تعدادی از خانواده‌های دانش‌آموزان تیزهوش مدرسه فرزانگان یک تهران امروز در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

یکی از والدین دانش‌آموزان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: فرزند بنده در مدرسه راهنمایی(دوره متوسطه اول) فرزانگان یک تحصیل می‌کند؛ اخیراً اعلام شده است که باید دانش‌آموزان مدارس راهنمایی فرزانگان برای ورود به مقطع دبیرستان امتحان دهند.

وی افزود: موضوع برگزاری امتحان در گذشته مرسوم نبوده و در دفترچه آزمون هم چنین چیزی نیامده است؛ ضمن اینکه برای برگزاری امتحان باید فرصت به دانش‌آموزان داده شود نه اینکه با سرعت باشد.

این پدر دانش‌آموز ادامه داد: به تازگی اعلام کرده‌اند که شروع ثبت‌نام از 17 اسفند و تاریخ امتحان 21 اسفند است و این آزمون نیز در دو نوبت تستی و تشریحی طی دو روز برگزار می‌شود یعنی دانش‌آموزان در مدت زمان کوتاهی باید برای آزمون آماده شوند.

وی اضافه کرد: پیگیری ما نشان داد که ظرفیت دبیرستان فرزانگان یک بسیار کمتر از دوره راهنمایی است و به همین دلیل این راه‌حل را در نظر گرفتند و این در حالی است که باید ورودی راهنمایی و دبیرستان را با هم برابر در نظر می‌گرفتند.

این پدر گفت: از سوی دیگر اعلام کردند که تمام دانش‌آموزان فرزانگان تهران می‌توانند در این آزمون شرکت کنند که این هم جای سؤال است که طراز دانش‌آموزان در مدارس مختلف فرزانگان متفاوت است.

در نامه تعدادی از خانواده‌های این مدرسه به وزیر آموزش و پرورش آمده است: «احتراماً به استحضار می‌رساند بر خلاف قاعده مرسوم، در سال جاری تحصیلی فرزندان ما را مکلف به شرکت در امتحانی کرده‌اند که به این شکل و صورت مسبوق به سابقه نیست.

تعیین رشته تحصیلی در زمان نامناسب و برگزاری این امتحان موجب استرس، سردرگمی، ناامیدی و تضییع حقوق دانش‌آموزان فرزانگان 1 شده است؛ مضافاً دلیل قانع کننده مناسبی برای برگزاری آزمون وجود ندارد چرا که این دانش آموزان قبلاً آزمون ورودی را با موفقیت پشت سر گذاشته و جزو بهترین‌ها بوده‌اند.

 در دفترچه آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره اول صراحتاً قید شده است که هیچ آزمون دیگری تا پایان دوره دوم برگزار نمی‌گردد علاوه بر آن در تاریخ 24 دی ماه 94 خبر رسمی از قول آقای شجاعی (رئیس وقت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) پخش شد مبنی بر اینکه داشتن حداقل معدل 17 در هر 3 سال متوسطه شرط ورود به پایه دهم در همان مدرسه است.

از آنجایی که دانش‌آموزان آینده ساز کشور، در سن حساسی هستند و این موضوع ممکن است منجر به لطمه شدید روحی و درسی ایشان شود ، استدعا دارد دستور فرمایید آزمون لغو  و جلوی این اشتباه گرفته شود».

پیگیری‌های خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع از آموزش و پرورش شهر تهران و مرکز دانش‌پژوهان جوان بی نتیجه مانده است.

خانواده‌ها در روز شنبه این هفته نیز در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران تجمع کردند اما نتیجه‌ای نداشت.