برخی از جوانان زمانی که تصمیم به ازدواج میگیرند به گونه ای متفاوت اقدام به این کار کرده و فردی را انتخاب میکنند که شاید نسبت به دیگران محاسن و معایبی داشته باشد.این روزها ، ازدواج با فردی که از همسرش جدا شده با تغییر فرهنگ و نگرش‌های ایجاد شده در جامعه  نسبت به گذشته روند متفاوتی را در پیش گرفته است.

 
* ازداوجی ریسک پذیر

 

زندگی با افرادی که از همسرشان جدا شده اند ریسک خاص خودرا به همراه دارد به ویژه اینکه همسر آینده آنها تجربه تلخی را پشت سر گذاشته و بعضا دچار آسیب های روحی و روانی شده است.آسیب هایی که احتمالا تاثیراتی مانند بی اعتمادی،بی علاقگی به همسر،بدبینی و ... را در پی خواهد داشت و  فردی که تصمیم به ازدواج با این شرایط را دارد می بایست مشکلات احتمالی را در نظر بگیرد،زندگی ای که شاید برای او دردسرهایی ایجاد کند.

 

*دلیل اینگونه ازدواج ها چیست؟

 

برخی افراد به دلایل مختلف تصور میکنند ازدواج با فردی که از همسر خود جدا شده است نسبت به دیگران محاسن بیشتری دارد.به طور مثال برخی از زنان حامی مالی خوبی برای پسران مجرد محسوب میشوند و یا عده ای از دختران جوان تصور میکنند این گروه از مردان در زندگی قبلی خود تجربیات کافی را به دست آورده‌اند و پشتیبان محکمی برای آنان خواهند بود.به این ترتیب دختران و پسران مجرد با طرز تلقی‌های متفاوت تصمیم به ازدواج با افرادی که تجربه زندگی مشترک را داشته‌اند، میگیرند.

 

هانیه،25 ساله،می‌گوید:ازدواج با افرادی که یکبار تجربه زندگی مشترک را داشته‌اند،اغلب با اهدافی مانند داشتن پستوانه محکم برای زندگی آینده صورت می‌گیرد.

 

دکتر ربابه غفارتبریزی ،روانشناس،می‌گوید:دیدگاه برخی، در ازدواج با این افراد ممکن است متفاوت باشد.بعضی طرز تفکرات مبتنی بر مسائل مادی،امکانات و داشتن تجربه فرداست.البته یکی دیگر علل این ازدواج‌ها محبت،همدلی و حمایت از کسی است که نیازهای خاص‌تری در زندگی خود دارد.

 

* ازدواجی که گاه با ترحم و دلسوزی همراه است

 

برخی از افراد به دلیل وجود ترحم نسبت به فردی که از همسر خود جدا شده است، با او ازدواج میکنند. در برخی موارد نیز آنها تصور میکنند فردی را  که انتخاب کرده اند از زندگی سابق خود خاطرات تلخی دارد و می‌تواند با ازدواج و محبت بیشتر،آرامش را به او هدیه دهد.البته این امر نسبی است و در تمام موارد تاثیرگذار نیست.

 

* درک متقابل بدون سرزنش و سرکوب

 

نظر روانشناسان و جامعه شناسان بیشتر بر این است که به دلیل تجربه زندگی مشترک برای فردی که از همسرش جدا شده است و نداشتن این تجربه برای مجردها احتمال اینکه زندگی آنها دچار مشکل شود افزایش می یابد .از سوی دیگر سرکوب‌ها و سرزنش ها نسبت به فردی که قبلا از همسرش جدا شده،خاطرات تلخ گذشته را برای او تداعی میکند و شاید علت آن نبود درک متقابل نسبت به دیکدیگر باشد.

 

نسیم که 2 سال پیش از همسرش جدا شده است، می‌گوید:مدتی است که با فرد دیگری ازدواج کرده ام در همین مدت همسر فعلی‌ام بارها من را به خاطر زندگی سابقم سرزنش کرده است،این امر نه تنها زندگی ما را تلخ‌تر کرده است بلکه احساس میکنم او آدمی متفاوت از من است و ازدواج ما صحیح نبود.

 

*حل مسائل و مشکلات قبل از ازدواج مجدد

 

طلاق در دین مبین اسلام منفورترین حلال خدا است و افرادی که طلاق میگیرند ضربه سختی به خود،خانواده و جامعه وارد میکنند. شوکی که گاهی برای عده‌ای از افراد مسائلی عصبی و بیماری ‌های مختلف را در پی دارد.اما این افراد هرگز از چشیدن طعم شیرین زندگی دوباره محروم نمی‌شوند،برای داشتن زندگی آرام و خوشبختی‌شان کافی است در اولین گام مشکلات با مسائل گذشته خود را رفع و هضم کنند سپس از ذهنی سرشار از مثبت اندیشی ازدواج کنند.

 

وحید،29 ساله،می‌گوید: در زندگی‌ام تجربه تلخ طلاق را داشته‌ام اما برای شروع زندگی مجدد ناامید نشدم و بعد از آنکه احساس کردم حالم نسبت به گذشته بهتر شده ازدواج کردم و اکنون دارای یک فرزند هستم و احساس خوشبختی میکنم.

 

* لزوم تحقیق در کنار محبت

 

برای ازدواج باافرادی که تجربه جدایی از همسر خود را داشته اند باید تحقیقات لازم را انجام داد و همچنین به مشاور خانواده مراجعه کرد و قوانین حل مسئله،نیاز سنجی‌ها ، مهارت ‌ها و آموزه‌های لازم را آموخت تا آینده روشن و خوشبختی را برای ما به ارمغان بیاورد.