مشکلات مالی در شهرداری بسیار جدی است/انتقاد به فعالیت‌های فرهنگی

در این دیدار که با ملاقات مردمی آغاز شد، «شهبازی» دبیر شورایاری با اشاره به این که اتوبان تندگویان، دروازه جنوبی شهر تهران است، از کمبود روشنایی برای تردد عابران پیاده، روباز بودن نهر کنار اتوبان و نبود گارد حفاظ در میانه اتوبان تندگویان به عنوان یکی از مشکلات اصلی ناشی از همجواری این بزرگراه با بافت مسکونی محله نام برد و خواستار نصب دیواره عایق صوتی در حاشیه تندگویان شد.

به گفته وی احداث سالن اجتماعات و مجموعه ورزشی محلی و راه اندازی مجدد خط اتوبوسرانی به میدان ولیعصر(عج) از دیگر مطالبات ساکنان این محله است.

اختصاص سالن مناسب برای همایش ها و فعالیت های فرهنگی، کمک به بازسازی مدارس و زیباسازی فضای داخلی آنها و همچنین توجه به حقوق و مزایای همکاران سرای محله و نیز تقاضای دفن شهدای گمنام از دیگر موضوعاتی بود که از جانب شورایاران و فعالان محله خانی آباد نو شمالی مطرح شد.

همچنین مدیر محله خانی آباد نوی شمالی هم در این جلسه با تأکید بر این که در همه جای دنیا برای فرهنگ سازی هزینه می شود فلسفه ایجاد سراهای محله را هم همین موضوع دانست و افزود: متأسفانه در حال حاضر سراهای محله به درآمدزایی تغییر مسیر پیدا کرده و به محلی برای اجرای برنامه های ابلاغی اداره‌ها کل اجتماعی و فرهنگی شهرداری تبدیل شده است.

در ادامه این نشت، محسن پیرهادی، ضمن توضیح در مورد مشکلات مطرح شده گفت وجود سرای محله در بوستان ولایت یک امتیاز است و باید با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت ها، موثرتر و مطلوب تر عمل کنیم.

وی افزود: برخی از اماکن رفاهی و ورزشی در سطح محله را یا باید به مدیریت محله واگذار کنیم و یا سهم محلی را در نظر بگیریم و خدمات ویژه‌ای به ساکنین محله دهیم به گونه ای که آنها برای استفاده از این فضاها تشویق شوند و اساسا ورزش در جریان زندگی روزمره مردم وارد شود.

پیرهادی با بیان این مطلب که بسیاری از فعالیت ها ذاتا وظیفه شهرداری نیست ولی از شهرداری انتظار وجود دارد، افزود: اگر شهرداری ها همه کاره شهر هستند باید اعتبارات و بودجه های این فعالیت ها هم از سایر دستگاه ها به شهرداری واگذار شود.

پیرهادی گفت: مجموعه خدمات شهرداری را نباید نادیده بگیریم ولی از فعالیت های حوزه اجتماعی و فرهنگی انتقاد داریم. در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهری پختگی و آرامش لازم وجود نداشته است و این موضوع بر خروجی نهایی فعالیت های این حوزه‌ها تاثیرگذار بوده است.

این عضو شورای شهر تأکید کرد جشنواره ها به آفتی برای شهر تبدیل شده و تاثیر و آورده ای برای فرهنگ شهر ندارد و باید با رویکردهای تازه و نوآوری ها در این حوزه اقدام کرد و برنامه ریزی ها را از رویکرد کوتاه مدت به رویکرد بلندت مدت و با هدف تاثیرگذاری عمیق و نه زودگذر در حوزه فرهنگ و جامعه تعریف کرد و پیش برد.

وی افزود: نسبت به سال‌های گذشته در شهرداری رشد داشته ایم ولی سفره را چنان بزرگ پهن کرده ایم که خدماتمان به چشم نمی‌آید.

وی افزود: بهبود حوزه فرهنگ نیازمند زمان و برنامه ریزی مناسب است و متاسفانه در حوزه فرهنگ آنچه انتظار داشته ایم و مطلوب بوده برآورده نشده و بعضا جهت گیری ها در این سمت اشتباه بوده است.

این عضو شورا همچنین گفت:در مورد برونسپاری سراها نباید عجله کنیم و بارها به شهرداری تذکر داده‌ایم که مصوبه شورا در مورد کمک به محلات را رعایت کنند و اجازه دهید خانه ها با ارائه خدمات مناسب تر، جایگاهشان را در بین مردم پیدا کنند و با گذر زمان به خودگردانی محلات برسیم.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات بیان شده را پیگیری می کند، انجام پروژه های جدید را در وضعیت فعلی مالی شهرداری ناممکن دانست و افزود: مشکلات مالی در شهرداری بسیار جدی است ولی بسیاری از مشکلات طرح شده با همین شرایط و با مدیریت بهتر قابل حل است.