آمار نگران کننده مصرف مواد مخدر بین دانشجویان

فراهانی در همایش ملی هم‌اندیشی سلامت دانشجویی اظهارداشت: سلامت حق همه آحاد یک جامعه است و حاکمیت این موضوع را از وظایف خود می‌داند که در این زمینه کارهایی را انجام دهد. دانشجویان نیز به عنوان بخشی از مردم دارای این حق بوده ولی اینکه به صورت ویژه ما به این سلامت دانشجویان توجه داشته‌ایم مسائلی است که امروزه در میان این قشر از جامعه پدید آمده.

وی افزود: اقتصاددانان حوزه سلامت بار بیماری را منحصر به بار درمانی نمی‌دانند و در کشورهای توسعه یافته موضوع اقتصاد در حوزه سلامت مورد محاسبه قرار می‌گیرد. به طور مثال در سال 2001 در آمریکا هزینه دیابت 132 میلیارد دلار برای این کشور بود که 40 درصد از هزینه‌ها به صورت مشخص به از کار افتادگی بیماران مبتلا به دیابت باز می‌گشت لذا پیشگیری از بیماری‌ها جهت هدر رفت منابع اقتصادی در دنیا حائز اهمیت است.

فراهانی با بیان اینکه موضوع سلامت مسئله چند بعدی است و فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را نیز در بر می‌گیرد، افزود: اگر با عدم سلامت کافی دانشجویان هم مواجه شویم علاوه بر اینکه هزینه‌های درمانی افزایش می‌یابد منابعی که می‌خواهدیم در فرایند آموزش و تولید منابع علمی از آن استفاده کنیم نیز کم می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر بهداشت تاکید کرد: تحقق اهداف آموزش عالی در کشور با سلامت دانشجویان مرتبط است لذا این مسئله مورد اهتمام قرار گرفته و امیدواریم به نتایج مطلوب و موثر دست یابیم.

فراهانی ادامه داد: در حوزه سلامت روان با شیب ملایم کارهای خوبی انجام گرفته و مشاوره‌ها نیز به خوبی عمل کرده‌اند ولی به طور کلی در حد کفایت به حوزه جسمی و روانی سلامت دانشجویان در گذشته توجه نشده و اینک خوشحالم که این وجه ایجاد شده و ورود به این حوزه گسترش یافته است.

وی بیان کرد: بر سلامت روان و جسم دانشجویان برنامه‌هایی نیاز داریم و قبلاً تست‌های غربالگری در مورد سلامت روان دانشجویان داشته‌ایم ولی همه موارد مورد شناسایی قرار نمی‌گرفت، اکنون تست غربالگری جدیدی داریم که با دقت بالایی در حال شناسایی اختلالات روانی میان دانشجویان است.

معاون فرهنگی وزیر بهداشت از تشکیل پرونده سلامت برای همه دانشجویان از سال آینده خبر داد و گفت: توجه به این مسئله سرمایه‌گذاری است و نتایج خوبی را به همراه دارد.

فراهانی به آمار 6 درصدی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد مصرف مشروبات الکلی، روان‌گردان و مواد مخدر در میان دانشجویان اشاره کرد و افزود: واقعاً این آمار نگران کننده است. البته باید توجه داشت کلید حل مشکلات به طور کامل در حوزه بهداشت و درمان نیست. در حوزه‌های دیگر نیز باید کارهای جدی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: کاهش نرخ مشارکت اجتماعی در دانشگاه‌ها با افزایش آسیب اجتماعی همراه است. اگر دانشجویان مشارکت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته باشند کمتر دچار اسیب می‌شوند.

فراهانی به موضوع ورزش میان دانشجویان و انجام برنامه‌ها در این رابطه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امسال المپیاد ورزش همگانی را در میان دانشجویان علوم پزشکی مطرح کردیم که برای اولین بار هفته آینده در ساری برگزار می‌شود. همچنین تلاش می‌کنیم که تحرک و نشاط را در میان دانشجویان ارتقا دهیم.