تسهیلات صندوق ملی محیط زیست برای اصلاح صنایع پرداخت می‌شود

معصومه ابتکار در حاشیه افتتاح  پانزدهمین نمایشگاه محیط‌زیست در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد و افزود: پرداخت تسهیلات زیست محیطی در حال حاضر مد نظر است و این وام‌ها به صاحبان صنایع و از طریق صندوق ملی محیط زیست تامین می‌شود.

وی ادامه داد: این تسهیلات با سود کم در اختیار صاحبان صنایع قرار می‌گیرد تا فرآیند صنعتی خود را اصلاح کرده و مشکلات زیست محیطی را رفع کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست می‌تواند از طریق صندوق ملی محیط زیست این وام‌ها را تامین کند و در حال مذکره هستیم که پس از مشخص شدن جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

ابتکار با بیان اینکه صنایع می‌توانند درخواست‌ها را بابت دریافت چنین تسهیلاتی ارائه دهند گفت: البته تعدادی از صنایع درخواست‌خود را ارائه کردند و ما نیز در حال بررسی جزئیات آن هستیم که به زودی اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: با سیستم بانکی کشور در حال رایزنی هستیم تا مشکلاتی که برای سرمایه‌گذاری و حمایت از برخی بخش‌ها به ویژه کسانی که خواستار سرمایه‌گذاری در عرصه پسماند هستند از میان برداشته شود.

رئیس سازمان محیط زیست به پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اشاره کرد و گفت: بیش از 20 کشور جهان در این نمایشگاه حضور یافتند و حضور شرکتهای خارجی در این نمایشگاه بسیار حائز اهمیت بود و به رفع مشکلات زیست محیطی کمک خواهد کرد.

ابتکار درباره تفاهمنامه‌ای که با وزیر محیط زیست فنلاند به امضا رساندیم و حضور وزیر محیط زیست اتریش و قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن گفت: این تفاهمنامه‌ها در زمینه‌های محیط زیستی با این کشورها حائز اهمیت است و تفاهمنامه ایران با سایر کشورها میان دولت‌ها و دولت‌ها و دولت با بخش خصوصی است و طرح‌ها و همکاری‌های پژوهشی مهمی در دستور کار است.

وی همچنین درباره این نمایشگاه گفت: ورود کنندگان مختلف در عرصه صنعت با فعالیت‌های مختلف اعم از موضوعات محیط‌زیستی و تصفیه‌خانه‌های پساب حضور یافتند تا توانمندی‌های خود را در عرصه فناوری‌های زیست محیطی به نمایش بگذارند.

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: در این نمایشگاه فرصت همدلی با سایر کشورها فراهم است و شاهدیم شرکتهایی از کشورهای فنلاند، اتریش، ژاپن، ایتالیا و... حضور یافتند و همه شرکتهای حاضر علاقه‌مند با تبادل فناوری‌ها در شکل‌گیری در بازار سبز و زیست‌محیطی هستند.

ابتکار تصریح کرد: در کشور ما نیز بسیاری افراد در عرصه فناوری‌های زیست محیطی وارد شدند و این فرصت را پیدا کردند تا نوآوری‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کنند.

وی گفت: این نمایشگاه اقدامی در دوران پساتحریم برای تشویق فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در عرصه زیست محیطی است.

رئیس سازمان محیط زیست به سفرهای خویش در حضور در اجلاس‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در این سفرها دیدارهای مختلفی با شرکتهای تولید کننده و فعال در عرصه خودرو و صنعت انجام گرفت و پیشنهادات مختلفی ارائه شد و همچنین در زمینه بهینه‌سازی فرآیندها و بهبود مشکلاتی از جمله تصفیه آب و بهینه مصرف انرژی و نیروگاه‌ها تبادل نظر با کشورهایی هچون نروژ، ایتالیا و ژاپن انجام گرفت و پیشنهاداتی شده است.

وی همچنین در زمینه نجات دریاچه ارومیه و احیای تالاب انزلی نیز گفت:  پیشنهادهایی شده است و همکاری‌های خوبی در حوزه‌هایی همچون آموزش و پژوهش با سایر کشورها داشتیم.