دوره‌های آموزشی پذیرفته‌شدگان نهایی در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش از ابتدای اسفند آغاز می‌شود. آنگونه که دانشگاه فرهنگیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، ثبت‌نام در دوره‌ آموزشی تا

26 بهمن ادامه دارد و این دوره طی

2 مرحله از ابتدای اسفند 94 تا شهریور 1395 برگزار می‌شود و دوره آموزشی رشته‌های فنی توسط دانشگاه شهید رجایی برگزار خواهد شد.

مطالبه شهریه 2 میلیون تومانی

آنگونه که دانشگاه فرهنگیان درباره میزان شهریه دوره آموزشی اعلام کرده است نحوه و مقدار شهریه در اطلاعیه بعدی اعلام خواهد شد اما براساس اظهارات تعدادی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش  برخی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان ثبت‌نام داوطلب را منوط به واریز شهریه 2 میلیون تومانی و ارائه فیش آن به دانشگاه کرده‌اند. طبق گفته این افراد، آنها برای طی دوره‌های آموزشی باید از شهر خود به شهردیگری بروند و این در شرایطی است که هیچ خوابگاهی از سوی دانشگاه به این افراد تعلق نمی‌گیرد و آنها باید خانه‌ای را اجاره کرده و علاوه بر هزینه 2 میلیونی دوره آموزشی هزینه کرایه خانه را نیز بپردازند و این شرایط برای افراد متاهل و خانم‌ها بسیار دشوارتر است.

تقاضا برای تقسیط شهریه

به گزارش تسنیم، هم‌اکنون دغدغه پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش سنگین بودن پرداخت شهریه‌ای حدود 5/1 تا 2 میلیون تومان آن هم به صورت یکجا برای ورود به دوره‌های آموزشی است، این افراد تقاضا دارند این شهریه به صورت قسطی یا پس از پایان دوره آموزشی و ورود آنها به آموزش‌و‌پرورش دریافت شود. البته دریافت پول بابت دوره آموزشی نیز جای سوال دارد و اینکه چنین رویه‌ای که در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش باب شده است، به لحاظ قانونی مجاز است؟ آیا یک وزارتخانه می‌تواند آزمون استخدامی برگزار کند و بابت آموزش افراد از آنها شهریه میلیونی دریافت کند؟

تعیین ارقام دریافتی در آینده

این در حالی است که محمدحسین سلیمی‌جهرمی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در این باره گفته است: «هنوز دانشگاه فرهنگیان رقمی را بابت شهریه اعلام نکرده و مقرر شده است تا ثبت‌نام‌ها صورت بگیرد و پس از آن در اطلاعیه شماره 2 دانشگاه،‌ میزان شهریه‌ای که هر داوطلب باید پرداخت کند، مشخص خواهد شد».

به گفته وی، هیچ پردیسی در حال حاضر نمی‌تواند از افراد شهریه دریافت کند و در این مرحله ثبت‌نام باید بدون دریافت شهریه انجام شود تا میزان رقم دریافتی مشخص شود.

سلیمی‌جهرمی افزود: برای آموزش افراد در دانشگاه شهید رجایی شهریه‌ای معادل 3 میلیون و 200 هزار تومان و در دانشگاه فرهنگیان 2 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است که 50 درصد آن را آموزش‌وپرورش و 50 درصد را داوطلب پرداخت می‌کند، این هزینه برای کل دوره آموزشی است البته مذاکراتی با بانک‌ها برای پرداخت وام شهریه به داوطلبان صورت گرفته است.

اقامت در خوابگاه منوط به پرداخت شهریه

علاوه بر این نعمت‌الله موسی‌پور، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان نیز درباره ارائه‌نشدن خوابگاه به پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش بیان داشت: دانشگاه فرهنگیان در تمام شهرهای کشور پردیس ندارد، دوره آموزشی پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش نیز همانند دوره‌های آموزش عالی است بنابراین یک فرد ممکن است از شهر محل زندگی خود به شهر دیگری برای طی کردن دوره آموزشی برود. وی خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم افراد را در شهرهایی که به محل زندگی‌شان نزدیک است، هدایت کنیم و از آنجا که امکانات دانشگاه برای ارائه خوابگاه محدود است، نمی‌توانیم به افراد خوابگاه بدهیم اما مذاکراتی را با وزارت علوم انجام داده‌ایم تا افراد بتوانند از خوابگاه‌های مورد تایید این وزارتخانه با پرداخت شهریه از سوی خودشان استفاده کنند.