حوادثی که اورژانسی‌ها را زمین‌گیر کرد+عکس

از ابتدای دولت یازدهم رویکرد وزارت بهداشت بر تقویت طرح تحول سلامت بود. طرحی که به گفته اکثر کارشناسان ورودی و مراجعه مردم به بیمارستان‌ها را به‌شدت افزایش داده و در پی آن بسیاری از بودجه‌های زیرساخت‌های سلامت را بلعیده‌ است. طرحی که باوجود بودجه هنگفتی که برای آن صرف شده، همچنان بدهکار همه است و نتوانسته رضایت کادر درمان را فراهم کند. کمبود پرستار و پرسنل بیمارستانی و اورژانس هم داستان قدیمی است که وزارت بهداشت زیر بارحل آن نمی‌رود.

گذشته از این‌ها مسئله اصلی که حوادث اخیر نیز آن را تصدیق می‌کند این است که بودجه اصلی وزارت بهداشت عمدتاً در بحث درمان و اورژانس بیمارستانی مصرف می‌شود و دیگر چیزی برای تقویت، نوسازی و بهسازی زیرساخت‌ها باقی نمی‌ماند و اگر هم بماند جوابگوی سیستم فرسوده بهداشت و درمان کشور نیست؛ که قطعاً اگر یک‌بار مسیرتان به یکی از این مراکز درمان خورده باشد، علاوه بر دست‌اندازهای اداری و خدماتی که ارائه می‌شود با چاله‌چوله‌های ساختمان‌ها و تجهیزات فرسوده بیمارستانی نیز برخورد کرده‌اید.

سقوط بالگرد اورژانس 2 روز پس از نخستین پرواز

به گزارش وب دا؛‌ رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی فارس، گفت: پرواز در شب اورژانس، برای نخستین بار در کشور در شیراز، انجام شد.

محمدرضا عالی منش افزود: در ادامه امدادرسانی بالگرد اورژانس 115 فارس به هموطنان، شب گذشته چهارم فروردین، بالگرد اورژانس 115 فارس برای نخستین بار در سال 95، برای انجام ماموریت در شب، به پرواز درآمد.

هنوز چند روزی از این خبر نگذشته بود که بالگرد اورژانس هوایی فارس که برای امدادرسانی به یک حادثه عازم مأموریت بود حوالی ساعت 8:30 روز 6 فروردین امسال در منطقه مسکونی روستای دهنو نزدیکی دریاچه مهارلو شیراز سقوط کرد.

در این حادثه هر 9 سرنشین بالگرد که شامل 5 نفر کادر پرواز، 2 سرنشین کادر اورژانس بوده و 2 سرنشین دیگر مصدوم حادثه‌دیده بودند، جان خود را از دست می‌دهند.

البته پس از سقوط این بالگرد وزیر بهداشت گفت: به دنبال راه‌اندازی پیشرفته‌ترین ناوگان آمبولانس هوایی در ایران هستیم.

وی افزود: آمبولانس‌های هوایی که در دنیا ساخته می‌شود هم مجهز به امکانات اولیه اورژانسی هستند و هم به لحاظ سبک بودن و قابلیت پرواز در نقاط شهری، امکانات خوبی دارند.

 

 

 

 

واژگونی آمبولانس در مشهد، جان بیمار را گرفت

اسفندماه گذشته نیز یک دستگاه آمبولانس در مشهد واژگون شد که فرد بیمار در این خودرو جان خود را از دست داد.

رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین‌خصوص گفت: این آمبولانس متعلق به بیمارستان ١٧شهریور بود.

وی در خصوص دلایل این واژگونی این آمبولانس که البته متعلق به سازمان تامین اجتماعی بوده است و به مصدومیت دو نفر و مرگ بیمار منجر شد، گفت: البته با حضور عوامل انتظامی تحقیقات برای روشن شدن علت حادثه آغازشده است.

آتش‌نشانان با حضور به‌موقع در محل با پیشگیری از وقوع حوادث بعدی ٢ سرنشین  را بیرون آورده و تحویل اورژانس دادند.

 

برخورد دو آمبولانس اورژانس و کشته شدن یک امدادگر

سه‌شنبه سوم شهریورماه نیز بر اثر برخورد دو دستگاه آمبولانس امدادی در محور زاهدان به خاش یک امدادگر کشته و سه نفر زخمی شدند

اما امین صابری‌نیا رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور درباره جزئیات و علت این حادثه دل‌خراش گفته بود: بالاخره وقتی کمبود شدید نیرو است و متأسفانه تفکر دولت بر برون‌سپاری است، باعث شده که نتوانیم بر روی کیفیت خدمات به‌خوبی برنامه‌ریزی کنیم و این اشکالات به وجود می‌آید.

وی اظهار داشت: سال گذشته بنده نسبت به کمبود نیرو هشدار دادم و دائم گفتم که این خدمت تخصصی و مهارتی است و باید نیرو ماندگار و تأمین شود و نه با تفکر برون‌سپاری، بنابراین افرادی که مهارت ندارند وارد سیستم می‌شوند.

صابری‌نیا می‌افزاید: از طرف دیگر خستگی شغلی خود باعث کمتر شدن سطح ایمنی است که در حال حاضر به‌جای 8 کشیک، تعداد کشیک حداقل 14 کشیک 24 ساعته خدمت، نگران‌کننده است و هر چه هم به سازمان مدیریت گفته می‌شود توجهی نمی‌کنند، بنابراین وقتی این‌چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد دنبال مقصر گشتن جای تعجب است.

وی تأکید می‌کند: نیرویی که تأمین نیست و کشیک بیش از انتظار دارد و آینده شغلی نامشخص دارد اگر حتی خطای انسانی نیز کند جای تعجب ندارد، درواقع باید گفت عامل زمینه‌ای عدم توجه به ذات اورژانس پیش بیمارستانی است که در انتخاب نیرو محدودیت ایجادشده و شرایط سخت‌کاری نیز مزید بر علت است.

فریبرز راشدی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در خصوص وقوع این اتفاق گفت: اورژانس از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد و این اتفاق سبب شده تا ما مجبور شویم برای سرپا نگه‌داشتن پایگاه‌های اورژانس شیف های 15 روزه را پیش‌بینی کنیم.

وی گفت: چطور می‌توان انتظار داشت فردی که 15 روز از خانواده‌اش دور است و باید در یک مکان کوچک در بیابان شب و روزش را بگذراند آمادگی ذهنی برای مأموریت داشته باشد؟

 

پایگاه اورژانس جاده‌ای مشهد در آتش سوخت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: پایگاه جاده‌ای اورژانس طالقانی واقع در سه‌راهی فردوسی بامداد امروز طعمه حریق شد.

وی ادامه داد: آتش که از قسمت بایگانی کانکس این پایگاه اورژانس آغازشده بود توسط آتش‌نشانان مهار شد اما سه ساعت بعد دوباره در همین محل آتش‌سوزی رخ داد که آن‌هم بدون خسارت جانی اطفا گردید.

رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این‌باره گفت: پایگاه اورژانس 115 طالقانی از پایگاه‌های جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در فاصله 15 کیلومتری مشهد قرار دارد.

علت این حادثه نیز کافی نبودن ضریب ایمنی و عدم رعایت استاندارهای لازم در این مرکز امدادی اورژانس گزارش‌شده است.

 

لبخندهای طرح تحول با دندان‌های سفید اما پوسیده

شاید تعبیر اشتبیاهی نباشد اینکه برخی از کارشناسان وضعیت نظام سلامت کشور را به دندان‌های پوسیده‌ای تشبیه می‌کنند که ظاهر خوبی دارند اما از داخل فرسوده و پوسیده هستند؛ دندان‌هایی که شاید امروز به دلیل حجم بالای تبلیغات و زرق و برق به راه افتاده توسط دولت، سفید و زیبا نمود کند، ولی در آینده نزدیک به لحاظ عدم توجه به زیرساخت‌ها با دردی دو چندان گریبانگیر دولت‌های بعدی می‌شوند.