شهرداری کارکرد مساجد را از بین برده است

گروه اجتماعی- محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارخبر،با اشاره به تاریخچه تبدیل شهرداری تهران از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی در سال 1371، عنوان کرد: بنده در آن زمان اولین معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بودم. در آن زمان تصور بر این بود که ما زمانی می توانیم جایگاه خود را در خدمات رسانی به مردم تثبیت کنیم که مردم نیز آمادگی همراهی برای ایجاد این تثبیت را داشته باشند.

وی با بیان این که حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران صرفا به منظور ارتقاء جایگاه شهروندی و آگاه سازی عمومی مردم تشکیل شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم این تصور اشتباه را در ذهن خود دارند که تمامی امور را باید شهرداری در شهر و دولت در کشور انجام دهد. از سوی دیگر مسئولان مربوطه نیز تصور می کنند باید با بودجه ای که در دست دارند به تمامی حوزه ها پا بگذارند. این در حالی است که در هر صورت مردم باید نقش اصلی را ایفا کرده و مدیریت شهری تنها بستر حرکت را برای آنها فراهم کند.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مدیریت شهری در انجام وظایف فرهنگی و اجتماعی خود قرار نبود انجام اموری را بر عهده بگیرد که بر اساس قانون از وظایف شهرداری نبوده و بر عهده حاکمیت است.

حقانی با اشاره به این که در برنامه های توسعه ای مدام در حال واگذار کردن برخی مسئولیت ها بر عهده شهرداری بوده ایم، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر شهرداری تهران با پا گذاشتن در برخی از حیطه ها برخی از اموری را که مردم در گذشته بدون هزینه انجام می دادند یا با هزینه شخصی آن امور را به پیش می بردند نیز وارد شده است.

وی ادامه داد: در میان شهرهای ایران تبریز به عنوان شهر بدون کارتن خواب و متکدی معروف است به این دلیل که حمایت رسمی از آنها صورت نمی گیرد و اگر نیازمندی وجود دارد مردم کمک های خود را با حفظ آبروی شخص نیازمند به صورت پنهانی اهدا می کنند. اما برخی از اقدامات مدیریت شهری می تواند به منزله رسمیت بخشیدن به وضعیت این افراد باشد، لذا باید اجازه داد برخی از امور را خود مردم به پیش ببرند.

حقانی با تاکید بر این که این وضعیت برای دستفروش ها نیز صادق است، گفت: با تهیه چادر و اسکان برای دستفروشان در واقع دستفروشی را جز مشاغل رسمی محسوب کرده ایم. این امر منجر به حضور بیش از پیش مردم از حومه شهر و روستاها به تهران برای دستفروشی می شود در حالی که ظرفیت تهران تکمیل است. در نتیجه شاهد این هستیم که برخی از سیاست ها یکدیگر را خنثی می کند زیرا از طرفی خواهان کاهش جمعیت در تهران هستیم و از سوی دیگر با انجام چنین اقداماتی منجر به ایجاد انگیزه و مشوق برای حضور هر چه بیشتر  مردم در تهران می شویم.

وی ادامه داد: این در حالی است که این نوع اقدامات منجر آسیب به اقتصاد کشور نیز می شود. لذا انجام انجام امور فرهنگی و مقابله با آسیب های اجتماعی باید به صورت برنامه ریزی شده، معقول و همخوان با سیاست های کلان کشور باشد.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که اولویت شهرداری در حال حاضر در تمامی وجوه توجه به آلودگی هوا و کاهش آن است، اظهار کرد: بنده این صحبت را که آلودگی هوا به مدیری شهری مرتبط نیست را قبول ندارم زیرا بیش از 50 درصد از آلودگی هوا در تهران ناشی از نوع مدیریتی است که از سوی تمامی سازمان های مربوطه اعمال می شود.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری نباید در حال حاضر بودجه خود را در بخش های فاقد اولویت هزینه کند، گفت: در نتیجه آن بخش از بودجه را که به بخش فرهنگی و اجتماعی نیز اختصاص می دهد باید با توجه به اولویت های شهر و تغییر رفتار و فرهنگ سازی در حوزه های مرتبط باشد.

وی با تاکید بر این که شهرداری تهران نیز همانند هر نهاد یا دستگاه دیگر بر اساس قانون وظایفی را بر عهده دارد که باید به آن وظایف عمل کند، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت ممکن است اقدامات انجام شده نه تنها سودی برای شهروندان نداشته باشد بلکه اقدامی جناحی تلقی شود.

تخصیص سالانه یک هزار و 800 میلیارد تومان به بخش فرهنگی در شهرداری

حقانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت بخشی محیط زیست گفت: باید از هزینه در بخش های غیر ضرور اجتناب کنیم. در سال های گذشته بودجه مترو از سوی دولت پرداخت نشده است. در حال حاضر شهرداری باید حتی بیش از سهم مقرر در توسعه مترو و اموری که منجر به حفاظت از محیط زیست ی شود هزینه کند و دولت نیز حتی اگر با کسر بودجه مواجه است از بودجه طرح هایی همانند طرح تحول سلامت کاسته و برای توسعه مترو کلان شهرها هزنیه کند، زیرا عاقلانه نیست اجازه دهیم مردم در آلودگی هوا مریض شوند و در قالب این طرح آنها را مجددا درمان کنیم.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که به طور متوسط یک هزار و 800 میلیارد تومان در سال بودجه فرهنگی تخصیص می یابد، عنوان کرد: شهردرای تهران با هزینه کرد این بودجه چه نقشی توانسته است در ارتقاء فرهنگ داشته باشد؟ این در حالیست که تنها سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طبق قانون  سالانه 4 درصد از مجموع بودجه شهرداری را به خود اختصاص می دهد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری دو سیستم موازی

حقانی با بیان این که فرهنگسراها و خانه های محلات با وجود خدمات بسیار زیاد خود بسیاری از کارکردهای مساجد را از بین می برند، ادامه داد: این در حالی است که زمانی شهرداری با کسر بودجه مواجه نبود و برای این امور هزینه می کرد در وضعیت حاضر که شهرداری به تبع تمام کشور با چالش بودجه ای مواجه است امور جاری این اماکن خود به صرف هزینه نیاز دارد.

وی با ابراز تاسف نسبت به این که معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دو سیستم موازی در یک سیستم هستند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که شهرداری در حوزه فرهنگ با سیستم های دیگری خارج از حوزه مدیریت شهری نیز موازی کاری دارد و هزینه این اتلاف بودجه را مردم باید بپردازند.