انفجار درجایگاه عرضه بنزین در آبادان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گفت: با شنیده شدن صدای ناشی از انفجار و متعاقب آن درخواست کمک کارگران جایگاه پمپ بنزین، سریعا گروهای آتش نشان به این جایگاه اعزام شدند.

مجید فرهانی پور افزود: در این عملیات سه گروه اطفای حریق شامل۲۰ نفر آتش نشان به همراه سه دستگاه امبولانس و پلس در محل حاضر شدند.

وی، دلیل انفجار را عدم توجه به نکات ایمنی در هنگام تخلیه سوخت توسط تانکر سوخت رسان ۳۰ هزار لیتری در جایگاه عنوان کرد و اظهار کرد: هنگامی که تانکر در حال تخلیه سوخت است آتش سوزی رخ می دهد که به دلیل گاز تولیدی در هنگام تخلیه، بسته شدن دریچه مخزن تخلیه، وجود حرارت و هوا در این بخش سرایت آتش  سبب بروز یک انفجار و پرتاب دریچه مخزن و سرایت آتش به سقف جایگاه می شود.

فرهانی پور تصریح کرد: از آنجایی که این انفجار سبب وحشت و هراس رانندگانی که برای سوخت گیری به این جایگاه شده بود، آنان خودروهای خود را رها کرده و از جایگاه دور شدند که برای دسترسی راحتر اقدام به خروج این خودروها با همراهی رانندگان کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان گفت: خوشبختانه این انفجار خسارت جانی و مالی در بر نداشت و نیروهای آتش نشان در زمان دودقیقه آتش را مهار کردند.

فرهانی پور با انتقاد شدید از عدم تجهیز جایگاههای سوخت رسان آبادان به سیستم اطفای حریق افزود: در این جایگاه ها تنها به یکی دو کپسول آتش نشانی که به صورت پودری هستند، بسنده شده و این در حالی است که در جایگاه های سوخت که با بنزین سر و کار دارد نیاز به سیستمهای مجهزتر اطفای حریق هست.

وی اظهار کرد: متاسفانه هیچ یک از جایگاههای سوخت آبادان دارای این سیستم نیستند و به رغم هشدارهای فراوان، این کار تاکنون به طور جدی دنبال و به انجام نرسیده است.

فرهانی پور تصریح کرد: قرار است تا کارشناسان ما ضمن سرکشی از تمامی جایگاه های سوخت رسان شهر و بررسی امکانات موجود آنها در صورت نبود سیستمهای مجهز اطفای حریق به صورت کتبی به آنان تذکر داده شود و در صورت عدم رعایت و رسیدگی به آنان به شکل جدی تر برخورد می شود.

وی یادآور شد: موضوع یاد شده را نیز از طریق مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه آبادان دنبال می کنیم تا نتیجه مورد نظر زودتر حاصل شود.