آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است .یکی از مسائلی که برخی از مردم با آن در فصل بهار، مواجه می شوند، آلرژی فصل بهار است. این آلرژی ناشی از استنشاق گرده های گیاهی ناشی از گرده افشانی گیاهان است. به عبارت بهترآلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر، مضر نبوده و بی ضرر هستند، اما بدن نسبت به آنها واکنش های شدیدی نشان می دهد. این آلرژی یکی از شایع ترین انواع آلرژی هاست.

 

نشانه ها و عوارض حساسیتهای فصلی شامل ،آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه وعطسه ازجمله علا ئم آلرژی است که به علت مصرف داروها ، مواد شیمیایی وحتی شرایط فیزیکی خاص ایجاد می شود حساسیت فصلی درچشم موجب ورم ملتهبه بهاره، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش وآب ریزش بینی و دردستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، خس ،تنگی نفس می شود.

 

بروز حساسیت در چشم وبینی 
دکتر زاهدی متخصص داخلی با اشاره به مسئله آلرژی اظهار داشت: آثار ناشی ازحساسیت های فصلی درچشم و دستگاه تنفسی بروز می کند و حساسیت فصلی درچشم موجب ورم ملتهمه، گرفتگی دستگاه تنفسی فوقانی ، خارش و آب ریزش بینی و سرفه ، خس  خس در دستگاه تحتانی تنفسی و تنگی نفس می شود

 

وی بیان کرد: حساسیت فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست، بلکه در تابستان و پاییز با خوردن برخی میوه ها همچون هندوانه ، خربزه، انگور، گوجه فرنگی و توت فرنگی ممکن است آلرژی ظاهر شود. گرده های گل ها و درختان وقتی وارد ریه می شوند، ممکن است منجر به بیماری آسم شوند که در این حالت بیمار باید تحت نظر پزشک مداوا شود».

 

شکلات حساسیت زاست 
دکتر زاهدی  ، متخصص افزود : برخی غذاها سبب افزایش یا کاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهد شد؛ که ، موادی مانند  سویا، تخم‌ مرغ، ماهی، خربزه، گوجه فرنگی، گوجه سبز، کرفس و برخی شکلات‌ها، می‌توان به‌ عنوان برخی غذاهای تشدید‌ کننده عوارض ناشی از آلرژی فصلی نام برد..
وی ابراز داشت : مبتلایان به حساسیت فصلی با شروع گرده افشانی گل ها و گیاهان، علائم آن را نشان می دهند. در این حالت، نگهداری گلدان های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه اردک، گربه، سگ و غیره، بیماری را شدت می دهد.

 

گرده افشانی آلرژی می آورد 
زاهدی ادامه داد : حساسیت فصلی ناشی از گرده افشانی گیاهان به تناسب شرایط جغرافیایی وگیاهان آلرژی زای مناطق مختلف کشور متفاوت است و حساسیت فصلی ناشی از گرده افشانی گیاهان به تناسب شرایط جغرافیایی وگیاهانآلرژی زای مناطق مختلف کشورمتفاوت است

 

وی در پایان گفت : گرده افشانی درختان دربهار، علفها و چمنها در تابستان و درختچه ها وعلفهای هرزدرفصل پاییزموجب بروزحساسیتهای فصلی می شود.

 

دکتر خسرونیا گفت :  مبتلایان به حساسیت فصلی با شروع گرده افشانی گل ها و گیاهان علائم خود را نشان می دهند. در این حالت، نگهداری گلدان های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه اردک، گربه، سگ و غیره، بیماری را شدت می دهد.

 

وی بیان کرد : حساسیت فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست، بلکه در تابستان و پاییز با خوردن بعضی از میوه ها نظیر هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگی و توت فرنگی ممکن است آلرژی ظاهر شود. گرده های گل ها و درختان وقتی وارد ریه می شوند، ممکن است منجر به بیماری آسم شوند که در این حالت بیمار باید تحت نظر پزشک مداوا شود.

 

یک چهارم دنیا درگیر یک حساسیت کوچک 
این متخصص با بیان اینکه  برخی از غذاها سبب افزایش یا کاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهد شد؛ افزود: تقریبا یک چهارم جمعیت جهان از عوارض آلرژی رنج می‌برند. از سوی دیگر، زندگی شهرنشینی و صنعتی‌شدن، به‌دلایل مختلف، باعث افزایش آمار مبتلایان به آلرژی فصلی شده است.

 

وی ابراز داشت: نشانه ها و عوارض حساسیتهای فصلی شامل ،آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه وعطسه ازجمله علائم آلرژی است که به علت مصرف داروها ، مواد شیمیایی وحتی شرایط فیزیکی خاص ایجاد می شود.

 

التهاب دستگاه تنفسی سوغات فصل بهار 
خسرونیا ادامه داد :  حساسیت فصلی درچشم موجب ورم ملتهبه بهاره، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش وآب ریزش بینی و دردستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، خس ،تنگی نفس می شود.

 

وی در پایان گفت : قدم برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها، سبزیجات و چربی امگا 3 به رژیم غذایی شما را تا حد زیادی به این هدف نزدیک می‌کند. به این ترتیب توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی مقوی و سالم را دنبال کنید.

 

بروز مشکل هضم غذا در اثر حساسیت 
بسکی متخصص تغذیه با اشاره به غذاهای ضد آلرژی عنوان کرد : با افزایش مصرف موادغذایی ضد التهابی مثل روغن ماهی و میوه و سبزی  همچنین مواد حاوی فلوراید  مثل اسفناج وسیب زمینی ترش از علائم التهابی آلرژی فصلی به میزان قابل توجهی بکاهید.

 

وی بیان کرد : مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشکل می‌شوند که  با مصرف هضم کننده‌های طبیعی مثل مواد غذایی پروبیوتیک می‌توانید تا حد زیادی به این مشکل غلبه کنید.

 

بسکی ابراز داشت : موادی مثل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات مواد آلرژی زا  بوده و باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود و علائم حساسیت را در بدن ایجاد کند.  همچنین آلرژی‌های فصلی، یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست. حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می‌شوند.

 

وی در پایان گفت : ژنتیک از موثر‌ترین عوامل ابتلا به حساسیت است. به عبارت ساده‌تر، اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یک فرزند از ۳ فرزندش به این بیماری دور از انتظار نخواهد بود. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای ۷ فرزند از ۱۰ فرزند آن‌ها به این مشکل وجود دارد.

 

لوراتادین جلوی آویزش را می گیرد 
صادقی پژوهشگر بیماری های آلرژی زا ذکر کرد : هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد. حساسیت فصلی در چشم موجب ورم ملتحمه، قرمزی، تورم و اشک ریزش و حساسیت به نور، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا خس خس، تنگی نفس و در بینی  احساس خارش در بینی و  گلو ، سقف دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی و عصبی شدن می شود.

 

 وی بیان کرد : از داروهایی که در بروز حساسیت از آن ها استفاده کرد می توان به سوتریزین و لوراتادین نام برد که مصرف داروی لوراتادین بیشتر در جهت رفع آبریزش بینی ودرمان خلط است وسوتریزین برای سرما خوردگی وحساسیت ناشی از عفونت بکار می رود ..

 

این پژوهشگر ادامه داد : البته طبق روایات رسیده از اهل بیت باد بهاری بسیار خاصیت وبه طبع حساسیت زا بوده وهمان کاری را که با درختان وگیاهان انجام می دهد با سینوس ها و اعضای تنفسی انسان می کند  واین خلط وعطسه های مکرر ناشی از حساسیت بسیاری از بیماری هارا از بدن افراد دور می سازد و سلول ها را نو می کند. 

 

صادقی در پایان خاطر نشان کرد: پس از انجام تست های حساسیت پزشک متخصص ماده ضد حساسیت را به بدن افراد تزریق می کند وبدن اش نسبت به این ماده واکنش نشان داده و شروع به ساخت آنتی بیوبادی کرده که اگر مقدار این ماده تزریقی بیش از حد باشد بدن فرد بیمار به آن عادی شده ودیگر اثری بر روی ندارد.
 
گفتنی است روش تزریق حساسیت را ایمونوتراپی می گویند که مدت درمان آن دو تا سه هفته به طول می کشد وبه تدریج حساسیت از بدن افراد دور می شود.