مهدی چمران در دویست و چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: فرماندار ری اعلام می‌کند که نام تهران را به تهران،‌ ری و تجریش تعییر دهیم ولی این اتفاق امکان‌پذیر نیست و هر چه می‌گوییم متوجه نمی‌شود.

چمران افزود: نمی‌توان نام پایتخت را تهران،‌ ری و تجریش گذاشت چرا که همچین کاری عقلانی نیست.

پس از اظهارات رئیس شورای شهر تهران،  هدایت‌الله جمالی‌پور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری نسبت به مطالب عنوان شده از سوی چمران انتقاد نموده و طی یک نامه از رئیس شورای شهر تهران خواست تا به قانون تکمین کند.

متن نامه فرماندار ویژه شهرستان ری به چمران به شرح ذیل است:

در این جوابیه آمده است اخیراً مصاحبه‌ای از جنابعالی مشاهده نمودم که در این مصاحبه به‌ جای تمکین به قانون و رعایت قانونی مردم شهرری، اینجانب را به‌علت پیگیری حقوق اساسی مردم شهرری متهم به لفظی که در این نامه قابل طرح نیست، نموده‌اید، از این مصاحبه جنابعالی بسیار متأسف شدم. اینجانب و مردم شریف شهرری از جنابعالی انتظار داشتیم به سوگندتان برای رعایت حقوق مردم متعهد بمانید و در پیگیری حقوق مردم نگاه طبقاتی و میل به مرفهین نداشته باشید. جنابعالی نیک می‌دانید که اگر رأی مردم شهرری نبود،‌ قطعاً شما و تعدادی از اعضای شورای شهر نمی‌توانستید توفیق خدمت به نظام و مردم را در شورای شهر پیدا نمایید و بر کرسی شورای شهر تکیه بزنید. یقین دارم بهتر از اینجانب می‌دانید که رأی مردم ری در تعیین سرنوشت شما برای ورود به شورای شهر، سرنوشت‌ساز بوده است.

جای تعجب است که چرا از روزی که وارد شورای شهر شده‌اید به‌جای تکریم رأی مردم و پیگیری حقوق آنها و تمکین در برابر قانون از هر طریق ممکن جلوی احقاق حقوق مردم ایستاده‌اید و اجازه اجرا شدن قانونی که با تلاش خود شما در مجلس اصلاح و مصوب شده است را نمی‌دهید.

برادر عزیز جناب آقای مهندس چمران مطمئن هستم شما از اصل یکصدم قانون اساسی به‌خوبی آگاهی دارید و می‌دانید که قانون اساسی این حق را برای مردم هر روستا، شهر و بخش قائل شده است که برای پیشبرد امور فرهنگی، اجتماعی و عمرانی خود، شورا را داشته باشند.

سؤال اینجانب و مردم شهرری از جنابعالی این است که اگر این شورا که جنابعالی مدعی هستید، مربوط به تهران است پس شورای شهرری کجاست؟

مگر شهرری که از نگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) قبله تهران نام‌گذاری شده است و در گذشته نیز سالیان دراز مرکز حکومت ایران بوده و پیشینه تاریخی آن هزاران سال بیش‌تر از شهر تهران است، اعتبار آن پایین‌تر از پایتخت است. وانگهی اگر جنابعالی اعتقادی به درج نام شهرری در ادامه نام شورای شهر تهران نداشتید، چرا در مقابل دولت قبل که قرار بود برابر اصل یکصدم قانون اساسی شورای شهر مستقل در شهرری تشکیل دهد، ایستادید و دست به هر اقدامی زدید که این حقوق مسلم مردم شهرری محقق نشود و پیگیر شدید که شورای شهرهای تهران، ری و تجریش در هم ادغام شود؛ حالا چه شده است که به قانونی که خود پیگیر تصویب آن بودید، تمکین نمی‌کنید؟

در پایان مجدداً از محضر جنابعالی و اعضای شورای شهر که همگی آنها از برادران خوب و دلسوز نظام و مردم هستند، انتظار دارم همان‌طوری که وزیر محترم کشور، استاندار محترم تهران، رئیس محترم مجمع نمایندگان مردم شریف شهرهای تهران، ری و تجریش و نیز معاون محترم امور عمرانی وزیر کشور طی مکاتبات متعدد با جنابعالی برای اجرای قانون تأکید نمودند، به قانون تمکین نمایید و حق مردم شهرری را بر اساس اصل یکصدم قانون اساسی و تبصره ذیل ماده 12 قانون مصوب 92/12/27 در عمران شورا ملحوظ نمایید. یقین دارم این عمل شما رضایت مردم را در پی خواهد داشت و هم اجر اخروی را خداوند متعال برای شما منظور خواهد نمود.