شمارش معکوس برای پولی شدن بیمه سلامت

طرح بیمه سلامت همگانی از اول اردیبهشت سال 93 با ثبت نام از افراد فاقد بیمه در کشور از طریق سامانه www.bimehsalamat.ir آغاز و در ادامه حدود 10 میلیون نفر در این سامانه ثبت نام و جهت دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام کردند.

طرح بیمه سلامت همگانی که به گفته دولت تدبیر و امید و همچنین وزارت رفاه یکی از طرح‌های موفق دولت در حوزه سیاست‌های رفاهی است بعد از حدود دو سال هم اکنون به چالش مهمی برخورد کرده است.

اگر چه طی دو سال گذشته بیمه شدگان در طرح بیمه سلامت همگانی هزینه‌ای بابت حق بیمه دریافت نکرده‌اند،اما در سال جاری و با توجه به شرایط سازمان بیمه سلامت و بدهی‌های این سازمان به مراکز درمانی و بیمارستانی از این پس باید بابت دریافت خدمات پول پرداخت کنند.

محمد جواد کبیر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در این باره اظهار کر: از سال جاری تغییراتی در روند پوشش بیمه‌ای افراد لحاظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه 85 تا 90 درصد افرادی که تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند درآمدی کمتر از یک میلیون تومان دارند و از اقشار آسیب پذیر به شمار می‌آیند، تاکید کرد: دولت در نظر دارد این طرح را همچنان برای کسانی که درآمد کمتری دارند به صورت رایگان ادامه دهد.

کبیر با اشاره به اینکه برخی از بیمه شدگان تمکن مالی خوبی ندارند، افزود : در سال 95 شرایطی فراهم شده است تا این گروه در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند.

کبیر اجرای طرح مشارکت در پرداخت حق بیمه را بر اساس ضوابطی دانست که فرد از نحوه مشارکت خود آگاهی خواهد یافت.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی، تقریبا 10 درصد از بیمه شدگان مشمول طرح مشارکت می‌شوند.

مدیر عامل سازماتن بیمه سلامت ایران ،نبود منابع مالی را از دیگر دلایلی دانست که اجرای رایگان بیمه سلامت غیرممکن می‌کند.

در طی روزهای آتی سازمان بیمه سلامت با دریافت حق بیمه از سوی بیمه شدگان  طرح بیمه سلامت همگانی به رایگان بودن این طرح خاتمه خواهد داد.