برخی مواد غذایی برای سلامتی بدن بسیار مضر هستند و می‌توانند به بدن صدمه برسانند. با آنکه برخی متخصصان ممکن است موافق این نظر نباشند اما به طور کلی مصرف برخی مواد توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، به منظور تغییر شکل و طعم برخی مواد یا افزایش ماندگاری آن‌ها موادی به آن‌ها اضافه می‌شود که کیفیت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 
مواد زیر از این جمله‌اند:
 
شکر: شکر اولین دشمن بدن است و مهم‌ترین علت چاقی و دیابت محسوب می‌شود. علاوه بر این، شکر موجب فشار آوردن بر پانکراس، دستگاه گوارشی و کبد می‌شود. گفته می‌شود که با هر یکبار مصرف شکر سیستم عصبی تا 50 درصد تحت تاثیر منفی آن قرار می‌گیرد. البته شکرهای طبیعی موجود در میوه‌ها و همینطور عسل در صورتی که به اندازه مصرف شود مفید است.
 
آرد: ممکن است به نظر آرد ضرری نداشته باشد اما در داخل بدن طی تغییراتی می‌تواند عملکردی مشابه شکر داشته باشد. آرد به پانکراس فشار می‌آورد و سطح انسولین خون را به هم می‌زند. طی مراحل فرآوری بسیاری از خواص گندم و فیبر آن از بین می‌رود.
 
گوشت فرآوری‌شده: گوشت مقادیر زیادی نیترات دارد و سدیم موجود در آن سبب آسیب به سلامتی می‌شود. مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده خطر ابتلا به سرطان روده را به شدت افزایش می‌دهد و نیترات موجود در آن در بدن بعد از هضم به نیتریت تبدیل می‌شود که سبب بوجود آمدن ماده نیتروزآمین در بدن می‌شود که خود نوعی ماده سرطان‌زا است.
 
فست فودها: غذاهای آماده یا فست‌فود سرشار از مواد مضر برای بدن هستند. آن‌ها مملو از سدیم، نمک، آرد، چربی‌های اشباع و گوشت‌های فرآوری‌شده هستند که می‌تواند به راحتی سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
 
علاوه بر این دونات، سیب‌زمینی سرخ‌شده، چیپس، نمک، نوشابه، سوپ‌های کنسروی و مارگارین نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.