امان الله قرایی مقدم جامعه شناس، اظهار داشت: کودکان کار به علت شرایط خاص زندگی خود به شدت مورد انواع آزار و سوءاستفاده قرار می‌گیرند و به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب‌های جدی وارد می‌شود.

 

وی تصریح کرد: کودکانی که در سنین پایین به جای درس خواندن و تحصیل در مدارس به کارهای سنگین که در حدی بالاتر از توان آنها است، پرداخته و از رفاه اجتماعی برخوردار نباشند، در آینده در زندگی‌شان با مشکل روبرو می‌شوند. این کودکان عمدتا براثر فقر اقتصادی خانواده و یا تک پرستی شدن خانوار و یتیم شدن مجبور به این جستجوی کار در خیابان شده و به کارهایی مانند دست فروشی و غیره در سطح خیابان می‌پردازند.

 

این جامعه شناس تاکید کرد: عوامل اجتماعی، فقر اقتصادی، اعتیاد والدین، بدسرپرستی والدین همه و همه از دلایلی است که از سوی متولیان امر به عنوان مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری پدیده کودکان خیابانی نام برده می‌شود.

 

وی در پایان گفت: گروهی از کودکان دارای خانه و خانواده هستند و شب بعد از پایان کار سخت به خانه برمی‌گردند و گروهی دیگر به علت نداشتن خانواده مجبور هستند شب‌ها در خیابان و یا پارک به سر ببرند و گاهی در سرمای شدید زمستان به استقبال مرگ بروند.