«اورژانس» از نگاه بیماران

علی جعفریان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران براساس شیوه مدیریتی که دارد، پایان هر ماه گزارشی ولو مختصر ولی مفید، از اقدامات مدیریتی خود ارائه می‌دهد، براین اساس با پایان اسفند سال 94 و مصادف شدن با فروردین سال 95، این جراح کبد که امروز در منصب ریاست قدیمی‌ترین دانشگاه‌ پزشکی کشور تکیه زده است، در بخشی از گزارش خود خطاب به همکاران و دانشجویان عنوان کرده است: در سال 94 گروه پیوند کبد دانشگاه ما موفق شد 106 پیوند کبد انجام دهد. عبور از مرز 100 پیوند کبد در سال، آرزوی بسیاری از مراکز پیوند است چراکه باعث می‌شود در زمره مراکز با حجم بالا محسوب شوند و اعتبار بیشتری کسب کند.

وی ادامه می‌دهد: از دید من هم که 15 سال است درگیر این کار هستم این یک موفقیت چشم‌گیر و قابل تحسین است. گروهی متشکل از بیش از یک‌صد نفر در این موفقیت نقش دارند. متخصصین رشته‌های مختلف، پرسنل اتاق عمل، گروه پرستاری ICU و بخش پیوند کبد، پزشکان و کارکنان درمانگاه و گروه هماهنگی و سایر همکاران اعم از خدمات و پشتیبانی در این مجموعه با هم کار می‌کنند. از همه آنان متشکرم. گزارش صدمین پیوند در سایت دانشگاه منعکس شد لذا بنده درباره جزئیات بیش از این نمی‌نویسم اما بیان یک نکته را بجا می‌دانم، قسمتی از پیشرفت کار پیوند کبد در گروه ما مرهون دوره ای بود که من به عنوان فرصت مطالعاتی در سال 90 در آمریکا گذراندم. بنده در این مدت نکات بسیاری را آموختم و البته آنها را بکار گرفتم.

جعفریان عنوان می‌کند: نکته مورد نظر من این است که اگر ما اعتماد به نفس کافی داشته باشیم می‌توانیم  همه جای دنیا نفوذ کنیم و علاوه بر نشان دادن توانایی‌های خود آنچه را لازم داریم برای مردم کشورمان به ارمغان بیاوریم. به جرأت می‌توان گفت گروه ما عمل جراحی پیوند کبد را با نتایج بسیار نزدیک به مراکز معتبر ولی با هزینه معادل یک دهم آنها انجام می‌دهد و این یعنی استفاده درست از دانش بشری و به‌کارگیری آن در مسیر اهداف کشور. شک نداریم که هستند افراد و کشورهایی که از پیشرفت ما خوشحال نمی‌شوند اما این نباید مانع ما برای به دست آوردن آن چیزی باشد که اکنون در دست آنها است و می‌تواند برای ما سودمند باشد. به بیان یکی از چهره‌های مؤثر و کاربلد کشورمان ما باید در مقابله با خطر نفوذ بیگانگان به فکر راه‌های نفوذ در بین آنها و معرفی توانمندی‌های خود باشیم تا در تعاملات جهانی به جایگاهی که شایسته ما است دست پیدا کنیم.

وی بیان می‌کند: فکر می‌کنم ما به عنوان گروه پیوند کبد توانستیم تا حدود زیادی به هر دو شعار «اقتصاد مقاومتی» و «مقابله با نفوذ» که توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است عمل کنیم و این نیست مگر محصول خودباوری و اعتماد به نفس و نترسیدن از رویارویی با دیگران. ما می‌توانیم با همه دانشمندان دنیا در تماس و رفت و آمد باشیم و از این رهگذر نیازهای پزشکی مردم کشورمان را با کیفیت مطلوب برآورده کنیم. گمان من این است که نگرانی بسیاری از افراد به دلیل احساس ضعف ایشان در برخورد با بیگانگان است وگرنه کسی که مانند وزیر امورخارجه این دولت می‌تواند با قدرت و صلابت از حقوق کشور دفاع کند دلیلی برای نگرانی و ترس ندارد. معادل این کار در فضای دانشگاهی برعهده ما است و من فکر می‌کنم بسیاری از اساتید ما این ظرفیت را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گزارش خود به مشکلات اورژانس 5 بیمارستان نیز پرداخت و عنوان کرد: امور مربوط به 5 اورژانس بزرگ و شلوغ دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل بیمارستان‌های امام خمینی، شریعتی، مرکز طبی کودکان، سینا و بهارلو به دنبال بازدید وزیربهداشت در ماه رمضان و جلسات بعدی پیگیری شد و اقدامات اصلاحی تا حد مقدور انجام شد.

جعفریان در خاتمه عنوان می‌کند: در اسفندماه، بنده و مسئولان ذیربط دانشگاه سه جلسه مفصل با مسئولان و مدیران مرتبط بیمارستان‌هاى امام خمینی، شریعتی و مرکز طبی داشتیم تا مشکلات باقیمانده را بررسی و راهکارهای لازم را پیگیری کنیم. جلسه بیمارستان سینا هم که قرار بود در هفته پایانی اسفند برگزار شود به دلیل سفر رئیس بیمارستان به فروردین موکول شد. اورژانس‌ها یکی از مهمترین قسمت‌های بیمارستان در ارائه خدمت هستند و توجه به حل مشکلات آنها مسئولیت همه است اعم از مدیران بیمارستان، رؤسای بخش‌ها، اساتید، دستیاران، کارورزان، پرستاران، کمک بهیاران، بیماریاران، کارکنان خدمات، نگهبانان، مسئولان پذیرش و هر کس که به نوعی درگیر در ارائه خدمت باشد. یادمان باشد مراجعه به اورژانس بدترین شرایط از نگاه بیماران است و همیشه علاوه بر مشکل اصلی که بیماری است با اضطراب بیمار و خانواده همراه است.