سردار اسکندر مؤمنی در دومین روز از همایش روسای پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه کشورمان در یک دهه اخیر بالاترین آهنگ کاهش تلفات جاده‌ای را تجربه کرده است، اظهار داشت: در یک دهه گذشته با مشارکت و همراهی مردم و تلاش همکاران ما، تلفات رانندگی از 28هزار نفر در سال به کمتر از 16هزار نفر تقلیل یافت که این مساله باعث شد ایران بالاترین نرخ کاهش تلفات جاده‌ای را از آن خود کند.

وی افزود: در سال جاری گرچه عدد مطلق کاهش فوتی‌های سوانح ترافیکی به میزان بیش از 3درصد کاهش داشت ولی با در نظر گرفتن میزان افزایش خودروها و همچنین افزایش حجم سفرها، کاهش رخ داده بیش از این عدد خواهد بود.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به برنامه‌های پلیس برای ارتقای معیشت و تجهیزات کارکنان ناجا، بر ضرورت ادامه‌دار بودن کاهش تلفات ترافیکی در سال آتی تاکید کرد و با انتقاد از عدم ارتقای کیفی تولیدات خودروسازان داخلی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بعید است در سال آتی در حوزه خودروها و ارتقای کیفیت محصولات خودروسازان، همچون برخی حوزه‌های دیگر، شاهد تحول خاصی باشیم، باید با عزم و همت و مشارکت مردم، برای کاهش تلفات ترافیکی تلاش کنیم.

مؤمنی با برشمردن توانمندی‌های داخلی کشور در عرصه‌های مختلف علمی و صنعتی افزود: کشور ما در موضوع دانش فنی قوی است و با توجه به این توانمندی می‌توان گفت که مشکل ما در صنعت خودرو، دانش نیست بلکه مشکلات موجود ناشی از مشکلات ساختاری در این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی دنیا باید رقابت و نظارت در کنار یکدیگر قرار داشته باشند ولی متاسفانه در کشورمان نه تنها رقابت وجود ندارد، بلکه بخشی از قوانین و مقررات نیز توسط خودروسازان تغییر می‌کند.

جانشین فرمانده ناجا با انتقاد از تخصیص وام خودرو برای حل مشکل صنعت خودروسازی کشور گفت: به نظر ما اعطای وام خودرو مشکلی را در این بخش حل نمی‌کند و ما با اشباع بازار داخلی باید به دنبال ورود به بازارهای منطقه‌ای و حتی جهانی باشیم که این مساله بدون ارتقای کیفی خودروها و افزایش ایمنی محصولات خودروسازان، اتفاق نمی‌افتد.

مؤمنی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای طرح نوروزی افزود: امسال بیش از 500 هزار نفر از نیروهای پلیس در طرح نوروزی مشارکت دارند و تمام پتانسیل فنی و انسانی برای این ایام به کار گرفته خواهد شد.

وی حضور گسترده پلیس در محورهای مواصلاتی، کنترل دقیق تردد و برخورد مناسب با مردم را سه محور اصلی دستورات سازمانی ناجا به مأموران پلیس راهور سراسر کشور عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم برخورد جدی با متخلفان و اعمال قانون آن‌ها هیچ منافات و تعارضی با برخورد مناسب با شهروندان ندارد و حتی توأم شدن این دو به افزایش کارایی و پیشگیری از وقوع جرائم منتج می‌شود.

جانشین فرمانده ناجا در پایان از اختصاص 30 فروند هلی‌کوپتر در طول اجرای طرح نوروزی خبر داد.