رضا قدیمی در مانور سالانه عوامل اجرایی کنترل و مبارزه با جانوران مضر شهری با بیان اینکه فست‌فودها عامل اصلی ایجاد کلونی موش در تهران هستند، گفت: استفاده از روش‌های تلفیقی فیزیکی و شیمیایی و آموزش اصناف زباله‌ساز مانند صاحبان میوه‌فروشی‌ها و فست‌فودها که ایجاد کلونی موش می‌کردند، در دستور کار قرار گرفت.

به گفته قدیمی،  در خیابان ستارخان و بعد از آن خیابان ولیعصر(عج) به دلیل تعداد زیاد مغازه‌های ساندویچی و میوه‌فروشی، بیشترین موش را داریم.

وی همچنین به آموز نیروها برای مقابله با جانوران موذی اشاره کرد و گفت: این  نیروها با استفاده از سمومی که مورد تایید بوده و استانداردهای بین‌المللی را دارا است، به مقابله با موش‌ها می‌پردازند.

 

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران  در ادامه گفت:  آمار فعلی موش‌های تهران یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار عدد است که تعداد موش‌های تهران به نسبت سال گذشته ۴۰۰ هزار عدد کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: شیوه انسداد منافذ به شیوه تزریق را داریم که به ریشه درختان آسیب وارد نمی‌کند و این شیوه از فروردین ماه به صورت جدی آغاز خواهد شد.

به گفته قدیمی،  هر شهروند باانصافی می‌داند تعداد موش ها نسبت به دو سال قبل بسیار کاهش یافته است، ما منکر وجود موش نیستیم چرا که اگر موش ها کاملا نابود شوند به اکوسیستم ضربه زده‌ایم.

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص زنده گیری سگ‌ها گفت: در بحث سگ‌های ولگرد فرآیندمان را تغییر داد و از 3 سال پیش تاکنون از کشتن سگ‌ها به زنده‌گیری و عقیم‌سازی آنها رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اضافه کرد:حیوان خانگی عروسک نیست بلکه جان‌دار است، سازمان‌های مردم‌نهاد باید در زمینه آموزش مردم و جلوگیری از تضییع حقوق حیوانات خانگی به دلیل آموزش‌های نامناسب اقدام کنند.

به گفته قدیمی، بیش از ۴۰ درصد سگ‌هایی که زنده‌گیری می‌شوند، پلاک‌دار هستند، یعنی صاحب داشته‌اند و صاحب آنها امکان نگهداری آنها را نداشته و حیوان خانگی خود را رها کرده است.

وی ادامه داد:  در تهران خانه‌هایی داریم که در آنها «توله‌کشی» می‌شود، باید مردم آموزش ببینند تا شاهد این اتفاقات نباشیم.

قدیمی با تاکید بر اینکه در کشورهای دیگر افراد برای نگهداری سگ باید گواهینامه داشته باشند، افزود: این افراد وقتی سگ هایشان را به خیابان و گردش می برند، باید دستکش و کیسه پلاستیکی به همراه داشته باشند اما در شهر تهران صاحبان سگ ها این وسایل را هنگام بیرون بردن سگ شان از منزل به همراه ندارند. پس به جای اینکه برای پای شکسته سگ و گربه حساب بانکی باز کنند، کاری کنند تا با آموزش، "تجارت سیاه" پرورش سگ صورت نگیرد تا در اطراف شهر تهران خانه های "توله کشی" غیرمجاز فعالیت کنند.

قدیمی در خصوص استفاده از برخی تجهیزات در سال 95 برای انسداد منافذ و عدم آسیب به ریشه درختان گفت: از اول فروردین ماه سال آینده این کار انجام می شود که بعد از یکسال آزمایش در دستور کار قرار گرفته است. این در حالیست که ما از کشورهای و کلان شهرهای پیش رو در بحث جانوران مضر شهری هستیم که می توانیم الگویی برای سایر کلان شهرهای کشور نیز باشیم.

وی با بیان اینکه براساس قضاوت شهروندان در حال حاضر تعداد موش های شهر تهران بسیار کم شده به گونه ای که دیگر دیده نمی شوند، تصریح کرد: ما منکر وجود موش در شهر تهران نیستیم اما اگر موش ها به طور کلی نابود شوند، به اکوسیستم و طبیعت ضربه زده ایم. در حال حاضر اگر شهروندی در خصوص موش در منطقه ای از تهران با سامانه  1888 و 137 تماس گیرد، بعد از یک هفته دیگر در آن محل اثری از موش نخواهد بود.

قدیمی در پاسخ به این سوال که آمار موش های شهر تهران را به چه طریقی اندازه گیری می کنید، خاطر نشان کرد: این کار به روش "کپچر دی کپچر" انجام می شود که براساس این روش کلونی موش ها را شناسایی کرده و آنها را زنده گیری و علامت گذاری کرده و دوباره رها می کنیم. این روند ادامه دارد تا در نهایت از فرایند موش های علامت گذاری شده، استفاده می کنیم. بر ارائه این آمارها و فرایند، شورای شهر تهران و حافظی رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر تهران نظارت داشتند.