در حالی که ۱۶ ماه از برگزاری آخرین جلسه شورایعالی جوانان گذشته است، به نظر نمی‌رسد دولت با توجه به دغدغه‌های برگزاری انتخابات و بهره‌برداری از برجام، در کمتر از ۶۰ روز مانده به سال جدید، انگیزه‌ای برای جمع شدن حول محور جوانان داشته باشد.

تنها یک جلسه در کارنامه دولت

تنها جلسه شورایعالی جوانان در دولت یازدهم، مهرماه سال گذشته برگزار شد. در شرایطی که شورایعالی جوانان از زمان تاسیس در سال ۱۳۷۱ تاکنون ۳۶ بار تشکیل جلسه داده است که ۱۱ جلسه آن در دولت‌های پنجم و ششم، ۱۵ جلسه در دولت‌های هفتم و هشتم و ۹ جلسه در دولت‌های نهم و دهم بوده است اما سهم دولت یازدهم در توجه به مسائل جوانان تنها برگزاری یک جلسه شورایعالی جوانان بدون حضور رئیس‌جمهور است.

این در حالی است که رشد متعادل و همه‌جانبه شخصیت جوانان براساس اصول، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تأمین نیازهای فکری، اجتماعی، جسمی، روحی و تلطیف و هدایت عواطف و احساسات جوانان، فراهم کردن زمینه‌های مشارکت آنها در حیات اجتماعی و پیشبرد جامعه و دفاع از وطن به همراه حفظ و تقویت نشاط و شادابی جوانان در جهت عظمت و سربلندی ایران از مهم‌ترین اهداف تشکیل شورایعالی جوانان به حساب می‌آید.

وظایف قانونی شورایعالی جوانان

براساس قانون بررسی نقش و عملکرد سازمان‌هایی که در امور جوانان مسؤولیت دارند، مطالعه و تدوین شیوه‌های بهتر آشنا کردن جوانان با حقایق و معارف و تاریخ و تمدن اسلامی، کمک به فراهم آوردن زمینه داوری صحیح و منطقی نسل جوان نسبت به تمدن و فرهنگ غرب، پشتیبانی از تحقیقات درباره خصوصیات روحی، اخلاقی، فکری و عاطفی جوانان، زمینه‌سازی مناسب برای ابراز شخصیت جوانان و مطالعه راه‌های مبارزه با سنت‌های ناروا، مساعدت در جهت ایجاد و توسعه کانون‌ها و مراکز اجتماعی و فعالیت خلاق جوانان، مطالعه و بررسی زمینه‌های مناسب برای اشتغال و ازدواج جوانان و تصویب آیین‌نامه‌های شورایعالی جوانان، تعیین نوع و وظایف کمیسیون‌ها و تعیین وظایف دبیر و دبیرخانه برخی از مهم‌ترین وظایفی است که برای شورایعالی جوانان در نظر گرفته شده است.

اعضای شورایعالی جوانان

شورایعالی جوانان به ریاست رئیس‌جمهور ‌و در غیاب وی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و اعضای آن عبارتند از: وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تربیت بدنی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، دبیر شورا و 4 نفر از افراد صاحب‌نظر و متعهد، به انتخاب شورایعالی انقلاب فرهنگی.

جای خالی رئیس‌جمهور

اگرچه معاون وقت ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان پس از تشکیل تنها جلسه شورایعالی جوانان در دولت یازدهم از برگزاری هر 3 ماه یک بار جلسات این شورا خبر داده بود اما نه‌تنها این وعده تاکنون محقق نشده است بلکه شخص رئیس‌جمهور در تنها جلسه شورایعالی جوانان در دولت جدید هم حاضر نشده است. با این حال سیدجواد رضوی، مدیرکل هماهنگی و ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان از زمان برگزاری جلسه بعدی این نشست اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: در حال حاضر برنامه‌ای برای تشکیل جلسه شورایعالی جوانان نداریم. برگزاری دومین نشست شورایعالی جوانان به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری برای ۲۵ میلیون جوان کشور در دولت یازدهم در انتظار توجه مدیران در وزارت ورزش و جوانان و اعضای این شورا به ریاست رئیس‌جمهور است.