امیرمحسن ضیایی در نشست خبری طرح امداد و نجات نوروزی با بیان این مطلب که در دنیا 1.2 میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای به‌صورت سالانه از بین می‌روند، گفت: 20 تا 50 میلیون نفر نیز مصدوم می‌شوند، همچنین میلیاردها دلار خسارت به کشورها وارد می‌شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که آمار 16 هزار کشته در سال خوب نیست، هرچند که این رقم از 27 هزار نفر طی سال‌های اخیر به 16 هزار کشته کاهش پیدا کرده است، افزود: این موضوع نشان‌دهنده تمرکز دستگاه‌ها در کشور است.

ضیایی بابیان اینکه دومین علت مرگ‌ومیر در تصادفات بوده است، گفت: طی 10 سال گذشته 235 هزار نفر در جاده‌ها به دلیل تصادف جان خود را از دست داده و از 2 میلیون و 200 هزار نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به این مطلب که 1.5 میلیارد دلار هزینه تصادفات طی یک سال است، تصریح کرد: 16 هزار کشته طی یک سال نیز برابر با تلفات یک زلزله متوسط است و سازمان‌های بین‌المللی همچون فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ از تصادفات به‌عنوان بحران مزمن یاد می‌کند که بسیاری از آنها با اقدامات ساده قابل کم شدن است.

وی در مورد بالگردهای جدید گفت: این بالگرد ای پی 412 بل بوده و یکی از پیشرفته‌ترین بالگردها برای این منظور است، در واقع اولین بالگرد به ناوگان امدادو نجات اضافه شده و دومی نیز قرار است تا پایان نوروز به سازمان امداد و نجات ارائه شود.

ضیایی همچنین درباره سن بالگردهای امداد و نجات نیز گفت: سن بالگردها در امداد رسانی مؤثر نیست بلکه زمان و کارکرد آن برای ما مدنظر است که در حال حاضر تمام بالگردها مجوز داشته و تست‌های لازم برای آن انجام شده است.

وی در خاتمه با بیان این مطلب که ١٩ بالگردی که در طرح نوروزی به‌کارگیری می‌شود، گفت: یک فروند مربوط به ارتش بوده که به‌صورت استیجاری به ناوگان ما اضافه شده است.