بیمه ازدواج به صرفه تر است یا سپرده در بانک!

بالا رفتن سن ازدواج،افزایش تجرد دختران،پرهیز پسران از قبول مسئولیت زندگی مشترک،از معلول هایی است که امروزه به عنوان آسیب و معضل اجتماعی از آن یاد می شود.

معلولی که عمده کارشناسان،دلیل اصلی ظهور و بروز آن را در ناهمخوانی بضاعت و تمکن مالی با هزینه های سنگین ازدواج جستجو می کنند.

البته کارشناسانی نیز با طرح اشاراتی مبنی بر پرهیز از بالا بردن هزینه های غیر ضروری و اجتناب از تجملات بر لزوم ازدواج آسان تاکید می کنند.

فارغ از توصیه ها،پیشنهادات و راهکارهایی که در این خصوص ارائه می شود،شکی نیست که امروزه مشکلات مالی،سدی مستحکم در برابر پیوندها و انعقاد ازدواج به عنوان سنت حسنه پیغمبر(ص)است.

در این میان بیمه ازدواج پس از اما اگر های بسیار،ساز وکار اجرایی لازم را به خود گرفت و قرار است این چارچوب تعریف شده تسهیل گر ازدواج جوانان شود.

**دامنه پوشش بیمه ازدواج

آنطور که محمد رضا موحد،کارشناس و مسئول بیمه ازدواج و اکبر افتخاری مشاور بیمه ای و اقتصادی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با رسانه ها به آن اظهار داشته اند،مقرر است بیمه مذکور تنها چند حوزه خاص را پوشش دهد که حق مشاوره ای،کمک هزینه عقد و عروسی،خرید جهیزیه و تولد نخستین فرزند از نمونه های آن به شمار می رود.

البته این موارد با وعده سابق محمدرضا رستمی،معاون ساماندهی امور جوانان،فاصله ای بسیار دارد زیرا وی پیش از این دامنه پوشش بیمه ازدواج را در پنج بسته حمایتی اشتغال،مسکن،تحصیل،اوقات فراغت و گردشگری عنوان کرده بود.

به نوعی می توان گفت بیمه ازدواج نیز مانند وام خودرو و وام خرید کالا ناگهان آب رفت و با توجه به وعده های پیشین،نارس متولد شد.

 

**داده ها وآورده های بیمه ازدواج

آنطور که در رسانه ها منتشر شده سود دهی بیمه ازدواج مستلزم انعقاد بیمه ای 10 ساله است که حداقل پرداختی برای آن 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

البته آنهایی که از لحاظ مالی از بنیه قوی تری برخوردارند می توانند پرداختی ماهیانه خود را افزایش دهند و قاعدتا هر آنچه میزان پرداختی،افزایش یابد به همان میزان نیز بهره مندی بیشتری در یک دهه آینده به آنها تعلق خواهدگرفت.

آنطور که موحد و افتخاری عنوان کرده اند با پرداخت ماهیانه 200 هزارتومان و پرداخت تدریجی 24 میلیون تومان می توان از تسهیلات 20 میلیون تومانی کمک هزینه عقد و عروسی،16 میلیون تومانی تهیه جهیزیه و پرداخت 1  میلیون و 300 هزار تومان بابت حق مشاوره بهره مند شد،مضافا بر اینکه در ازای تولد نخستین فرزند نیز،والدین نوزاد هفت میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

اما این سئوال مطرح می شود که چه تعداد از جوانان،توانایی پرداخت ماهیانه 200 هزار تومان را خواهند داشت تا بر مبنای آن پس از 10  سال،بسته های حمایتی مورد اشاره برای او فراهم شود.

**بیمه ازدواج یا سپرده در بانک؟

مجید بنویدی،عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه،چندی پیش در گفتگویی با رسانه ها عنوان کرد:سرمایه گذاری در بیمه ازدواج،با بازدهی بیشتری نسبت به سپرده گذارای در بانک ها همراه نخواهد بود،اما با وجود اینکه ممکن است با سود چندانی همراه نشود اما به هر حال نوعی پشتوانه مالی برای کسانی است که سرمایه اندک دارند و می خواهد به مرور زمان از این سرمایه کوچک مبالغ قابل توجهی به دست آورند.

 ** کارآمدی بیمه ازدواج در گروی نگاه واقع بینانه

اگر یکی از اهداف بیمه ازدواج تسهیل سنت حسنه ازدواج است،که قطعا چنین خواهد بود،باید نسبت به الزامات ونیازهای واقعی زوجین،دقت نظر بیشتری را لحاظ کند.

آنچه که در خصوص پوشش بیمه ای ازدواج در حوزه هایی همچون،مسکن،اشتغال،تحصیل،اوقات فراغت و گردشگری مطرح بود،به نوعی علاوه بر ترغیب جوانان بر ازدواج با تامین تسهیلات قابل توجه،زمینه دوام و قوام آن را نیز فراهم می کرد.

اما آنچه که امروز به عنوان بسته های حمایتی بیمه مذکور،مطرح است از چندان جذابیتی برای جوانان برخوردار نیست و با واقعیت های موجود فاصله دارد،به عنوان نمونه بدون تردید یکی از دلایل عدم ازدواج جوانان به معضل مسکن و اشتغال باز می گردد و رفع چنین دغدغه هایی بخش قابل توجهی از موانع موجود در این مسیر میمون و مبارک( ازدواج ) را هموار خواهد ساخت.

براستی در چنین شرایطی،بیمه مذکور تا چه حدی در بُعد کارکردی در تسهیل تامین الزامات ازدواج موثر است،اگر چه میزان پرداخت ماهیانه در میزان دریافتی،بعد از یک دهه موثر است اما نباید از نظر دور داشت که بخش قابل توجهی از جوانان با مشکل اشتغال مواجه هستند و تامین و پرداخت ماهیانه مبالغی که در آینده خروجی مطلوبی را در پی داشته باشد برای این طیف از جامعه دشوار است.

می طلبد زمینه و بستری فراهم شود که دامنه بیشتری از جوانان تحت پوشش این نوع از بیمه قرار گیرند و البته با دریافت ماهیانه حق بیمه متعادل تر(متناسب با واقیعت جامعه و بنیه مالی این قشر) میزان خروجی و دستاورد مطلوب تری از آن حاصل شود،در چنین شرایطی است که بیمه ازدواج گره گشای مهار غول تجرد خواهد شد.