نشست تخصصی داوران سومین دوره برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی امروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور در این نشست با اشاره به اینکه تعداد آثار صنایع دستی که از این پس برای دریافت مهر اصالت به یونسکو ارسال می‌کنیم، افزایش می‌یابد، گفت: به دلیل اینکه مسئولیت صنایع دستی غرب آسیا در اختیار ایران و عمان است سهم ما را افزایش داده‌اند که امیدواریم از این فرصت بتوانیم برای افزایش اعتبار برای صنایع دستی کشورمان در دنیا استفاده کنیم.

وی درباره اعطای نشان ملی مرغوبیت به محصولات صنایع  دستی نیز اظهار داشت: انتخاب بیش از یک هزار کالای صنایع دستی برای اعطای نشان ملی مرغوبیت، اقدام درستی نیست چرا که کمیت زیاد این نشان، کیفیت را پایین می‌آورد.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: باید تعداد آثاری که در طی یک سال نشان مرغوبیت دریافت می‌کنند کمتر باشد تا بتوانیم آن‌ها را تبدیل به «مدل» کنیم و امکانات دهیم تبلیغ کنیم و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آوریم.

نامور مطلق با تأکید بر اینکه این نشانها نباید مدال‌های توخالی باشند، گفت: اعطای این نشان‌های ملی باید برای پدیدآورندگان آنها تأثیراتی را به همراه داشته باشد باید از آنها مدل‌سازی کنیم و حتی بتوانیم کمک‌های بلاعوض برای تولیدکنندگان آنها داشته باشیم.

وی مهم‌ترین نقش اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را «مدل‌سازی» اعلام کرد.

معاون صنایع دستی کشور با ابراز تأسف از اینکه در این سالها چرا در کنار جشنواره‌های فجر سینما، تئاتر و موسیقی، جشنواره صنایع دستی نداشته‌ایم، تصریح کرد: بخش اعظم هنرمندان صنایع دستی در انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند اما در جشن انقلاب نقشی ندارند به همین دلیل از سال آینده جشنواره فجر صنایع دستی در کشور برگزار خواهیم کرد.

نامور مطلق افزود: در این جشنواره یک هزار و ۱۰۰ اثر صنایع دستی که نشان ملی مرغوبیت دریافت کرده‌اند به نمایش گذاشته شده و مجدداً داوری می‌شوند تا از بین آنها بهترین‌ها برگزیده شوند.

در انتهای برگزاری نشست داوران سومین دوره برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، معاون صنایع دستی کشور با عطای لوح از داوران، قدردانی کرد.