رسانه‌ها به جای دروغگویی و تهمت مردم را توانمند کنند

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در یازدهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهور ناجا، اظهارداشت: در حوزه سلامت ما و پلیس کارمان پیوند مشترک دارد چرا که هر دو در حال پیشگیری هستیم و پیشگیری مقدم بر درمان است.

وزیر بهداشت با بیان این مطلب که مایه تاسف است که آمار تلفات کشته ما در حوادث رانندگی از متوسط کشورهای آفریقایی بالاتر است، به بیان توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، منطقه‌ای و دفاعی پرداخت و تصریح کرد: جای تأسف است که نمی‌توانیم این مشکلات را حل کنیم. مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی و کشته‌های حوادث رانندگی.

وی در قسمتی از سخنان خود با بیان این مطلب که آمار کشته‌ها در 10 ساله اخیر 10 هزار نفر کاهش یافته به مردم و پلیس تبریک گفت و ادامه داد: تا صحبت از تصادف، کشته، مرگ و معلول می‌آید عادت شده اول پلیس و بعد هم ناکارآمدی ما در حضور در صحنه انتقال مجروح و مداوای آن به میان می‌آید.

وزیر بهداشت و درمان به انتقاد از عملکرد رسانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: این همه رسانه به جای اینکه دروغ بگویند، تهمت بزنند، اعصاب مردم را خرد کرده و این و آن را به جان هم بیاندازند بیایند مردم را توانمند سازند چرا که وظیفه اصلی‌شان این است.

هاشمی ادامه داد: کمترین رشد در حوزه بهداشت و درمان بوده اما بیشترین تبلیغ در این زمینه شده و ما حاضریم هرچه می‌خواهند از بودجه ما کم کنند و 5 هزار نقطه حادثه‌ساز را آشکارسازی کنند.

وی به خودروی ملی پرداخت و گفت: 37 سال می‌گذرد اما خودروی ملی ما باید این باشد؛ یکی از اشکالات ما این است که کسی نمی‌خواهد در جمهوری اسلامی بَده باشد و برای همین در مسائل مهم تصمیم‌گیری نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: می‌گوییم یارانه، می‌گوییم تصادفات و کشته‌ها اما تصمیمی نمی‌گیریم؛ شایع‌ترین علت آلودگی موتور سیکلت است اما چرا نمی‌توانیم حل کنیم؟؛ ما ادعا می‌کنیم دنیا را می‌توانیم اداره کنیم اما نمی‌توانیم موتوری ایمن‌تر بسازیم.

هاشمی در ادامه به مسئله جریمه رانندگی پرداخت و گفت: جریمه سنگین و برخورد شدید با متخلف بازدارنده است اما برخی اظهار نظرها در این ماه تعجب کردم.

وی ادامه داد: 90 درصد سرطان‌های ریه به دلیل سیگار است و ما می‌گوییم موارد خرده فروشی را افزایش دهیم چرا که با این عمل 11 هزار میلیارد تومان گیر دولت می‌آید و هزینه این عمل را باید خود فرد سیگاری بپردازد نه سایر مردم.

این مقام ارشد بهداشت، درمان و آموزش کشور از خود به عنوان راننده‌ای متخلف یاد کرد و عنوان داشت: من به عنوان یک راننده متخلف می‌گویم که این دوربین‌ها و حضور پلیس تاثیر دارد و بازدارنده است.

وی به آمار کشته‌ها اشاره و بیان داشت: 10 برابر آمار کشته‌ها معلولیت داریم و باید 2 تا 3 هزار میلیارد هزینه کنیم؛ از طرف دیگر خانواده‌های آن‌ها آسیب می‌بینند، زندان‌ها پر از افرادی می‌شود که بیمه ندارند و باید فکری کرد.

وزیر بهداشت در خصوص اقدامات وزارت بهداشت و درمان، گفت: تلاش کردیم حضورمان در صحنه بهتر باشد و برای توسعه و تجهیزات در اورژانس بیمارستانی بالای 1500 میلیارد تومان هزینه کردیم؛ امداد هوایی مهم است؛ بالگرد فراهم کردیم اما می‌گویند جایگاه سوختش نیست، آن را برطرف کردیم می‌گویند آشیانه نیست.

وی افزود: اورژانس یک اداره است و زیر مجموعه اداره دیگر اما باید یک سازمان چابک، به روز با وظایف، اختیارات و اعتبارات مشخص باشد. به دولت و مجلس پیشنهاد کردیم اما نشد.

این مقام ارشد وزارت بهداشت کار پلیس را مهم و ارزشمند ارزیابی کرد و بیان داشت: اگر شما نباشید معلوم می‌شود چه اتفاقی خواهد افتاد. چون خوب عمل کردید توقع زیادی ایجاد کردید. دست شما نیست؛ دست ما هم اصلاً نیست چرا که کار ما بعد از حادثه است.

وی در خاتمه خطاب به پلیس‌های حاضر، خاطرنشان کرد: اگر من جای شما بودم ماشین‌هایی را که بیشتر آسیب می‌رساندند نمره نمی‌دادم.