مجلس دهم در شرایطی شکل می‌گیرد که دغدغه‌های مردم حول مسائل اقتصادی و معیشتی است و نمایندگان باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن داشته باشند ضمن اینکه یکی از شعارهای اساسی ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان بحث معیشت مردم تعیین شده، به همین جهت از چندین اقتصاددان در فهرست انتخاباتی بهره گرفته تا برنامه مدونی در باب پیشبرد اهداف اقتصادی و بهبود مردم ارائه دهند. از طرفی باید به بحث سلامت اجتماعی اشاره کرد، ما باید سلامت را صرفاً در سلامت جسمانی تعریف نکنیم بلکه باید سلامت جسم، روح، روان و سلامت اجتماعی مطرح شود چرا که سلامت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ با مقولات امنیت اجتماعی دارد؛ ازاین‌رو مجلس آینده باید توجه ویژه‌ای به سلامت آحاد مردم و سلامت اجتماعی داشته باشد.

باید توجه داشت آنچه بسیار مهم و برای مردم به عنوان مطالبه مطرح می‌شود «تأمین زندگی سالم، امنیت اجتماعی و سلامت اجتماعی» است و قاعدتاً مؤلفه‌های متعددی را در بر می‌گیرد و باید در این باره برنامه‌ریزی کلانی اعمال شود.

از سوی دیگر باید مسائل زنان و خانواده را مورد اهمیت قرار داد، با توجه به اینکه خانواده اولویت اساسی برای کشور است و اگر سلامت، معیشت و امنیت خانواده تأمین شود، سلامت و امنیت اجتماع هم تأمین خواهد شد. باید برنامه‌ریزی جدّی انجام شود تا خانواده به عنوان محور قانونگذاری در نظر گرفته شود و در تمامی طرح‌ها و لوایح نگاهی به سمت خانواده و منافعی که آن طرح یا لوایح در عرصه خانواده به همراه دارد، صورت گیرد و این نیاز به توجه نمایندگان به‌ویژه نمایندگان زن دارد، بالاخره آنها باید توجه ویژه به مسائل زنان، خانواده، حقوق زن، سلامت و امنیت خانواده داشته باشند.

در همین راستا موضوعاتی همچون طلاق و آسیب‌های اجتماعی گریبانگیر خانواده‌ها شده است و باید مد نظر نمایندگان قرار گیرد و تمامی نمایندگان(آقایان و خانم‌ها) توجه به این موضوعات که به عنوان چالش‌های اساسی خانواده مطرح است، داشته باشند.

نکته‌ای که باید از آن به عنوان موضوع دیگر پیرامون برنامه‌های مجلس پیش‌رو نام برد «معیشت زنان سرپرست خانوار است.» معتقدم باید با تصویب طرح و لوایح تلاش شود رفاه نسبی برای زنان سرپرست خانواده و فرزندان تحت تکفل آنان فراهم آید؛ همچنین بیمه زنان خانه‌دار از موضوعات اولویت‌دار به حساب می‌آید و باید نمایندگان به آن توجه داشته باشند.

نکته قابل ذکر دیگر، تأکید بر نظارت و اجرای برخی قوانین است. به طور مثال می‌توان از اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان نام برد که این موضوع باید مدنظر نمایندگان باشد و به عنوان یک مطالبه از دولت پیگری کنند. البته نمایندگان در عین اینکه وکیل مردم و نه وکیل دولت هستند، می‌توانند تعامل مثبت و سازنده‌ای با دولت برقرار کنند و دولت هم باید بپذیرد طرح نقد دلسوزانه و مشفقانه منافاتی با تعامل با دولت ندارد؛ متأسفانه مشاهده می‌کنیم دولت، نقدها را برنمی‌تابد و منتقدین را متهم می‌کند، در صورتی که لازمه اصلاح امور، نقادی عالمانه است و این نقادی باید در مجلس استمرار داشته باشد تا دولت ملزم شود عملکرد خود را در جهت بهبود شرایط مردم اصلاح کند.

در همین مجال باید به حرکات شعاری و موج‌سوارانه‌ای که با اهداف سیاسی شکل می‌گیرد، پرداخت. متأسفانه شاهد اقداماتی از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری هستیم؛ این حرکات تأثیری به حال زنان ندارد و معضلات را جدّی‌تر می‌کند. خانم «ملاوردی» و معاونت امور زنان به جای حرکاتی که درد و معضلی از جامعه زنان را برطرف کند، به اقداماتی دست می‌زنند که بیشتر شعارگرایانه است و تأثیری برحل معضل زنان جامعه و بهبود معیشت آنها ندارد. مثل شعار ورود بانوان به ورزشگاه یا عدم اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان، بنابراین، این مسائل باید زیر ذره بین نمایندگان در دوره دهم قانونگذاری باشد و نظارت جدّی بر عمکرد دستگاه‌های دولتی اعمال کنند.

ان‌شاالله در مجلس آینده قدم‌های خوب و مثبتی در جهت تعالی خانواده شکل گیرد.