ناصر چرخ‌ساز در نشست خبری طرح نوروزی امداد و نجات اظهارداشت: این طرح از 25 اسفند سال جاری آغاز شده و تا 15 فروردین سال آینده ادامه دارد که 1273 پایگاه ثابت، سیار و موقت در این زمینه پیش‌بینی شده است همچنین 16 پست هوایی در نظر گرفته شده و 5 هزار و 197 نفر در طرح نوروزی مشارکت دارند.

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به بکارگیری 1026 آمبولانس و 364 خودروی نجات در طرح نوروزی گفت: 50 دستگاه خودروی ویژه عملیاتی، 122 موتورسیکلت آمبولانسی و 475 موتورسیکلت امدادی در این طرح استفاده می‌شود.

چرخ‌ساز از رونمایی یک بالگرد جدید ویژه ایام نوروز امسال خبرداد و گفت: به طور کلی 19 فروند بالگرد در طرح نوروزی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان امداد و نجات از آمادگی برای تغذیه اضطراری 160 هزار نفر و اسکان اضطراری 90 هزار نفر طی طرح نوروزی امداد و نجات خبرداد و گفت: منابع در طرح ملی امداد و نجات نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است.

وی در مورد اجرای طرح زمستانه سازمان امداد و نجات که از 23 آذر تا 23 اسفند ادامه دارد، گفت: 1098 پایگاه ثابت، موقت و سیار نیز در این طرح استفاده شده و 4 هزار و 500 نیروی عملیاتی نیز به صورت نفر روز به کار گیری شدند.

چرخ‌ساز افزود: 6 هزار و 726 عملیات و خدمات در طرح زمستانه انجام گرفته و 5 هزار نفر از مرگ حتمی نجات یافته‌اند همچنین بیش از 8 هزار نفر امدادرسانی شده و 7 هزار و 700 نفر اسکان یافته‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات از کاهش 14 درصدی عملیات‌های امداد و نجات جاده‌ای در زمستان امسال نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: 48 درصد فوتی‌های حین انتقال نسبت به سال پیش نیز کاهش داشته است.

به گفته وی، بیشترین عملیات‌های امداد و نجات در زمستان امسال به ترتیب مربوط به اصفهان، مازندران و آذربایجان شرقی بوده و بیشترین عملیات‌های جاده‌ای در محورهای کرج-چالوس، بندرعباس-میناب، سیرجان-بندرعباس، آباده-اصفهان و قزوین-کرج صورت گرفته است.

چرخ‌ساز خاطرنشان کرد: بیشترین عملیات برف و کولاک زمستان امسال در محورهای ارومیه- اشنویه، سپیدان-شیراز، توسکستان-شاهرود بوده و بیشترین عملیات کوهستان در دربند تهران، تفتان خاش و باباکوهی شیراز صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان امداد و نجات در حال حاضر هنوز معاون عملیات را منصوب نکرده است، گفت: در حال انتخاب این معاون هستیم ولی خوشبختانه خلأیی در اجرای کارها وجود نداشته است.