لزوم تحرک سریع در ثبت صنایع دستی کشور

محمد حسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص موضوع ثبت نشان و برند کالاها گفت: اگر ما کالا و برند مخصوص به خود را در قلمرو ملی و بین‌المللی ثبت کنیم راه را برای دیگر رقبا می‌بندیم مانند ثبت فرش قم و اصفهان که رقبا نمی‌توانند نشان فرش قم و اصفهان را به نام خود ثبت کنند.

وی با تاکید بر سرعت عمل برای استفاده از منافع ثبت نشان و برند، گفت: شرکت اپل مارک خود را ثبت کرده و از این طریق راه را برای رقبا بسته است و هرچه دیرتر در این خصوص اقدام شود منافع بیشتری از دست خواهد رفت.

کیانی ادامه داد: هرچه در این خصوص غفلت کنیم ممکن است شرکت دیگری حقوق ما را در کشور خود یا کشور هدف نقض کند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: هرجا که بازار مصرف وجود دارد از نظر طرح تجاری باید برند خود را در آنجا ثبت کند چرا که در غیر اینصورت ممکن است رقیب شما برند شما را ثبت کند.

وی تصریح کرد: عصر، عصر فناوری و رقابت است و مرزها معنای سابق خود را ندارند بنابراین اگر مالکیت فکری را پیگیری نکنید رقبا از شما پیش خواهند افتاد و بازاری را که برای کسب آن زحمت کشیده‌اید از شما خواهند ربود.

کیانی گفت: ممکن است کسی بگوید من در هیچ بازار خارجی شرکت نمی‌کنم که در این صورت نیز از آنجا که ارتباط مستقیم مشتری و تولید کننده قطع شده است، ارتباط فقط از طریق برند صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: شما در سوپر مارکت 50 برند مختلف ماست را مشاهده می‌کنید اما ماست مخصوصی توسط شما انتخاب می‌شود چرا که با تولید کننده برند مورد نظر ارتباط برقرار کرده‌اید.

وی تصریح کرد: اگر نام خاص ماستی را که شرکتی تولید کرده است ثبت نکند، شرکت‌های دیگر می‌توانند با آن نام ماست تولید کرده و وارد بازار کنند.

کیانی تاکید کرد: این ثبت مالکیت از طرفی به مشتری نیز حس امنیت را القاء می‌کند چرا که وقتی برند خاصی را در یک محصول می‌بیند مطمئن می‌شود که شرکتی تولید کننده با رعایت تمام اصول فنی و نظارتی آن محصول را تولید کرده است.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: امنیت ایجاد شده در بازار را مدیون نظام مالکیت صنعتی در کشور هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد در راستای ثبت برند آثار دستی باید سریع عمل کنیم چرا که این آثار در کشور ما بسیار متنوع است.