احتمال رسوب معتادان در محلات دارای گرمخانه/ تعریف 650 پروژه فرهنگی بدون مطالعه در شهرداری تهران

گروه اجتماعی- مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر، با اشاره به این که شهرداری تهران در سال 1371 از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است، عنوان کرد: آیا تبدیل یه نهاد از خدماتی به فرهنگی و اجتماعی تنها با تغییر یک عنوان امکان پذیر است؟ این در حالی است که برای تغییر ساختار و ماموریت ها افراد و سطح آموزش و ماموریت های آنها نیز باید تغییر کنند.

وی با اشاره به این که دید شورای شهر به شهرداری تهران به عنوان نهادی اجتماعی و فرهنگی است، افزود: اما هنگام حسابرسی و بررسی امور انجام شده می بینیم نهادی که ادعا می کند فرهنگی و اجتماعی است برای طرح های خود پیوست اجتماعی  فرهنگی ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد نسبت به این که مدیریت شهری در بسیاری از حوزه های ماموریتی خود فاقد شاخص برای اجرای ماموریت هایش است، خاطرنشان کرد: ارایه گزارش ها در حوزه فرهنگی توسط شهرداری نه به صورت شاخص که بیانگر تغییر رفتار و فرهنگسازی است بلکه به صورت ارایه تعداد همایش ها و سمینارهای برگزار شده است.

شاکری با اشاره به این که انجام ماموریت های فرهنگی باید علاوه بر دارا بودن شاخص برای رساندن درست مخاطب از نقطه ای به نقطه دیگر باید پایش سنجش اثربخشی نیز داشته باشد، گفت:  باید در حین اجرای ماموریت ها با پایش از انحراف برنامه جلوگیری کرد و با سنجش اثر بخشی میزان اثرگذاری برنامه را بررسی کرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که در سال جاری حدود 650 پروژه فرهنگی تعریف شده است، اظهار کرد: هیچ یک از این پروژه ها مطالعات پیوست، شاخص ارزیابی، معیارهای پایش و سنجش اثربخشی نداشته اند. در هیچ یک از این پروژه ها به اعضای شورای شهر توضیح داده نشده است که اجرای آنها به دلایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره مثبت است.

شاکری ادامه داد: اگر برای ایجاد گرمخانه ها در نقاط مختلف شهر مطالعات کافی صورت گرفته بود اکنون شاهد طومارهای مردمی که بیانگر اعتراض آنها نسبت به وجود گرمخانه ها در محله آنها است نبودیم زیرا بخشی از افراد معتادی که در گرمخانه ها جمع آوری کرده و از آنها پذیرایی می شود در محلات رسوب می کنند. با این تفاسیر این سوال را به عنوان عضو شورای شهر مطرح می کنم که معتادانی که در مرکز بهاران جمع آوری کرده اید چند مرتبه ترک اعتیاد داشته اند و دوباره به سمت اعتیاد رفته اند؟

این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که درصد بالایی از معتادان و کارتن خواب هایی دوباره به چرخه اعتیاد و کارتن خوابی باز می گردند، گفت: تکرار چنین عملیات هایی به معنی افتتاح چندین و چند باره یک پروژه است. با عوض کردن نام کمپ و برنامه کار به جایی نمی رسد.