آلودگی برخی برنج های وارداتی تایید شد

خاکسار نماینده وزارت جهاد کشاورزی و شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری موضوع واردات برنج‌های آلوده را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

برنج هندی 1121 آلودگی فلزات سنگین را دارد

رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص واردات برنج‌های آلوده به کشور اظهار داشت: بلافاصله بعد از انتشار اخباری مبنی بر واردات برنج‌های آلوده به کشور کارگروهی در کمیسیون کشاورزی مجلس مأموریت بررسی این مسئله را به عهده گرفت که البته این کار گروه هنوز گزارش رسمی خود را ارائه نداده‌اند اما بنده به صورت غیررسمی اطلاعاتی از آن‌ها دریافت کردم که به آن‌ها اشاره می‌کنم.

وی یادآور شد: علی‌رغم این که در سال 86 یا 87 در مجلس هشتم مسئله برنج‌های آلوده را بررسی کرده و ثابت کردیم که برنج منشأ هندی 1121 آلودگی فلزات سنگین را دارد چرا ما همچنان برنج را وارد کشور می‌کنیم.

سازمان غذا و دارو آلودگی برخی از برنج‌های وارداتی را تأیید کرده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین اظهار داشت: در چارچوب‌های قانونی که برنج وارد کشور می‌شود از آن جا که برنج هندی 1121 تاریخ مصرف تعریف‌شده‌ای دارد و باید در آن چارچوب برای مصرف آن اقدام شود اسنادی داریم که یکی دو بار تاریخ این برنج‌ها تمدیدشده و آخرین موردی که در بحث این برنج‌ها داریم این است که تا پایان سال جاری بعضی از محموله‌ها تأییدشده البته سازمان غذا و دارو اعلام کرده حتی بسته‌بندی این برنج‌ها عوض شود و تاریخ‌های روز بر آن‌ها زده و در بازار عرضه شود.

شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ضمن رد اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص برنج‌های 1121 گفت: این برنج‌ها هیچ ضرری ندارند و سازمان غذا و دارو نیز این برنج‌ها را تأیید کرده است.

رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در پاسخ به این اظهارنظر شاه حسینی گفت: سازمان غذا و دارو برخی از محموله‌هایی که ما اسناد آن‌ها را داریم هنوز تأیید نکرده است.

شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج یادآور شد: از ابتدای سال 93 هیئتی به هندوستان رفتند و از 800 کارخانه برنج کشور بازدید کردند و نهایتاً فعالیت 50 کارخانه را مورد تأیید قرار دادند و هم اکنون زمین‌های کشاورزی این کارخانه‌ها با تولید محصول توسط آن‌ها رصد می‌شود و این برنج‌ها شناسنامه‌دار شده‌اند و سازمان غذا و دارو نیز این شناسنامه را تحت عنوان DMP رصد و تأیید می‌کند و اگر تخطی از طریق آن‌ها صورت گیرد با آن‌ها برخورد خواهد شد.

گزارش مجلس مربوط به برنج‌های آلوده ظرف 10 روز آینده نهایی می‌شود

رجایی رئیس کمیته کشاورزی مجلس با تاکید بر این که بنده همچنان سلامت برنج‌های هندی 1121 را زیر سؤال می‌برم گفت: در اجلاس فائو نماینده ارشد مجلس هند به بنده اعلام کرد که آلوده بودن برنج‌های این کشور را قبول دارد و در خصوص گزارش نهایی برنج‌های آلوده باید عنوان کنم که این گزارش ظرف ده روز آینده آماده خواهد شد.