پیش از این ۱۵ نفر از بیماران ۲۳ تا ۶۱ سال که از افسردگی رنج می‌بردند، درمان با واقعیت مجازی را تجربه کردند. محققان گزارش کردند که یک ماه پس از درمان با این شیوه علائم افسردگی در ۹ نفر از این تعداد کاهش یافته و از شدت افسردگی ۴ نفر از این ۹ نفر نیز به طرز چشمگیری کاسته شده بود.

بیمارانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند و هدست UR (واقعیت مجاری) را به چشمان خود زده و خود را در آن مجسم کردند. محققان به این بیماران گفته بودند که زمانی که در قالب یک فرد بالغ مجسم می‌شوند به کودک مجازی مضطرب محبت کنند ظاهرا هم زمانی که آنها به کودک محبت می‌کردند گریه کودک کم‌کم متوقف شده و به محبت آنها پاسخ می‌داد.

پس از چند دقیقه بیماران خود را در قالب کودک مجازی مجسم می‌کردند و شاهد محبت کلامی و رفتاری فرد بزرگسالی بودند. این سناریو کوتاه ۸ دقیقه‌ای ۳ بار در هفته تکرار می‌شد و بیمارات به مدت یک ماه تحت نظر بودند. بیماران با دلداری دادن کودک مجازی و دوباره شنیدن حرف‌های خودشان به شکل غیرمستقیم به خود محبت می‌کردند. هدف از انجام این آزمایش این بود که بیماران یاد بگیرند نسبت به خود مهربان‌تر باشند و کمتر خود را سرزنش کنند.

یک ماه پس از انجام این تحقیق بیماران گفتند که چگونه این تجربه پاسخ آنها به موقعیت‌های واقعی را تغییر داده بود. موقعیت‌هایی که در آن خود را سرزنش می‌کردند. این تحقیق در نشریه British Journal of Psychiatry open منتشر شده و از نتایج امیدوارکننده‌ای خبر می‌دهد.

پروفسور هل سلتر سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید حال ما نیز امدیواریم که با انجام این آزمایش در سطحی وسیع‌تر و کنترل شده بتوانیم با اطمینان از مزیت بالینی این روش سخن بگوییم.