محمدحسین پاپلی یزدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر میزان ارائه مقالات و پنل‌های تخصصی گفت: ما در همایش ۸۰ مقاله را در سه سالن اصلی ارائه خواهیم کرد و مابقی مقالات به صورت سی‌دی در اختیار سازمان‌ها و نهادها قرار می‌گیرد، ضمن اینکه ۶ پنل تخصصی نیز در مدت برگزاری همایش در ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به میزان تاثیرگذاری این همایش اظهار کرد: دستاوردهای این همایش برای دولت تصمیم‌سازی می‌کند و دو همایش پیشین نیز دستاوردهای قابل توجهی برای ممانعت از انتقال پایتخت به همراه داشت.

رحیم صفوی، دبیر همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با تغییر دولت آیا دستاوردهای این همایش همچنان زمینه اجرایی خواهد داشت؟ توضیح داد: مسائل تهران موضوعات حکومتی است و وابسته به آمدن و رفتن دولت‌ها نیست.

وی تاکید کرد: تصمیم‌گیری درباره تهران، حکومتی است و قوای سه‌گانه و مردم باید برای آن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند.

پاپلی یزدی در ادامه، درباره اینکه با وجود اینکه شما می‌گویید موضوع انتقال پایتخت منتفی است، اما همچنان شاهدیم که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی در استان‌های مجاور وعده جابجایی پایتخت را می دهند و حتی در نطق میان دستور مجلس آن را مطرح می‌کنند، توضیح داد: ما در سه سال گذشته مقالات مثبتی درباره انتقال پایتخت دریافت نکردیم، ضمن اینکه کشورهایی که پایتخت خود را منتقل کرده‌اند، زیاد از این موضوع راضی نیستند. به عنوان مثال وقتی پاکستان مرکز حکومت خود را از کراچی منتقل کرد، جمعیت آنجا ۷ میلیون بود، اما این جمعیت اکنون به ۲۳ میلیون نفر رسیده است، ضمن اینکه ۱۵ میلیون نفر نیز در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند.

دبیر علمی همایش تاکید کرد: اما هند به جای انتقال پایتخت، راه حل‌های مناسب برای آن پیدا کرد. انتقال پایتخت به عزم ملی و منسجمی نیاز دارد.

وی با اشاره به برخی تبلیغات در انتقال پایتخت گفت: سیاست کلی دولت بر مبنای انتقال پایتخت نیست، اما خیلی‌ها با طرح این مسائل از نظر اقتصادی و سیاسی سود می‌برند، لذا سعی می‌کنند به آن دامن بزنند.

تهران بر روی ۱۲ گسل زلزله قرار دارد

در ادامه این نشست، رحیم صفوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقدامی برای مقابله با زلزله در تهران شده است، اظهار کرد: کشورمان جزء ۱۰ کشور زلزله‌خیز جهان است و محور سوم همایش، مخاطرات طبیعی تهران است.

وی اضافه کرد: در تهران ۱۲ گسل داریم که یکی از آنها ۱۲۰ کیلومتر است یا گسل ری که بسیار طولانی و خطرناک است و همین امر حساسیت‌ها را دوچندان می‌کند.

صفوی ادامه داد: چند سال پیش ژاپنی‌ها بررسی کردند که اگر زلزله‌ای بالای ۷ ریشتر در تهران بیاید، تلفات و ضایعات آن چقدر خواهد بود. مجلس پس از آن مصوب کرد که مدیریت و فرماندهی بحران ناشی از زلزله برعهده شهرداری باشد.

وی افزود: شهرداری هم سازمان مدیریت بحران را ایجاد کرد، ولی بحث اصلی این است که بحران فقط شهر تهران را درگیر می‌کند یا استان‌های دیگر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

دبیر همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران در خاتمه گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته، اما نیاز به اقدامات جدی‌تری نیز داریم که با درک این بحران، عملیاتی می شود.