرهنگیان و کم‌توجهی به مدارس روستایی بوده است.

آموزش‌وپرورش؛ وزارتخانه بدون استراتژی

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه چرا نمایندگان از پاسخ‌های فانی قانع نشده‌اند، گفته است: علت مشخص است، مشکلات این وزارتخانه حل نشده، فانی باید با تحرک بیشتری دنبال استیفای حقوق معلمان باشد. وی تاکنون پاداش پایان خدمت بازنشسته‌ها را نداده و از سوی دیگر استراتژی مشخصی درباره استخدام نیروهای حق‌التدریس ندارد.

فانی، وزیر سیاسی

همچنین عبدالوحید فیاضی، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره بیان داشت: واقعیت این است که فانی اگرچه تئوریسینی قوی و حرفه‌ای است اما از لحاظ مدیریتی موفق نیست و نمی‌تواند امور مربوط به معلمان را دنبال کند. فیاضی افزود: مشکل دیگر این است که وی نیروهایی را در استان‌ها انتخاب کرده که پیشینه سیاسی دارند و بیشتر دنبال فعالیت‌های انتخاباتی هستند و این مطلوب نمایندگان مجلس نیست.