بهمن مشایخی مدیر کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال کشور ؛ اظهار داشت: از جمله شرایط تغییر نام خانوادگی دارا بودن واژه های نامناسب و خارجی، بیش از 2 کلمه و یا مغایر با فرهنگ و ارزش های اسلامی و همچنین القاب و عناوین یا نام خانوادگی که ترکیبی از یک واژه و نام محل یا منصوب به مکان، است. 

 

وی در ادامه گفت: هرگاه فردی نام خانوادگی خود را تغییر دهد، به منظور ایجاد وحدت این تغییر برای دیگر اعضای خانواده از جمله پدر، جد پدری، برادر، خواهر، فرزند و عمو نیز قابل تسری است. 

 

مشایخی تصریح کرد: نام خانوادگی توسط هر شخص در صورتی که دارای ویژگی نام خانوادگی و بلامعارض باشد انتخاب شده و چنانچه بلامعارض نبوده، باید با اخذ اجازه نامه رسمی از دارنده حق تقدم نام خانوادگی در محل صدور شناسنامه خود اقدام  و در صورت فوت این دارنده حق تقدم با اخذ اجازه نامه رسمی از تمامی وراث می تواند اقدام به تغییر نام خانوادگی کند. 

 

وی افزود: در صورت عدم دریافت اجازه نامه، فرد می تواند با اننخاب یک واژه به همراه پسوندهای مناسب و مجاز برای نام خانوادگی به ترتیب اولویت از انتخاب 1 تا 10 از میان پسوندهای مجازی که در اختیار متقاضی قرار گرفته که پس از بررسی کارشناسی و به ترتیب اولویت ها در صورت بلامعارض بودن، اقدام به تغییر نام خانوادگی خود کند.

 

مدیر کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور می توانند برای انجام این فرآیند به نزدیک ترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه و اقدام به درخواست تغییر نام خانوادگی خود کنند تا برابر مقررات انجام شود.