علی مرادی رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان در نشست خبری اظهار داشت : 671 هکتار از جنگل های حراء در حوزه ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که در طرح مشترک احیا با کشور پاکستان، ایران سالانه 10 هکتار از این اقدام را انجام داده است. 

 

وی با بیان این‌که کشور پاکستان در اجرای این طرح ضعیف عمل کرده ،گفت: سیستان و بلوچستان امسال 40 هکتار از جنگل های حراء را به شکل مصنوعی و دست کاشت توسعه داده است .

 

*تقاضا برای پرورش ماهی در قفس در کشور مثل مد فراگیر شده است

 

پروین فرشچی رئیس محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه نشست خبری که امروز (چهارشنبه) در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست برگزار شد، اظهار داشت: :پیشنهاد پرورش ماهی در قفس عین مد در کشور فراگیر شده  و این ماهی ها چون تیلا پیلا که گونه غیر بومی هستند را برای پرورش ممنوع اعلام کردیم .

 

وی ادامه داد: مجوز پرورش ماهی های غیر بومی در قفس تنها به استان هایی چون یزد و کرمان که رودخانه های آن ها به دریا راه ندارند به طور پایلوت ارائه شده است.

 

*انتقال آب بین حوزه ای بدترین و آخرین انتخاب است
 
فرشچی در خصوص انتقال آب بین حوزه ای گفت:ما با انتقال آب بین حوزه ای موافق نبوده و این امر را به عنوان آخرین و بدترین راه حل می دانیم.

 

*لزوم تدوین شناسنامه زیستی برای جزایر 

 

رئیس محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: تا زمانی که جزایر شناسنامه زیستی نداشته باشند، مشخص کردن هر نوع فعالیتی در بستر آن ها بسیار سخت خواهد بود .

 

وی در خصوص طرح های گردشگری در جزایر افزود :مهم‌ترین طرح گردشگری پیشنهاد داده شده در جزایر، مربوط به هندورابی است که هم اکنون در حال بررسی است.

 

*منشاء ریز گردها و آلودگی دریاها خارجی است
 
رئیس محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت:منشا بسیاری از ریزگردها و آلودگی های هر سه دریاهای خلیج فارس، خزر و عمان از کشورهای دیگر شروع شده است.