دنیامالی: وقوع سیل و سیلاب در منطقه ۲۱ نگران کننده است

دویست و چهل و ششمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با ارائه گزارش توسط صالح صیامی دبیر دبیران شورایاری منطقه 21 آغاز شد.

صیامی با اشاره به وسعت منطقه 21 خاطرنشان کرد: این منطقه 52 کیلومتر مساحت و بالغ بر 270 هزار نفر جمعیت در آن زندگی می‌کنند که دارای 3 ناحیه، 13 محله، 28 مسجد، 62 هیأت و حسینیه و همچنین 62 مدرسه دولتی و 14 مدرسه غیر دولتی است.

صیامی بیان داشت: 78 درصد از مساحت منطقه 21 را کارخانجات، پادگان‌ها و بخشی را نیز فضای سبز در بر گرفته است و در واقع بخش اعظمی از منطقه متعلق به بافت صنعتی است.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 21 ادامه داد: این منطقه دارای 14 شهرک اقماری است که این شهرک‌ها دقیقاً در وسط کارخانه‌ها قرار دارند ضمن اینکه 340 کارخانه کوچک و بزرگ در منطقه وجود دارد.

صیامی بیان کرد: در منطقه 21 4 کارخانه خودروسازی وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان به کارخانه ایران خودرو اشاره کرد که 50 هزار نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند که طبق آمار جمعیت شناور منطقه به مراتب بیشتر از ساکنین شهرک‌ها هستند.

صیامی در ادامه به برخی از چالش‌ها و مشکلات منطقه 21 اشاره کرد و افزود: آلایندگی زیست‌محیطی و صوتی کارخانه‌ها، تردد پرسنل کارخانجات، عدم تأمین پارکینگ برای خودروهای پرسنل، ناوگان فرسوده منطقه، عدم فضای فرهنگی و ورزشی ویژه برای بانوان از جمله مشکلات منطقه محسوب می‌شود.

وی در ادامه به مشکلات فرودگاه مهرآباد برای ساکنین منطقه 21 اشاره کرد و گفت: زمانی که هواپیماها از فرودگاه مهرآباد اوج می‌گیرند از بالای سر تهرانسر عبور می‌کند که مشکلات عدیده زیست محیطی و صوتی در منطقه ایجاد می‌کند.

صیامی بیان کرد: یکی از معضلات منطقه 21 سرویس کارخانجات در منطقه است که در برخی از مواقع شاهد درگیری در این بخش هستیم که پیشنهاد ما این است پارکینگ‌هایی را برای ماشین‌های سنگین کارخانجات پیش‌بینی شود.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 21 تصریح کرد: منطقه 21 به دلیل اینکه دو بزرگراه مهم از جمله شهید فهمیده، فتح و لشگری از آن عبور می‌کنند از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که روزانه 62 درصد از ترددها از منطقه 21 صورت می‌گیرد و در واقع ورودی مسافران از 6 استان از منطقه 21 انجام می‌پذیرد.

صیامی به ناوگان فرسوده منطقه 21 اشاره کرد و گفت: 62 درصد از اتوبوس‌ها در این منطقه از رده خارج هستند ضمن اینکه دسترسی به شهرک‌های اقماری منطقه فقط از طریق اتوبوس انجام می‌شود.

به گفته دبیر دبیران شورایاری منطقه 21 در این منطقه بیمارستانی وجود ندارد و تنها چند درمانگاه کوچک در منطقه دیده شده است ضمن اینکه مشکل پراکندگی شهرک‌ها و عدم ارتباط آنها یکی دیگر از چالش‌های منطقه 21 محسوب می‌شود.

وی همچنین از اعضای شورای شهر تهران خواست تا توجه ویژه‌ای را به شورایاران منطقه 21 داشته باشند و در بازدیدهای سرزده خود از محلات منطقه 21، شورایاران را در جریان بگذارند.

صیامی اظهار کرد: در صورتی که مشکلات ما درخصوص اتوبان شهید لشگری برطرف نشود در آینده با مشکلات عدیده‌اری در این بخش روبرو خواهیم بود.

به گفته صیامی متأسفانه در کنار ساخت و سازها، فضای آموزشی دیده نشده است و قطعاً مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 21 ادامه داد: در حالیکه مجموعه ورزشی مناسبی برای بانوان در منطقه وجود ندارد اما عملکرد بسیار خوبی از بانوان منطقه 21 در یکی از شهرک‌های کوچک به جمعیت 1800 نفری به ثبت رسیده است. به طوریکه بانوان این منطقه در سطح تهران در 4 رشته مقام کسب نموده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: برخورد سلیقه‌ای شهرداران با مجموعه شورایاران برطرف شود.

به گزارش فارس در ادامه جلسه، اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به عدم ایمنی زیرگذرهای منطقه 21 تصریح کرد: در این زمینه نیاز است اقدامات لازم صورت گیرد ضمن اینکه مشکلات روشنایی منطقه نیز مورد توجه قرار بگیرد.

اسماعیل دوستی رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز ضمن انتقاد از عدم روشنایی مناسب جاده مخصوص در منطقه 21 گفت: این جاده از روشنایی خوبی برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: مشخص نیست که روشنایی جاده به وزارت نیرو برمی‌گردد یا به شهرداری که در هر صورت امیدواریم شهرداری منطقه پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

دوستی همچنین به برخی از مشکلات هیأت امنا و شورایاری‌ها در شهرک‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در این خصوص می‌بایست آقای طلایی رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها ورود پیدا کند و مشکل پیش‌آمده را مرتفع سازد.

دوستی بیان کرد: متأسفانه زیرگذرها در منطقه 21 مقداری ناامنی ایجاد کرده است و اگر رویکرد ما در منطقه روگذر باشد بهتر خواهد بود.

مجتبی شاکری عضو کمیسوین فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به ظرفیتی که در شورایاری‌ها وجود دارد، اظهار کرد: ظرفیتی که در شورای چهارم از شورایاران به دست آمده است قابل توجه است و شورایاران موتور محرک منطقه و شورای شهر شده‌اند و شورایاران می‌توانند بهترین اطلاعات را در اختیار منطقه و اعضای شورا قرار دهند.

وی تاکید کرد: شورایاران باید از برنامه و بودجه سالیانه مناطق خود مطلع باشند که متاسفانه هم‌اکنون این کار انجام نمی‌گیرد. به طوریکه باید آنها در تهیه برنامه و بودجه مشارکت داشته باشند.

شاکری گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که برخی از پروژه‌ها به نفع برخی از پروژه‌های دیگر حذف می‌شوند که این موضوع نیز قابل بررسی است.

عضو فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: در صورتیکه ما اطلاعات صحیح از شورایاران مناطق داشته باشیم می‌توانیم در تعیین و تصویب بودجه به درستی عمل کنیم و به همین جهت باید فضای لازم برای مشارکت شورایان در تدوین بودجه سالیانه مناطق فراهم شود.

 احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به مشکلات منطقه 21 بیان کرد: این منطقه در حالی شکل گرفته است که قبلاً به عنوان منطقه صنعتی بوده و بعدها به مناطق شهرداری اضافه و واحدهای مسکونی در آن اضافه شده‌اند به طوریکه ظرف 15 الی 10 سال گذشته اقدامات خوبی در منطقه انجام شده اما کافی نبوده و باید توسعه پیدا کند.

وی جمع‌آوری آب‌های سطحی را مهمترین مشکل و تهدید منطقه 21 دانست و افزود: این موضوع بسیار نگران کننده است به طوریکه در سال‌های گذشته طرح‌هایی تدوین شده است اما این طرح‌ها هیچگاه عملیاتی نشده‌اند که امیدواریم بحث تونل‌ها و کانال‌های آب‌های سطحی در منطقه اجرا شود.

دنیامالی با بیان اینکه در منطقه 21 نگران سیل و سیلاب هستیم ادامه داد: کمیسیون عمران و حمل و نقل آمادگی هر نوع همکاری را برای برطرف کردن این نگرانی‌ها دارد و امیدواریم طرح‌هایی که در خصوص تونل‌ها و کانال‌های آبهایی سطحی تهیه شده است اجرا شود.

وی همچنین به انتقال فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: اگرچه این موضوع از گذشته مطرح بوده است اما کاری بسیار سخت و هزینه‌بر است چرا که جابجایی فرودگاه نیاز به هزاران میلیارد تومان اعتبار دارد و قطعاً در برنامه ششم قابلیت اجرا ندارد اما امیدواریم در برنامه هفتم توسعه دولت دیده شود.

 احمد حکیمی‌پور دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ضمن اشاره به عملکرد قابل قبول شورایاران منطقه 21 بیان کرد: شورایاران گزارشات خوبی را در صحن شورا مطرح می‌کنند اما باید ساز و کار فراهم شود تا اینگونه گزارشات به مرحله تصمیم و در نهایت اجرا برسد.

حکیمی‌پور گفت: چنانچه شورایاران در جریان بودجه سالانه مناطق قرار بگیرند می‌توانند عملکرد بهتری را داشته باشند.

مرتضی طلایی رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران نیز ضمن اشاره به تعامل و همکاری خوب شورایاران منطقه 21 با شهرداری منطقه بیان کرد: در تدوین برنامه و بودجه سالیانه مناطق، قبل از تدوین لایحه بودجه از اطلاعات شورایاران استفاده می‌شود.

وی گفت: در سال جاری نیز جهت تدوین لایحه بودجه 95 شهرداری تهران با هماهنگی ه با شهرداری تهران کردیم به کلیه شهرداران مناطق ابلاغ شد که بودجه 95 خود را با هماهنگی شورایاران تهیه و تنظیم کنند که اگر در منطقه‌ای این کار صورت نگرفته است تخلف است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: ستاد هماهنگی شورایاری‌ها این آمادگی را دارد تا در بازدیدهای اعضای شورای شهر تهران از مناطق آنها را همراهی کند و در واقع اطلاعات مناطق و محلات را در اختیار اعضا قرار بدهد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه سراهای محلات در سلسله مراتب شهرداری قرار ندارند، گفت: این مجموعه‌ها توسط مدیریت محلات و زیر نظر امنای محلات اداره می‌شود و شهرداری حق هیچ نوع دخالتی را در این مجموعه‌ها ندارد.

طلایی همچنین به برخی از مشکلات پیش آمده برای شورایاران مناطق گفت: متاسفانه به دلیل بی توجهی برخی از شهرداران مناطق مشکلاتی برای شورایاران بوجود آمده و در حال حاضر با موجی از استعفای شورایاران روبرو هستیم.

جلال بافرانی شهردار منطقه 21 نیز در ادامه جلسه با اشاره به تعامل خوب و سازنده شورایاران این منطقه با شهرداری گفت: خیلی از مسائل و مشکلات منطقه توسط شورایاران مرتفع می‌شود.

وی تصریح کرد: منطقه 21 جزء استثناء مناطقی است که بزرگراه‌های فرا منطقه‌ای از آن عبور می‌کنند که از آن جمله می‌توان به بزرگراه آزادگان، شهید لشگری، فهمیده و فتح اشاره کرد.

بافرانی ادامه داد: در سال جاری اقدامات خوبی در منطقه 21 انجام شده است به طوریکه هم اکنون 6 سرای محله آماده بهره برداری است و 4 سرای محله دیگر حداکثر در شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار منطقه 21 به برخی از پروژه‌های کلان فرا منطقه‌ای در منسطه 21 اشاره کرد و گفت: تقاطع بزرگراه فتح، تهرانسر با اعتبار 16 میلیارد تومان که قرار بود در اسفندماه 95 به بهره‌برداری برسد به فضل خدا در فروردین بهره‌برداری می‌شود.

بافرانی بیان کرد: زیرگذر شهید لشگری حدود یک سال بود که متوقف شده بود که 7-6 ماه پیش کار را مجدداً شروع کردیم و تا پایانم اردیبهشت ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمن اینکه روگذر ایران‌خودرو - فتح ، عید به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار منطقه 21 در ادامه به شهرک آموزش ترافیک در منطقه اشاره کرد و گفت: این مجموعه در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و به زودی بوستان بانوان و شهر بانو در منطقه به بهره‌برداری می‌رسد.

بافرانی در ادامه به آبهای سطحی منطقه 21 اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و کانال شهرک دانشگاه ظرف 2 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار منطقه 21 در پایان به تردد کامیون‌های سنگین در منطقه اشاره کرد و گفت: برای رفع این معضل نیز 4 توقفگاه بزرگ از چند روز قبل آماده شده است و قطعاً از ابتدای سال آینده معضل کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین برطرف خواهد شد.