علی محمد دوست ، با اشاره به نظرات کارشناسان مختلف در اهمیت ازدواج و اشتغال برای جوانان افزود: در طول ۱۰ سال فعالیت در سمن ها و ارتباط مستمر با جوانان دریافته ایم که جوانان بیش از ازدواج و اشتغال به دیده شدن نیاز دارند.

دبیر سازمان مردم نهاد «تعالی» ادامه داد: جوان امروز دوست دارد دیده شود و برای رسیدن به این هدف دست به هر کاری می زند. به عنوان مثال عضویت در شبکه های مجازی و انتشار عکس از زوایای مختلف زندگی از سوی جوانان با همین هدف انجام می شود. 

محمد دوست با بیان اینکه شبکه های اجتماعی مجازی در ایران بسیار بیشتر از کشورهای تولیدکننده این شبکه ها طرفدار دارد، اضافه کرد: علت این علاقه جوانان به شبکه های مجازی این است که شبکه هایی چون اینستاگرام و فیسبوک از غفلت برنامه ریزان ما استفاده کرده اند و فرصت دیده شدن را به جوان ایرانی داده اند.

وی تاکید کرد: علاقه به دیده شدن خاصیت دوران جوانی است. جوانان ورزش می کنند و به عنوان قهرمانی و مدال می رسند تا مورد توجه قرار گیرند یا وارد عرصه تئاتر می شوند تا بتوانند خودی نشان دهند اما این فرصتها برای همه جوانان فراهم نیست. به عنوان مثال همه جوانان این موقعیت را ندارند که بتوانند به مدارج عالی ورزشی یا بازیگری برسند به همین دلیل از روشهای دیگر برای نشان دادن خود استفاده می کنند.

دبیر سازمان مردم نهاد «تعالی» با اشاره به موج فراگیر سلفی گرفتن در میان جوانان گفت: در کنار روشهای آگاهانه ای چون هنر و ورزش، بسیاری از جوانان از راهکارهای غیرآگانه برای عرضه خود به جهان بیرونی استفاده می کنند، که یکی از آنها انتشار سلفی در دنیای مجازی است. در حالی که برنامه ریزان ما از ایجاد فرصت دیده شدن برای جوانان غفلت کرده اند، عرصه های مجازی این موقعیت را برای جوانان ایجاد کرده اند.

محمد دوست گفت: تجربه ما می گوید وقتی به جوانان فعالیت اجتماعی بدهیم و جوانان را وارد فعالیتهای تصمیم گیری و اجرایی کنیم، این خودش سبب می شود جوانان در جمع دیده شوند. همچنین واگذاری برخی مسئولیتها به گروههای جوانان سبب ایجاد تشخص در میان آنان می شود و خلا دیده شدن را پر می کند.

وی ادامه داد: شرکت دادن جوانان در فعالیتهای داوطلبانه اجتماعی همچنین زمان فراغت آنان را به بهترین شکل پر می کند و از آسیبهای اجتماعی مرتبط با آن جلوگیری می کند. از سوی دیگر، در سمنهای مختلف تجربه شد است که خلاء نشاط جوانان با شرکت در فعالیتهای داوطلبانه به خوبی پر می شود. جوانان همه این کارها را می کنند که نشاط تامین شود و در کنار هم بودن جوانان، خودش تولیدکننده نشاط است.