60 درصد از گردشگر ورودی در حوزه زیارتی است/ ایجاد بازارهای نوظهور در گردشگری ایران

گروه اجتماعی- مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی افکارنیوز با بیان این که گردشگری زیارتی سکان دارد گردشگری ورودی به کشور است، خاطرنشان کرد: 60 درصد از گردشگران ورودی به ایران  در رده گردشگران زیارتی و دینی قرار دارند لذا کشورهای مسلمان در رده اول فهرست ورودی به کشور است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: گردشگری تاریخی و فرهنگی پس از نوع زیارتی آن بیشترین جذابیت را برای توریست خارجی در ایران دارد.

وی با اشاره به شکل گیری بازارهای نوظهور برای گردشگری ایران اظهار کرد: گردشگری سنتی ایران در بازار کشورهایی همانند اروپا و آمریکا دارای جذابیت است. لذا این کشورها همراه با کشورهایی همانند چین، ژاپن و کشورهای آسیای دور آرام آرام در حال افزایش نقش خود در گردشگری ایران هستند.

اعلام شرایط چگونگی رونق گردشگری پس از برجام

این مقام مسئول با بیان این که ورود به دوره شکوفایی گردشگری پس از برجام نیاز به الزاماتی دارد، عنوان کرد: باید نگاه استراتژیک به گردشگری با پشتیبانی استراتژیک همراه شود. این پشتیبانی باید هم در حوزه زیرساخت ها و هم در حوزه رفتارها باشد.

وی افزود: در صورت همراهی این دو بال، گردشگری ایران ظرفیت بالایی برای التیام بخش بزرگی از اقتصاد کشور را دارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به این که در دوره شکوفایی گردشگری موجی از ایده ها و علایق در کشور وجود دارد، تاکید کرد: باید این ظرفیت ها را در کشور مدیریت کرد زیرا این ظرفیت ها برای کشور تا ابد ماندگار نیست و تنها یک فرصت محسوب می شوند. در صورتی که از فرصت ها به خوبی استفاده نکنیم نمی توانیم آثار مثبت فرهنگی و اقتصادی ناشی از رونق گردشگری در مجموعه تحولات کشور شاهد باشیم.

وی با تاکید بر این که آمادگی بالقوه برای رونق گردشگری در هیچ یک از برهه های تاریخی کشور جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته است، ادامه داد: باید با آمادگی که اکنون در کشور وجود دارد تمامی اقشار شهری و روستایی، دولتی و عمومی برای استفاده از آن کمر همت ببندند تا به خوبی اهداف اقتصادی و فرهنگی کشور را پوشش دهد.