به گزارش خبر انلاین سردار ابراهیم کریمی، جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در نشست خبری صبح امروز گفت: این تعداد از مشمولان معافیت یک سوم کل نیروها را شامل میشود.

به گفته او کسانی که به دلیل دستگیری مشمول شش‌ماه اضافه خدمت شده‌اند از این معافیت بهره نخواهند برد.

کریمی همچنین گفت: ما در سال ۹۰ براساس دستورالعمل محدودیت‌های بسیاری را برای مشمولان غایب لحاظ کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به عدم صدور گواهی‌نامه، عدم توانایی در کسب تسهیلات بانکی، به نام زدن سند و غیره اشاره کرد.

بازداشت غایبان

به گفته جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا براساس دستورالعمل صادر شده برای کسانی که همچنان غایب محسوب می‌شوند برای اولین بار برگه اخطار قرمز‌رنگی صادر می‌شود که آنها را مشمول سه ماه اضافه خدمت می‌کند: در مرحله بعدی اگر افراد خود را معرفی نکند مأموران کلانتری ها اقدام به جلب آنها خواهد کرد و نهایتاً ۶ ماه اضافه خدمت خواهند شد. اطلاعات افراد غایب به تمام مراکز پلیس تخصصی ارسال می‌شود تا کلانتری‌ها پیگیر علت غیبت افراد شوند. در صورتی که غیبت آنها موجه نباشد افراد بازداشت و اعزام به خدمت خواهند شد. با ورود کلانتری‌ها به این موضوع روند پیگیری وضعیت مشمولان غایب افزایش خواهد یافت.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا به ضرورت‌های ساماندهی مراجعات به مراکز نظام وظیفه اشاره کرد و گفت: روزانه ۸ هزار نفر به مراکز نظام وظیفه مراجعه می‌کنند که این حجم بالایی از کار را به وجود می‌آورد ما در سال ۹۰ به دنبال پاسخگویی غیرحضوری هستیم که در همین راستا با تقویت سایت نظام وظیفه و راه‌اندازی تلفن گویا ۰۹۶۸۰ به صورت ۲۴ ساعته جوابگوی مردم هستیم.

معافیت پولی نداریم

او همچنین گفت: در حال حاضر معافیت ریالی برای مشمولان در داخل کشور نداریم. همچنین طول مدت سربازی تغییری نداشته اما ما همه‌ ساله بررسی‌هایی را دراین‌باره انجام می‌دهیم و با توجه به نیاز کشور و اتفاقات جاری، تصمیماتی مبنی بر افزایش یا کاهش طول مدت سربازی اتخاذ می‌شود.

تلاش برای جذاب شدن سربازی

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره آسیب‌شناسی این سازمان درباره علت کاهش میل افراد برای رفتن به سربازی گفت: ما در دفتر تحقیقات وظیفه عمومی ناجا درباره موضوعات و علل غیبت سربازان بررسی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما به هر حال تمایل بعضی از افراد برای رفتن به سربازی کم است و من فکر می‌کنم اگر شرایط و تسهیلاتی که در حال حاضر برای سربازان ایجاد شده، افزایش یابد، شاهد کاهش عدم رغبت این افراد برای حضور در سربازی باشیم.

به گفته او به دلیل وجود همین غیبت است که قانونگذار محدودیتهایی را برای افرادی که به سربازی نمیروند ایجاد کرده است: البته یکسری تغییرات نیز مانند کوتاهشدن دوره سربازی، تسهیل شرایط خروج از کشور و ... از جمله تغییراتی است که پس از آسیبشناسی مشکلات در نظر گرفته شده است.