۱۰۰ هزار صنف بدون مجوز در تهران

نشست کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات استان با حضور استاندار و  مسئولان تعزیرات استان برگزار شد. در ابتدای نشست محمد محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با ارائه گزارشی از اقدامات تعزیرات از ابتدای سال تاکنون به مشکلات موجود اشاره کرد و گفت:‌ نداشتن قیمت محصولات به ویژه در صنف بارفروشان و منسوجات، یکی از مشکلات است که نیازمند افزایش نظارت ها و تعامل دستگاه ها است.

وی با اشاره به مسئله گرانفروشی و اهمیت تعیین سود عادلانه کالاها عنوان کرد: گاهی در فصول سال با تخفیف هایی از سوی برخی فروشندگان در فروشگاه ها مواجه هستیم که واقعی نیست و براساس سود مصوب تعیین نشده است.

مدیرکل تعزیرات استان تهران تخلف در ارائه فاکتور خرید، رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی و فردی و عدم رعایت حریم قانونی محدوده صنفی را از دیگر مشکلات دانست و تصریح کرد: در حال حاضر در مناطقی همچون اطراف میدان امام حسین(ع)، خیابان مازندران و منطقه عبدل آباد بخش عمده ای از پیاده روها و خیابان توسط واحدهای صنفی اشغال شده است.

محمدی گفت:‌ وجود محصولات خوراکی شیمیایی از جمله آبمیوه های غیر طبیعی که با تبلیغات آبمیوه طبیعی به فروش می رسد نیازمند کنترل و برخورد است تا حداقل به عنوان آبمیوه غیرطبیعی به فروش برسند.

مدیرکل تعزیرات با تاکید بر اهمیت کنترل سموم شیمیایی در میوه جات و سبزیجات افزود: کنترل اقدامات در ایجاد تغییرات ژنتیکی در محصولات خوراکی لازم است و همکاری جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت را می طلبد.

وی در مورد نظارت تعزیرات بر قاچاق کالا و ارز عنوان کرد:کالاهای قاچاق به وفور است تا جایی که همه اجناس در خیابان مروی قاچاق هستند. لازم است برای نظارت و رسیدگی عزم بیشتری به کار رود و امور مشترک که تاکنون انجام شده کافی نیست.

پیشنهاد استاندار تهران

در ادامه نشست سید حسین هاشمی استاندار تهران با اشاره به اینکه وضعیت سلامت محصولات کشاورزی، سبزیجات و میوه جات در کشور ما براساس استانداردها مورد تایید است، گفت: این موضوع تا جایی است که حتی کشورهای منطقه عنوان می کنند سلامت محصولات کشاورزی ایران از نظر سموم بیشتر از سایر کشورها است.

هاشمی افزود: اقدامات دستگاه ها به تنهایی در کنترل مشکلات تعزیرات خروجی ندارد و لازم است مرکز مشترکی متشکل از دستگاه های مسئول همچون تعزیرات، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و درمان و سایر بخش ها ایجاد شود تا اقدامات مدیریتی هوشمندانه تر در حوزه کنترل تعزیرات و تمرکز بر پرونده های سنگین تر انجام شود.

وی ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت صدا و سیما به ویژه شبکه تازه تاسیس استان تهران در سیما اثرات مهمی در فرهنگ سازی و ارایه اقدامات به همراه دارد همچنین استفاده از کارشناسان و ارائه اخبار استانی یقینا اثرگذار است.

۱۰۰ هزار صنف بدون مجوز در تهران

در ادامه نشست، محمدرضا مس فروش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ساماندهی صنوف به خوبی اجرا شده است، گفت:‌ ابتدای امسال با رقم ۱۴۶ هزار صنف بدون مجوز مواجه بودیم که اکنون این رقم به کمتر از ۱۰۰ هزار رسیده است و استقبال شهرستان های قرچک و پیشوا در استقرار صنوف کمک زیادی کرد. همچنین از ابتدای سال تاکنون ۴۴۰ هزار تماس شکایت از سوی مردم در سامانه سازمان ثبت شده است.

ثبت ۳۷۰۲ تخلف بهداشتی در سال جاری

در این نشست همچنین نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در حوزه دارو و درمان با سیر کاهش مشکلات مواجه بودیم گفت:‌ از ابتدای سال تاکنون ۳۷۰۲ مورد تخلف در حوزه بهداشت،۱۸۲ مورد در زمینه غذا،۱۱۷ مورد در حوزه دارو و ۴۹۲ مورد تخلف در زمینه درمان شاهد بودیم.