محمود واعظی وزیر ارتباطات در همایش فضای مجازی پاک گفت: امروز با فناوری روبرو هستیم که با سرعت در حال پیشرفت است. در 40-30 سال گذشته هیچ فناوری را با این سرعت تغییر و نوآوری ندیده‌ام.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی در همه عرصه‌های زندگی مردم تأثیر گذاشته است، گفت: آن کسانی که به حق می‌گویند یک فضای واقعی و یک فضای مجازی داریم درست است چون هرکجا که می‌روید مشابه آن را در فضای مجازی می‌بینید. حتی حضرت آیت‌الله جوادی آملی معتقد است که فضای مجازی نباید بگوییم بلکه این فضا عین واقعیت است.

واعظی خاطرنشان کرد: این فضا باعث شده تغییرات مثبت و منفی روی روابط، افکار و سبک زندگی مردم بگذارد. این پدیده فرصت و تهدید را با هم دارد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در بسیاری امور هم فرصت است و هم تهدید. این بسته به مدیریت ما است که چگونه آن را به فرصت یا تهدید تبدیل کنیم.

وی افزود: مگر امروز در جامعه ما همه چیز مثبت است؟ اصلاً پیامبران و معصومین برای این آمده‌اند که مردم را از تهدیدات فاصله بیندازند و به سمت فضای سالم هدایت کنند. ما نگاهمان باید در فضای مجازی شبیه فضای واقعی باشد. در فضای مجازی امکانات آنقدر زیاد است که بتوانیم کارهای مختلفی را انجام دهیم.

واعظی عیب بزرگ فضای مجازی را انبوه اطلاعات بیهوده دانست و گفت: مردم وقت خود را صرف خواندن مطالب بیهوده‌ای می‌کنند که ما می‌توانیم آنها را با مطالب فاخر پر کنیم. این فضا نباید به سمتی برود که تخریب روابط اجتماعی و خانوادگی را در آن شاهد باشیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: برای فضای ارتباطاتی سالم همه باید مسئول باشند. اوایل که به وزارت آمده بودم با خود می‌گفتم یک نرم‌افزار برای فیلترینگ می‌خریم و تمام، اما دیدم کسانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعالیت می‌کنند که ما هرچه مسدود می‌کنیم را باز کنند البته کار ما سخت می‌شود اما باید آن را ادامه دهیم.

وی به فرهنگ‌سازی و بالا بردن اعتقادات از مدارس اشاره کرد و گفت: در غرب خیلی از موضوعات مهم جامعه با روش‌های خاص به کودکان آموزش داده می‌شود تا شخصیت آنها شکل بگیرد اما در ایران ما به این موضوع کمتر می‌پردازیم.

وزیر ارتباطات تولید محتوای فاخر را از لازمه‌های فضای مجازی دانست و گفت: ما باید مطالب علمی و فاخر در شبکه خود قرار دهیم تا دیگر نیازی به مراجعه به سایت‌های خارجی نباشد چرا که در بعضی موارد مشاهده شده سایت‌هایی وجود دارند که 10 درصد آن محتوای غیراخلاقی و 90 درصد علمی است که با مراجعه به آنها جوانان وسوسه می‌شوند.

واعظی خاطرنشان کرد: شبکه ملی ارتباطات بدون محتوای فاخر ارزشی ندارد، محتوا یک بحث جدی است که همه باید روی آن کار کنیم چرا که امروز هر فردی هم تولید کننده و هم مصرف کننده محتوا است.

وی گفت: ما آموزه‌های دینی داریم و حرف‌های زیادی در مکتب شیعه برای گفتن داریم. چطور تکفیری‌ها دیدگاه‌های افراطی خود را طوری عرضه کردند که بسیاری را گول می‌زند؟ ما نیز باید تفکر تشیع را عرضه کنیم تا جوانان به سمت ما بیایند.

واعظی افزود: استقبال از نامه رهبر معظم انقلاب نشان داد که اگر محتوا وجود داشته باشد از آن استقبال می‌شود.