اجرای طرح همیار محیط زیست پس از رفع آسیب ها

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستور جلسه، گفت: موضوع طرح همیاران محیط زیست و بررسی ابعاد مختلف آن، مدت هاست در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

ابتکار با بیان اینکه طرح محیط یار، طرحی دانش آموزی است که در محدوده داخلی مدارس و با تمرکز بر فعالیت های محیط زیستی دانش آموزان انجام می شود، اظهار کرد: محیط یار بر اساس آئین نامه خاص خود و در سطح دانش آموزی است و بهتر است که به همان شیوه هم فعالیت خود را ادامه دهد.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر اهمیت طرح همیار و نقش همیاران در حفظ محیط زیست، تصریح کرد: این نقش مهم نباید منجر به نادیده گرفتن آسیب های ناشی از اجرای این طرح شود و ادامه این فعالیت نیاز به آسیب شناسی جدی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، صدور کارت با آرم سازمان حفاظت محیط زیست را یکی از آسیب های این طرح  دانست که باید بررسی بیشتری در این خصوص صورت پذیرد و راهکار جایگزین مناسبی برای آن پیش بینی کرد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به واسطه جایگاه حاکمیتی، اختیارات، مسئولیت ها و وظایف خطیری که بر عهده دارد، همچنین گستردگی حوزه های مرتبط؛ نمی تواند بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف موضوع، اقدامی در این حوزه داشته باشد.

وی استفاده از کد شناسایی همیاری مشخص با سهمیه معین برای افراد واجد صلاحیت هر استان را از جمله راهکارهای جایگزین کارت همیار دانست و ادامه داد: توسعه این اقدام باید از طرف سازمان های مردم نهاد انجام شود که به لحاظ ساختاری نیز در شرایط کنونی با حمایت های دولتی، از فضا و شرایط خوبی برای گسترش فعالیت های خود برخوردار هستند.

ابتکار پیشنهاد داد: طرح همیاری در شاخه دانشجویی نیز مورد پیگیری قرار گیرد و در قالب تشکل های محیط زیستی دانشجویی، توسعه داده شود.

ضرورت برنامه ریزی بلند مدت برای حل موضوع فریدونکنار

معاون رئیس جمهور با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید و سرهنگ حمیدرضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در خصوص اقدامات انجام شده در فریدونکنار و نتایج کسب شده در این حوزه، ضمن یادآوری حساسیت های موضوع فریدونکنار، تاکید کرد: حل این موضوع پس از سال ها غفلت نیازمند برنامه بلند مدت، توسعه و افزایش آگاهی ها و آموزش مردم محلی و جذب مشارکت آن ها و ابزارهای تشویقی و تنبیهی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ایجاد ناامنی برای متخلفان از طریق نظارت و اجرای سختگیرانه ضوابط و مقررات و پیگیری های قضایی در این خصوص، نقش موثری در حل این معضل خواهد داشت.

وی ضمن یادآوری جایگاه کلیدی شورای حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست برای حل این چالش، گفت: مهم ترین کارکرد و وظیفه این شورا؛ ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی به منظور کمک به حل سریع تر چالش هایی همچون فریدونکنار است.

نقش جامعه مدنی در حفظ محیط زیست غیر قابل انکار است

معاون رئیس جمهور ضمن استقبال از طرح آموزش و آگاه سازی جامعه بومی در خصوص تهدید منافع کشاورزی و زندگی پایدار آن ها با صید و شکار غیرقانونی، گفت: نقش جامعه مدنی در حفظ محیط زیست غیر قابل انکار است.

ابتکار با اشاره به بودجه 95 و برنامه ششم توسعه، همچنین ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در خصوص مسئولیت های سازمان حفاظت محیط زیست به منظور اجرایی شدن سیاست های کلی محیط زیست نظام، اظهار کرد: مسئولیت ها و وظایف سازمان در این حوزه ها، بسیار مهم است و از این رو شورای حفاظت نیز از نقش کلیدی در اجرایی شدن این برنامه ها برخوردار خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تهیه گزارش از برنامه ها و اقدامات و ارزیابی و کارآمدی مرکز ارتباط مردمی 1540، کشیک شبانه روزی، همچنین ایجاد هماهنگی های بین بخشی و فرابخشی و برنامه ریزی و انجام اقدامات در خصوص پیشگیری و مقابله با آتش سوزی مناطق جنگلی تحت مدیریت و حفاظت سازمان با همکاری نهادهای مرتبط از جمله سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، شناسایی و برخورد با مراکز مجازی و غیرمجازی شکار و صید و خرید و فروش حیات وحش با همکاری فتا، برنامه ریزی برای توسعه و ارتقاء برنامه های حفاظت و پایش، استفاده از ظرفیت یگان های دستگاه های مرتبط برای برنامه های مشترک، مقابله و پیشگیری از آلودگی ها و حوادث زیست محیطی، گسترش پایش هوشمند از ضروریات و مسئولیت های این شورا است.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر این موضوع که در مدیریت مناطق 4 گانه تحت حفاظت و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، اولویت نخست طرح های مدیریت مناطق است، تصریح کرد: شورای حفاظت در هماهنگی ها و پایش هوشمند این مناطق نیز نقشی بسیار مهم دارد.

وی ضمن یادآوری توافق نامه امضاء شده میان ایران و چین در جریان سفر رئیس جمهوری این کشور به ایران، گفت: یکی از بندهای این تفاهم نامه کمک 20 میلیون یوان (3.5 میلیون دلاری) از سوی چین به ایران در حوزه تجهیزات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است که تمام این کمک به مناطق، محیط بانی ها و پایش هوشمند اختصاص خواهد یافت.

بسیج می تواند در خصوص اجرایی شدن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مشارکت فعال داشته باشد

ابتکار در خصوص مباحثی که بسیج شهری و مهندسی می تواند با سازمان حفاظت محیط زیست مشارکت داشته باشد، اظهار کرد: مدیریت موتورخانه ساختمان ها، معاینه فنی خودرو، عدم استفاده از خودرو شخصی، تنظیم درجه حرارت ساختمان ها، بهینه سازی مصرف انرژی از جمله زمینه های مشارکتی است که تاثیر به سزایی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله سیاست های موکد مقام معظم رهبری در سیاست های کلی ابلاغی حوزه محیط زیست است.

گفتنی است، بحث و بررسی چالش ها و موانع ادامه روند گذشته طرح همیاران محیط زیست و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در فریدونکنار از جمله مباحث مطروحه از سوی حاضرین در این جلسه بود.