درآمد یک میلیاردی مدرسه هیات امنایی با جیب والدین!

دریافتی‌هایی که رقم آن گاهی میلیونی می‌شود.  «دریافت پول اجباری در مدارس دولتی و هیات امنایی ممنوع است.» این جمله بارها از زبان مدیران آموزش‌وپرورش شنیده شده است و تغییر دولت‌ها نیز در تغییر این جمله تاثیری نداشته است اما واقعیتی که خانواده‌ها با آن درگیر هستند دریافت پول است. در حالی که در مدارس دولتی به عناوین گوناگون از والدین دانش‌آموزان مبالغی دریافت می‌شود، دریافت پول از والدین در مدارسی که برچسب هیات امنایی در کنار اسم مدرسه زده شود، بسیار عادی‌تر به نظر می‌رسد. مدارسی که تعداد آنها رو به گسترش است و حتی گاهی به دلیل نبود مدرسه دولتی در یک منطقه، تنها انتخاب خانواده‌هاست.

گلایه خانواده‌ها از آموزش‌وپرورش

مدیران آموزش‌وپرورش تاکید دارند دریافت پول تخلف است، اگر پولی هم داده می‌شود باید داوطلبانه باشد اما خانواده‌هایی که فرزندانشان در مدارس هیات امنایی تحصیل می‌کنند، حرف‌های متفاوتی می‌زنند. برخی شنیده‌ها نیز از پرداخت شهریه‌های ۴ میلیون تومانی بویژه در مقطع دبیرستان توسط اولیا حکایت دارد، شهریه‌هایی که به بهانه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه گرفته می‌شود. کلاس‌هایی که به گفته مدیران آموزش‌وپرورش شرکت در آن اختیاری است اما خانواده‌ها از اجباری بودن آن سخن می‌گویند.

از والدین اصرار، از آموزش‌وپرورش انکار

این در حالی است که اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران گفته است: «دریافت شهریه در مدارس هیات امنایی ممنوع است؛ این مدارس تنها می‌توانند در فعالیت‌های فوق‌برنامه آن هم اگر خانواده‌ها تمایل داشته باشند هزینه دریافت کنند». در این باره، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران اظهار داشت: مدارس هیات امنایی که کلاس فوق برنامه برگزار می‌کنند براساس ضوابط مشخص شده از مردم هزینه دریافت می‌کنند. در مدارس هیات امنایی حضور دانش‌آموز در فعالیت‌های فوق‌برنامه اختیاری است و الزامی وجود ندارد و زمانی پول دریافت می‌شود که اولیای دانش‌آموز داوطلبانه فوق‌برنامه‌ها را انتخاب کنند. همچنین نورعلی عباسپور، رئیس شوراهای وزارت آموزش‌وپرورش نیز همانند دیگر مدیران وزارت آموزش‌وپرورش دریافت پول را اجباری ندانست و افزود: هدف از ایجاد مدارس هیات امنایی ایجاد نوعی مدرسه نیست بلکه ایجاد نوعی مدیریت مدرسه است که مبتنی بر خرد جمعی و با حضور افراد ذی‌نفع و برخی اولیای دانش‌آموزان است.

انحراف در فلسفه مدارس هیأت امنایی

در همین حال مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌ها نیز معتقد است: فلسفه مدارس هیات امنایی به انحراف کشیده شده است که باید از این موضوع جلوگیری کرد. کمیته نظارت و کیفیت‌بخشی، عملکرد مدارس هیات امنایی را تا پایان سال بررسی می‌کند. وی افزود: مدارسی که نتوانسته‌اند به ازای تشکیل هیات امنا کیفیت خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهند به وضعیت سابق بازخواهند گشت و به مدارس عادی تبدیل می‌شوند. به گفته گرد، متاسفانه برخی مدارس هیات‌امنایی با نام فعالیت‌های فوق برنامه مبالغی را از اولیا دریافت می‌کنند در صورتی که این مدارس خارج از جیب اولیا باید اداره شوند.

درآمد یک میلیاردی مدرسه هیات امنایی

همچنین مرضیه گرد، معاون وزیر آموزش‌وپرورش از مدرسه‌ای نام  برد که توانسته از برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه یک میلیارد تومان درآمد کسب کند. البته با توجه به بودجه‌های پایین آموزش‌وپرورش، این موضوع خوشایند وزارت آموزش‌وپرورش است. به هر ترتیب، مدیران وزارت آموزش‌وپرورش سعی در انکار این واقعیت دارند؛ واقعیتی که دانش‌آموزان و اولیا آن را درک می‌کنند و هر ساله از شروع تا پایان سال تحصیلی با آن درگیر می‌شوند.