مددجوی که پزشک شد/کمبود اعتبارات برای توسعه اشتغال

 استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر است.

شهرستان بوشهر از شمال به شهرستان گناوه، از شرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به شهرستان تنگستان و از غرب به خلیج فارس منتهی می شود.

این استان به‌ علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌است.

 همزمان با ایام دهه فجر جمعی از خبرنگاران رسانه‌های گروهی در پی سیاست جدید رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و روابط عمومی این نهاد در راستای شفاف سازی درآمدها و چگونگی هزینه‌ها و همچنین آشنایی خیرین و نیکوکاران با خدمات کمیته امداد با حضور در استان بوشهر و شهرستان‌های توابع آن از طرح‌های در حال اجرای کمیته امداد (اشتغال، خودکفایی، درمان و حمایت) بازدید و گزارش تهیه نمودند.

اشتغال و خودکفایی 28 نفر با 25 میلیون وام کمیته امداد

بازدید از کارگاه صافکاری،‌نقاشی و مکانیکی در شهرستان گناوه از توابع استان بوشهر نخستین مقصد خبرنگاران بود، اردشیر محمدی نژاد مالک این کارگاه در خصوص فعالیت این مجموعه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از سال 79 تا 87  کارگر ایران خودرو بودم که در روزهای پایانی سال 87  در پی برخی از مشکلات به همراه 4 نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم کارگاهی را شهر ستان گناوه راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: به همین جهت با مراجعه به کمیته امداد درخواست وام اشتغال برای راه‌اندازی این کارگاه ارائه نمودیم که درنهایت در سال 88 کمیته امداد شهرستان با آن موافقت نمود و مبلغ 15 میلیون تومان به عنوان وام اشتغال به ما پرداخت کرد.

محمدی‌نژاد تصریح کرد: پس از شروع فعالیت ما در کارگاه جهت توسعه آن مجددا درخواست جدیدی برای دریافت وام به کمیته امداد ارائه کردیم که مسئولین کمیته امداد شهرستان مبلغ 10 میلیون تومان برای توسعه این کارگاه پرداخت نمودند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 28 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیرمستقیم از این کارگاه رزق و روزی می‌برندی، بیان داشت: تعدادی از کارگران در این مجموعه سن‌شان کمتر از 20 سال است ضمن اینکه 4 نفر از آنها مددجو کمیته امداد هستند.

محمدی نژاد با اشاره به دریافتی کارگران،اظهار داشت: این رقم برای کارگران متفاوت است به طوری که شاگردها 300 هزار تومان و سایر کارگران حرفه‌ای یک میلیون و 500 تومان تا دو میلیون دریافت می‌کنند.

 

وی در ادامه به یکی از مشکلات به وجود آمده برای ادامه فعالیت این کارگاه اشاره کرد و افزود: متأسفانه با تغییر مکان کارگاه از شهر به خارج از شهر پروانه کسب کارگاه باطل شده است و همین منجر شده که ما نتوانیم کارگران را بیمه کنیم.

محمدی نژاد اظهار امیدواری کرد مشکل به وجود آمده با حمایت مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان و شهرستان مرتفع شود.

احمد دهقانی، مسئول خودکفایی و اشتغال کمیته امداد شهرستان گناوه در خصوص اقدامات انجام شده از سوی مسئولان امداد شهرستان برای حل مشکل ایجاده شده در این کارگاه،گفت: رایزنی‌های با شهرداری صورت گرفته که امیدواریم به زودی مشکل به وجود آمده حل شود.

اشتغال خانوادگی با وام 30 میلیونی

بازدید از کارگاه تولید قارچ توسط مجری طرح زینب ابراهیمی 36 ساله در روستای محمد صالحی در حاشیه شهرستان گناوه دومین مقصد خبرنگاران برای تهیه گزارش بود.

ابراهیمی مجری طرح تولید قارچ، افزود: حدود دو سال پیش به دلیل شرایط زندگی و به علت معتاد شدن همسرم به کمیته امداد مراجعه کردم و در خواست کمک کردم که در نهایت بنده به همراه همسر و دو فرزندم تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتیم.

وی اضافه کرد: در همان زمان درخواستی را به مسئولان کمیته امداد شهرستان مطرح کردم مبنی بر دریافت وام اشتغال برای راه‌اندازی کارگاه تولید قارچ، که پس از بررسی طرح توسط کارشناسان این نهاد،مبلغ 30 میلیون تومان برای راه‌اندازی کارگاه دریافت کردیم.

 

ابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر 5 نفر (سه نفر به صورت ثابت)(دونفر به صورت پاره وقت) در این کارگاه مشغول به کار هستند که البته به دنبال توسعه کارگاه هستیم که این کار مستلزم همکاری و مساعدت کمیته امداد است.

مجری طرح تولید قارچ در خصوص پرداخت اقساط وام 30 میلیونی، بیان داشت: از زمان دریافت وام تا به امروز ، 8 میلیون تومان از وام از اقساط بازگردانده شده است.

ابراهیمی در باره نحوه کاشت و برداشت محصول،گفت: از یک تن کمپوست حدود 270 کیلو قارچ تولید می‌شود و در هر مرحله کاشت کمپوست 3 بار برداشت محصول انجام می‌گیرد و فاصله هر برداشت با برداشت‌های بعدی 2 هفته است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط مناسب به وجود آمده برای توسعه کارگاه، اظهار داشت: در صورتی که کمیته امداد موافقت کند و وام در اختیار ما قرار دهد ما می‌توانیم کارگاه‌های خود را توسعه بدهیم.

دهقانی مسئول اشتغال و خود کفایی کمیته امداد شهرستان گناوه نیز در خصوص فروش محصولات(قارچ) در سطح شهرستان و استان، بیان داشت: امداد در بحث فروش دخالتی ندارد و در واقع شرایط خوبی برای فروش محصولات وجود دارد.

اشتغال دو خواهر مددجو در یک کارگاه بولک زنی

کارگاه تولید بولک دیواری،تیرچه و سقفی در شهرستان گناوه سومین مقصد بازدید خبرنگاران حوزه رفاهی بود که این کارگاه توسط  دو خواهر (مددجویان) امداد ادراه می‌شد.

سکینه و بدری منصوری دو خواهری هستند که کار سختی را برای تأمین معیشت خود انتخاب کرده بودند.

بدری منصوری با اشاره به نوع کار در این کارگاه، خاطر نشان کرد:  اگر چه کار در این جا سخت و و دشوار است اما لذت زیادی دارد چرا که توانسته‌ایم به استقلال و خودکفایی برسیم.

منصوری با اشاره به دریافت وام 45 میلیون تومانی از کمیته امداد برای تجهیز کارگاه،افزود: حدود 18 ماه پیش این وام به ما پرداخت شد و بنده به همراه خواهرم این کارگاه را راه‌اندازی کردیم.

وی بیان داشت: سال‌های پیش به علت فوت پدرم  بنده به همراه سایر خانواده‌ام تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتیم و در این سال‌ها از کمک‌های درمانی،حمایتی این نهاد استفاده کرده‌ایم.

 

منصوری با اشاره به حذف مستمری کمیته امداد به خانواده‌اش، گفت: خوشبختانه با خودکفا شدن خانواده‌ام مستمری ما حذف شده است و به جای دریافت مستمری 100 هزارتومانی در ماه هم اکنون ماهیانه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کنیم.

وی همچنین از مسئولان کمیته امداد شهرستان خواست تا تمهیداتی را برای توسعه کار و  همچنین خرید مغازه داشته باشند.

منصوری افزود: در حال حاضر سرمایه ما در این کارگاه از 45 میلیون به بالغ بر 150 میلیون تومان رسیده است.

وی همچنین به میزان تولید در این کارگاه اشاره کرد و گفت: روزانه بین دو تا سه هزار بلوک تولید می‌شود و در واقع مشکلی برای فروش تولیدات وجود ندارد چرا که بازار آن فراهم است.

 

توسعه اشتغال منوط به توجه کمیته امداد دارد

به گزارش فارس، بازدید از کارگاه شیشه خم کنی(تهیه و توزیع انواع شیشه‌های کابینت و سندبلاست شیشه) چهارمین مقصد خبرنگاران برای تهیه گزارش بود.

نکته حائز اهمیت در این کارگاه، اشتغال دو برادر مددجو بود که به گفته احسان مرادی 22 ساله این کارگاه یکسال پیش و با اختصاص 43 میلیون تومان راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به دریافت وام اشتغال برای راه‌اندازی کارگاه، اظهار داشت: اگر چه در ابتدا قصد راه‌اندازی سوپرماکت داشتیم و حتی دو میلیون تومان هم از کمیته امداد برای راه‌اندازی آن دریافت کردیم اما بعد از مدتی تغییر شغل دادیم و به سمت کار صنعتی رفتیم.

 

مرادی گفت: در حال حاضر 15نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند که از این تعداد 9 نفر به صورت مستقیم و 6 نفر نصاب همکاری دارند.

وی همچنین به پوشش بیمه‌ای افراد شاغل در این کارگاه اشاره کرد و افزود: بخشی از حق بیمه شاغلین توسط کمیته امداد تأمین می‌شود.

مرادی به سرمایه این کارگاه بعد از دو سال اشاره کرد و گفت: ابتدا سرمایه کارگاه 43 میلیون بود که هم اکنون با دستگاه‌های خریداری شده به بالغ بر 110 میلیون تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تلاش داریم که کارگاه خود را توسعه دهیم اما با مشکلات مالی روبرو هستیم به طوری که هم اکنون دو دستگاه شیشه دو جدار پرس از کشور چین خریداری شده است که به دلیل نبود پول این دستگاه‌ها در اداره گمرک استان اصفهان مانده است که امیدواریم کمیته امداد در این زمینه مساعدت کند.

 

مرادی بیان داشت: جهت ترخیص این دو دستگاه به اعتبار 60 میلیونی نیاز است که با ترخیص این دو دستگاه ،9 نفر دیگر هم می‌توانند در این کارگاه مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه بنده و برادر و خواهرم از کودکی به همراه مادرم تحت پوشش امداد بودیم،تأکید کرد:  از رمانی که به خود کفایی رسیده‌ایم از چرخه حمایتی خارج شده‌ایم ضمن اینکه هر کدام از افراد شاغل در کارگاه ماهیانه بالغ بر 2 میلیون تومان درآمد دارند.

احمد دهقانی مسئول خودکفایی و اشتغال کمیته امداد شهرستان گناوه نیز با اشاره به درخواست مطرح شده از سوی مالک کارگاه تولید شیشه،بیان داشت: طی سال آینده مبلغ مورد نیاز جهت ترخیص دو دستگاه شیشه دو جدار پرس در اختیار مالکان کارگاه قرار خواهد گرفت.

درخواست دختر نخبه ورزشی از وزیر ورزش

به گزارش فارس، خبرنگاران پس از بازدید از طرح‌های خودکفایی و اشتغال، در خانه‌ای یکی از نخبگان ورزشی،هنری و علمی حضور پیدا کردند که علی‌رغم استعدادهای برتر فاطمه سادات موسوی مددجوی کمیته امداد توجه کمتری به وی شده است.

وی در خصوص کسب مدال‌های مختلف ورزشی از جمله سبک کیک بوکسینگ(W.K.A) بیان داشت:در این زمینه حکم‌های و مدال‌های مختلف ورزشی استانی و کشوری کسب کرده‌ام و در آستانه اخذ مربیگری هستم.

 

موسوی بیان داشت: در سال‌های قبل در 5 حوزه مختلف هنری،نقاشی به صورت انفرادی فعالیت‌های مستمری را داشته‌ام. و این در حالی است که از یکسال پیش توسط کمیته امداد به عنوان نخبه علمی-ورزشی شناخته شدم که نیاز به مساعدت و همکاری این نهاد دارم تا بتوانم در حوزه‌های مختلف برای کشورم موثر باشم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط زندگی خانواده‌اش،گفت: بعد از اینکه پدرم از کار افتاده شده تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتیم و اگر چه در این سال‌‌ها با کمبودهای مالی روبرو بوده‌ایم اما بازهم خدا را شاکرم که سایه پدر و مادرم بر سرم است.

موسوی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلات مالی اجازه نمی‌دهد برنامه‌هایش در حوزه ورزش را اجرا کند، بیان داشت: امیدوارم وزیر ورزش تمیهداتی را برای رسیدن به اهدافم را فراهم کند.

مددجوی که پزشک نیکوکار شد

گفت‌وگو با مالک خدری مددجوی سابق و نیکوکاری فعلی برنامه بعدی خبرنگاران در بازدید از طرح‌های کمیته امداد در استان بوشهر بود.

خدری با اشاره به حمایت کمیته امداد در سال های نه چندان دور، بیان داشت:به دلیل شرایط نامناسب مالی و درآمد کم پدرم در کودکی به همراه برادر،مادر و خواهریم تحت پوشش امداد قرار گرفتیم.

وی گفت: بعد از طی کردن دوران دبیرستان، در سال 75 وارد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شدم و در تمام زمان تحصیلم کمیته امداد حمایت‌های مالی و معنوی را از من در دانشگاه داشت.

خدری افزود: بعد از 7 سال تحصیل در دانشگاه و فارغ التحصیلی در سال 82 ازدواج کردم و با توجه به حمایت‌های کمیته امداد طی دوران تحصلیم، تصمیم گرفتم ارتباط و همکاری خودم را با مسئولان کمیته امداد استان قطع نکنم و به همین جهت خداوند توفیق داد به عنوان یک پزشک نیکوکار با امداد همکاری داشته باشم.

وی با اشاره به خدمات کمیته امداد در حوزه درمان و مشاوره، گفت:قطعاً ادامه این برنامه می‌تواند در رسیدن به اهداف این نهاد موثر باشد.

به گفته واعظ مدیر کل روابط عمومی کمیته امداد استان بوشهر، مالک خدری هم اکنون به عنوان یکی از نیکوکاران مطرح استان بوده و در این سال‌های خدمات خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله طرح اکرام ایتام ؛درمان رایگان بیماران نیازمند و مددجو انجام داده است و هم اکنون نیز 50 درصد  هزینه خرید یک واحد مسکونی برای یک خانواده نیازمند را پرداخت کرده است.

مددجوی که در تولید جلیقه‌های نجات رقیب شرکت‌های خارجی است

محمد بچاریان بعد از فوت پدرش، به همراه سایر خانواده‌ سال‌های زیادی مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) بودند اما سه پیش توانست زندگی خود،مادر و خواهرانش را تغییر دهند، این بخشی از صحبت‌های مددجو سابق امداد بود.

وی هم اکنون یک کارگاه تولید جلیقه‌ نجات دارد که به گفته مسئولان امداد استان بوشهر، تولیدی وی در ایران منحصر به فرد و در خارج با سایر کشور رقابت می‌کند.

بچاریان با اشاره به نحوه شکل گیری کارگاه تولیدی جلیقه نجات، اظهار کرد: با 5 میلیون وام اشتغال این کارگاه آغاز به کار کرد و در ادامه با مساعدت مسئولان کمیته امداد استان مبلغ 45 میلیون تومان دیگر نیز به عنوان وام اشتغال برای توسعه کارگاه پرداخت شد.

وی ضمن اشاره به بازار فروش تولیداتش، تصریح کرد: جنوب و شمال کشور بازار فروش محصولات بوده ضمن اینکه چندی پیش دو کشور عراق و سوریه درخواست خرید تولیدات کارگاه را داشتند اما به دلیل نبود سرمایه این کار عملیاتی نشد.

بچاریان همچنین به قیمت تمام شده جلیقه‌های نجات اشاره کرد و گفت: برای تولید هر عدد جلیقه 12 هزار 500 تومان هزینه می‌شود و به صورت عمده 15 هزار تومان به بازار فروخته می‌شود.

تسهیلات ویژه به دختران و پسران نخبه تحت پوشش کمیته امداد

مقصد بعدی بازدید خبرنگاران از پروژه‌ها و طرح‌های کمیته امداد امام خمینی(ره)، مجتمع فرهنگی،تربیتی شهید نگه‌دار اسماعیلی بود.

راضیه ظاهری مدیر مجتمع با اشاره به نوع کارکرد این مجموعه،تصریح کرد: معمولاً دانش آموزان نخبه در حوزه‌های مختلف(علمی،فرهنگی،ورزشی،قرآنی ...) و  یا دانش آموزانی که برای ادامه تحصیل در روستای خود  بامشکل روبرو هستند به این مجتمع‌ها معرفی می‌شوند.

ظاهری اضافه کرد: در استان بوشهر 4 مجتمع فرهنگی،تربیتی وجود دارد که دو مجتمع در استان بوشهر و شهرستان گناوه ویژه دختران و دو مجتمع در شهرستان‌های دشتستان و دشتی ویژه پسران است.

مدیر مجتمع فرهنگی،تربیتی شهید نگه‌دار اسماعیلی ادامه داد: در این مجتمع 62 نفر از دختران از خدمات تحصیلی و فرهنگی استفاده می‌کنند که از این تعداد 38 نفر به دلیل بی سرپرستی و بقیه به علت طلاق والدین و یا از کار افتادگی والدین در این مجتمع حضور دارند.

وی تصریح کرد:عموم از اواخر خرداد ماه هر سال مراحل شناسایی دختران و پسران برای حضور در مجتمع‌های فرهنگی ، تربیتی امداد انجام می‌شود که شناسایی این افراد بر اساس سرفصل‌های ابلاغ شده است.

ظاهری ضمن اشاره به بالا بوده معدل دانش‌آموزانی که در مجتمع‌های فرهنگی تحصیل می‌کنند، افزود: معدلی که برای حضور در این مجموعه‌ها در نظر گرفته شده 17 به بالا است و در واقع فرزندان تحت پوشش کمیته امداد در این مجتمع‌ها تنها اسکان نمی‌پذیرند بلکه از خدمات مختلف فرهنگی،علمی،تربیتی... استفاده می‌کنند.

مدیر مجتمع فرهنگی،تربیتی شهید نگه‌دار اسماعیلی تصریح کرد:در هر مجتمع 2 مربی پرورشی،10 مشاور و یک روحانی حضور دارد و هر یک از این افراد برنامه‌های پیش بینی شده را انجام‌ می‌دهد.

وی تأکید کرد:سال گذشته 5 نفر از دانش آموزان مجتمع وارد دانشگاه دولتی شدند.

ظاهری همچنین به عدم تردد دختران به خارج از مجتمع اشاره کرد و گفت: هر گونه تردد باید با اجازه مسئولان مجتمع باشد ضمن اینکه هیچیک از دانش آموزان حق ندارند در طول شبانه روز از موبایل استفاده کنند و در واقع زمان دو ساعته‌ای از سوی مسئولان مجتمع برای استفاده از موبایل پیش بینی شده است.

به گزارش فارس در پایان بازدید خبرنگاران از طرح‌های کمیته امداد در حوزه‌های مختلف، احمد لطفی مدیر کل کمیته امداد استان بوشهر در نشست خبری ضمن اشاره به جمعیت یک میلیون و 37 هزار نفری بوشهر، اظهار داشت: بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته شده است و این استان شامل 10 شهرستان،24بخش،37 شهر ،910 آبادی و 46 دهستان است.

افزایش مشارکت‌های مردمی در استان/درآمد حاصله از محل صدقات در بخش تأمین مسکن و جهیزیه مددجویان هزینه می شود/پایان پشت نوبتی‌ها

لطفی،گفت:کمیته امداد 10 اداره در سطح شهرستان‌ها و 9 اداره مستقل در بخش‌های استان دارد که جمعیت هدف با مراجعه به این دفاتر خدمات خود را دریافت می‌کنند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر، اظهار کرد:غریب به 70 هزار نفر شامل 32 خانوار تحت پوشش امداد استان قرار دارند.

وی در ادامه به اجرای طرح‌های مختلف کمیته امداد در بوشهر اشاره کرد و گفت: طرح‌های اشتغال و خودکفایی بر دو برنامه اساسی از جمله توانمند سازی خانواده‌ها و ترویج فرهنگ و سنت‌های حسنه پایه گذاری شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر، بیان کرد: در سال 94 ، با تلاش‌های صورت گرفته تعداد قابل توجهی طرح اشتغال ایجاد شده است و در واقع بالغ بر 169 میلیارد ریال از منابع بانکی و امدادی جذب شده است.

وی تصریح کرد:هم اکنون 5080 نقر دانش آموز، 1513 نفر دانشجو و 75 نفر از طلاب تحت پوشش کمیته امداد استان قرار دارند و طی 10ماه گذشته 29 میلیارد ریال در حوزه فرهنگی هزینه شده است.

به گفته لطفی در طی 10 ماه گذشته از سال 94 ،160 میلیارد ریال از محل اجرای طرح‌های مختلف در حوزه مشارکت‌های مردمی جذب شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر، گفت: هم اکنون 92 هزار 360 صندوق صدقات در بین مردم بوشهر توزیع شده است و ماهیانه 2 میلیارد و 500 میلیون ریال در این بخش جمع آوری می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تأکید آقای فتاح رئیس کمیته امداد،درآمد حاصله از محل صدقات صرف فقرزدایی،درمان،مسکن،تأمین جهیزیه و ... نیازمندان و مددجویان می‌شود.

 

لطفی با بیان اینکه در بخش زکات نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در استان صورت گرفته است،گفت: غریب به 20 میلیارد ریال در 10 ماه گذشته از سال 94 در زمینه زکات واجب و مستحب جمع آوری شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر،ادامه داد: با مدیریت صورت گرفته 80 درصد از زکات جذب شده در راستای فقر زدایی و 20 درصد در راستای کمک به پروژه‌های عام المنفعه هزینه شده است.

وی همچنین به بخش مسکن کمیته امداد استان بوشهر اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیز طی 10 ماه گذشته اقدامات گسترده‌ای در حوزه بازسازی،تعمیر و احداث مسکن روستایی و شهری انجام شده است.

لطفی بیان داشت:طرح اکرام از جمله‌ طرح‌های موفق در استان به شمار می رود که 2 هزار 701 نفر در غالب طرح اکرام ایتام و 1163 نفردر طرح محسنین جذب شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر،تصریح کرد: در 10 ماه گذشته بالغ 4 میلیارد تومان در این بخش به فرزندان یتیم کمک شده است.

وی همچنین به آمار خانواده‌های پشت نوبت جهت ورود به چرخه حمایتی کمیته امداد استان اشاره کرد و گفت: طبق آمار اعلام شده 300 نفر جهت ورود به چرخه حمایتی امداد پشت نوبت قرار دارند که تا پایان سال این تعداد وارد چرخه حمایتی خواهند شد.

لطفی در پایان به طرح شوق زیارت اشاره کرد و بیان داشت: این طرح با هدف زیارت مددجویان از اماکن زیارتی صورت می‌گیرد به طوری که در این طرح مددجویانی که تا به حال به اماکن زیارتی نرفته‌اند به صورت رایگان اعزام می‌شوند.