مهم‌ترین عوامل بروز طلاق

در گذر از پیچ و خم سالن‌های دادگاه التهاب پر از غم لحظات جدایی رمق گام‌هایم را گرفته است، اصرار و زجه های پسربچه تمام فضای سالن را پر کرده است مامان تو رو خدا نرو، بمون، بدون تو من چیکار کنم؟

من می خوام با تو باشم، قول می‌دم پسر خوبی باشم فقط بمون..... اصرار کودک برای بازگشت مادر به محیط خانه بی‌نتیجه است هرچه بیشتر گریه و زاری می‌کند اصرار مادر برای هرچه سریع‌تر جاری شدن خطبه طلاق بیشتر می‌شود

وقتی پایه‌های زندگی مشترک با غمزه زنی خیابانی سودا می‌شود

مرد مستأصل و سردرگم بر روی صندلی میخکوب شده است گویا خاطرات روزهایی را مرور می‌کند که بی عذر و بهانه پایه‌های زندگی شیرین سه‌نفره را به غمزه زنی خیابانی سودا کرده و امروز مجبور است در ازای این خیانت تاوانی بزرگ به وسعت فنای یک زندگی و آوارگی تنها فرزندش بپردازد، کودکی که با این قصور، الفبای زندگی را بر دفتر تنهایی و درد بی‌مادری مشق خواهد کرد.

قلب زن از سنگ نیست اما با گذر از پیچ‌وتاب زندگی خالی از صداقت امروز به آهنی زنگارگرفته تبدیل شده است که با هر بار نگاه به چهره گریان و ملتمسانه پسر ۶ ساله‌اش می‌شکند اما دیگر تاب تحمل بار سنگین خیانت بر دوشش سنگینی می‌کند.

اشک گونه‌های مادر را می‌پوشاند در بغضی سنگین تمام حرف‌های دلش در تنها سه جمله خلاصه می‌شود: پنج سال از سال‌های جوانی ام را به خاطر حضور و به امید آینده روشن تو با او (پدرت) سر کردم وقتی مرد شدی تنهایی مادرت را بهتر می‌فهمی .... فقط مرا به خاطر ازدواج اشتباهی که داشتم ببخش.

تا قبل از گرفتن حق قانونی خود وارد زندگی مشترک نمی‌شوم!

پرده دوم: صدای دادوبیداد خانواده‌های دختر و پسر فضا را پر کرده است مادر مرد جوان عروسش را با لفظ کاسب خطاب کرده و می‌گوید: تو که با نیت اخاذی و پول درآوردن آمده بودی چرا بازندگی و احساس پسرم بازی کردی؟ دختر نیز که گویا حرف خاصی برای گفتن ندارد می‌گوید: مهریه حق قانونی من است و تا قبل از گرفتن حق قانونی خود وارد زندگی مشترک نمی‌شوم!! اگر دلتان به حال پسرتان می‌سوزد در پرداخت مهریه به او کمک کنید، پسر جوان سربه‌زیر و شکست‌خورده از همهمه موجود به حیاط دادگاه پناه می‌برد.

محیط های مجازی عشق و وفاداری را از زندگی ها محو کرده است

پرده سوم: خانواده ۶ نفری در حالی برای طلاق آمده‌اند که تمام اعضای خانواده بالای ۱۲ سال هستند شرم و حیای مانع از گفتگو و طرح مشکل می‌شود تا اینکه بالاخره پدر خانواده با ۴۹ سال قفل سکوت را شکسته و از خیانت همسرش در غیب وی می‌گوید.

 

او البته مقصر اصلی را گوشی های جدید و برنامه‌ها و فضاهای مجازی می‌داند و درحالی‌که اشک در نگاهش حلقه‌زده می‌گوید: وقتی پای برنامه‌های اینترنتی وایبر و تلگرام و.. به محیط خانه باز شد محبت، عشق و وفاداری از زندگی ام رخت بربست و امروز مجبورم علیرغم میل باطنی زنم را با بیش از ۲۰ سال زندگی مشترک طلاق دهم

با استناد به آمار طلاق در هر سه دقیقه یک خانواده ایرانی از هم فرومی‌پاشد

با توجه به آمار ارائه شده بر این مبنا که به‌طور متوسط در هر ساعت ۱۸.۶مورد طلاق در کشور ثبت می‌شود این نشانگر این معضل است که در هر سه دقیقه یک خانواده ایرانی از هم فرومی‌پاشد این آمار زنگ خطری برای بیداری مدیران در آغاز فاجعه‌ای در تناقض بافرهنگ اصیل ایرانی است. فرهنگی که با انفجار بمب تکنولوژی آسیب‌دیده و در زیر فرهنگ کورکورانه غربی لگدمال شده است.

مشکلات مالی و اعتیاد مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق در استان

یکی از شهروندان بیرجندی عمده علت افزایش طلاق را مشکلات مالی و افزایش روزافزون تورم و هزینه ها دانسته و می‌گوید: همان‌طور که در روایات آمده وقتی فقر وارد خانه شود ایمان از خانه بیرون می‌رود.

مجمد غلامی در ادامه افزایش استفاده از مواد مخدر را از تبعات فقر و مشکلات بسیار عنوان کرده و ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد اعتیاد یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق در استان است.

وی می‌گوید: هم‌جواری استان خراسان جنوبی با بازار بزرگ تولید مواد مخدر کشور افغانستان یکی از عوامل شیوع استفاده از مواد در استان است به‌گونه‌ای که با رشد روزافزون مصرف مواد مخدر در بین جوانان آمار طلاق نیز افزایش می‌یابد.

بیکاری و چشم و هم چشمی به افزایش طلاق دامن می‌زند

علی امیرآبادی از فرهنگیان سالخورده بیرجندی معضل بیکاری را عاملی مهم دیگر در افزایش طلاق می‌داند و بیان می‌کند: در شرایطی که به دلیل خشک‌سالی‌های ۱۷ ساله کشاورزی کاملاً از بین رفته و کارخانه جات نیز به تعطیلی کشیده شده‌اند و جمعیت زیادی از نان‌آوران خانه بیکار شده و خانه‌نشین شده‌اند این موضوع باعث افزایش مشکلات خانوادگی و گاه طلاق می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در جامعه امروز که چشم و هم چشمی حرف اول را می‌زند زنان امروزی به داشته‌ها و درآمد شوهر خود قانع نیستند و همواره دیگران و داشته‌های آنها را بازندگی خود مقایسه می‌کنند لذا گاه بعضی مشاجرات بر اساس مسائل کوچک شکل‌گرفته و به جدایی ختم می‌شوند.

امیرآبادی با نارضایتی از ورود بی‌رویه انواع گوشی های مدرن و استفاده از شبکه‌های مجازی معتقد است: با ورود گوشی‌ها و شبکه‌های مجازی به کالبد زندگی مردم، آسایش و آرامش از آنها سلب شده و بی‌اعتمادی و خیانت در زندگی‌ها ریشه دوانده است که در نهایت این امر به افزایش طلاق دامن می‌زند.

گوشی‌ها و ماهواره‌ها برگ برنده غرب

وی امکانات جدید تکنولوژی از قبیل انواع گوشی‌ها و ماهواره‌ها را سوغات برنده غرب می‌داند و می‌گوید: در حالی که شرکت‌های حامی سازنده این شبکه‌ها با اصول در فرهنگ‌سازی حفظ زندگی مشترک و خانوادگی بر روی مردم خودکار می‌کنند، این ابزار در بین مردم ما بی‌برنامه استفاده می‌شوند غافل از اینکه این امکانات در آن سوی مرزها باهدف ایجاد ازهم‌گسیختگی فرهنگی و اجتماعی در جهت ضربه زدن به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی طراحی‌شده‌اند.

وی با اشاره به پخش انواع سریال‌هایی با محتوای خیانت در شبکه‌های ماهواره‌ای ادامه می‌دهد: پخش این‌گونه سریال‌ها در خانه قبح این عمل را در طولانی‌مدت کمرنگ مرده و از بین می‌برد و از طرف دیگر کودکی که در این خانه رشد می‌کند با این طرز تفکر بزرگ‌شده و پایبندی بازندگی مشترک در نظر او بی‌اهمیت می‌شود.

محمد زاده مادر خانواده به کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در استان اشاره‌کرده و می‌گوید: بسیاری از جوانان یا به دلیل مشکلات عدیده تن به ازدواج نمی‌دهند و یا با دیدن شیوع طلاق در استان دچار ترس و تردید شده و ازدواج نمی‌کنند.

وی با ناراحتی از وضعیت حجاب و پوشش ظاهری و باطنی در جامعه می‌گوید: متأسفانه شهر بیرجند به‌عنوان شهر دانشجویی گاه دستخوش رواج برخی مدهای خارج از عرف و بی‌تناسب بافرهنگ منطقه قرار می‌گیرد که نهایتاً به‌عنوان یک آسیب اجتماعی ریشه زندگی مشترک را هدف قرار داده و از بین می‌برد و مسئولان باید در این زمینه نگاهی عمیق‌تر و دلسوزانه‌تر داشته باشند.

مهم‌ترین عوامل بروز طلاق

کارشناس امور اجتماعی می‌گوید: گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن باعث تغییر در سبک زندگی و ساختار خانواده شده و امروزه طلاق به‌عنوان یکی از آسیب های اساسی و جدی ساختار خانواده را با چالش روبرو کرده است.

محمد دادرس ادامه می‌دهد: به‌طورکلی عوامل گوناگونی در شکل‌گیری و بروز طلاق نقش دارند که افزایش تورم و مشکلات اقتصادی خانواده، بیکاری، اعتیاد اختلاف نگرش بین زن و مرد، اعتیاد، خشونت، عدم پایداری به تعهدات، مشکلات جسمانی، رابطه نامشروع همسران، مشکلات روانی، تعدد زوجین، دخالت اطرافیان، عدم پرداخت نفقه، بالا رفتن سطح توقع زنان از آن جمله هستند.

به اعتقاد وی علاوه بر این موارد، به‌دست آوردن شغل و جایگاه جدید توسط زنان، اختلافات فرهنگی، عدم توجه روانی مرد به زن و گرایش شدید به فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از دیگر عوامل بروز طلاق است.

وی با اشاره به رشد طلاق در جامعه می‌گوید: نکته اساسی در زندگی امروزی توجه به مفهوم طلاق عاطفی است که امروزه به دلایل گوناگون با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه خیانت همسران یکی از دلایل رایج زوج‌ها برای طلاق است، می‌گوید: درصدی قابل‌توجهی از طلاق‌ها به خاطر خیانت یکی از طرفین رخ می‌دهد که نشان‌دهنده آن است که یک رابطه مدت‌هاست ازهم‌پاشیده است و در واقع نتیجه ادامه دادن به یک رابطه مشکل‌دار و یا بدون عشق است. 

شبکه‌های مجازی به تنش های عاطفی بین زوجین دامن می‌زند

این کارشناس امور اجتماعی شبکه‌های مجازی را عاملی محرک برای پایان دادن به پیوندهای زناشویی آسیب‌پذیر می‌داند و می‌گوید: کاهش تعاملات زوجین به دلیل گذراندن ساعات زیادی از روز در این شبکه‌ها، باعث سردی روابط بین آنان و عدم توجه به نیازهای یکدیگر شده و تنش های عاطفی و جنسی بین آنان را دامن می‌زند.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است یکی از طرفین درگیر روابط عاطفی با فرد دیگری شده و حضور در این شبکه‌ها نقطه آغاز سوءاستفاده از اعتماد طرف مقابل و خیانت عاطفی و در شکل عمیق تر آن، خیانت فیزیکی به همسر است.

جبهه فرهنگی غرب با به‌کار گیری ابزار ماهواره و ایجاد صدها شبکه ضد فرهنگی و گسترش شبکه‌های ضد اخلاقی- اجتماعی به باورها و سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه ما هجوم آورده‌اند به اعتقاد وی یکی از مهم‌ترین دلایلی که در سال های اخیر تأثیر بسزایی در رشد طلاق داشته تهاجم فرهنگی است که این مهم یکی از اهداف غرب و لیبرال‌ها برای تخریب بنیان خانواده و فرهنگ اسلامی زندگی مردم در جامعه است.

 وی ادامه می‌دهد: جبهه فرهنگی غرب با به‌کار گیری ابزار ماهواره و ایجاد صدها شبکه ضد فرهنگی و گسترش شبکه‌های ضد اخلاقی- اجتماعی به باورها و سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه ما هجوم آورده‌اند که متأسفانه گاه با استقبال برخی از افراد نیز مواجه شده‌اند به‌گونه‌ای که استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی مجازی توسط خانواده‌های ایرانی بدون توجه به آثار مخرب آن روز به‌روز در حال گسترش است.

 وی در پایان شناخت کافی و پختگی برای ازدواج را مهم‌ترین مسئله برای کاهش آمار طلاق دانسته و با اشاره به پیامدهای اجتماعی طلاق می‌گوید: از جمله این موارد فرزندان طلاق و تک والدی شدن نظام خانواده است که آسیب های اجتماعی و عاطفی را به دنبال دارد.

افزایش ۸.۲ درصدی آمار طلاق در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی از وقوع ۷۹۲ مورد طلاق در استان طی ۹ ماهه سال جاری خبر داد و می‌گوید: از این تعداد ۴۴ مورد طلاق رجعی و ۲۴۰ مورد طلاق بائن بوده است.

علی پور حسین در گفت‌وگو با مهر به تعداد ۴۹۲ مورد طلاق خلعی اشاره‌کرده و خاطرنشان می‌کند: در خراسان جنوبی آمار طلاق نسبت به سال گذشته ۸.۲ درصد افزایش یافته است و از این نظر بیست و هفتمین استان کشور است

وی ادامه می‌دهد: از تعداد در استان ۵۸۷ مورد کل طلاق‌ها در استان شهری بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌اند و ۲۰۵ مورد نیز طلاق روستایی هستند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش داشته است.

وی بابیان اینکه بیشترین طلاق‌های ثبت‌شده مربوط به زوج‌های هم سن است، گفت: ۱۳ درصد از طلاق‌ها نیز مربوط به زوج‌هایی است که کمتر از یک سال زندگی مشترک داشته‌اند.

وی گفت: میانگین سن طلاق برای آقایان ۳۲.۶ سال و برای بانوان ۲۸.۴ سال است

افزایش آمار طلاق در استان خراسان جنوبی اکنون به یکی از نگرانیهای اجتماعی استان تبدیل شده که باید برای رفع آن چاره اندیشی کرد.