بدهی میلیاردی شهرداری به شرکت برق

سیدمحمد هاشمی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران در دویست و چهل و هشتیمن شورای علنی شهر تهران به گزارشی در خصوص شرکت توزیع نیروی برق تهران پرداخت و اظهار داشت: تعداد پست‌های توزیع برق فشار قوی 124 مورد و پست‌های فشار متوسط زمینی در تهران 11 هزار و 600 مورد است که می‌توان گفت 34 درصد پست‌های فشار متوسط کشور در تهران قرار دارد.

وی ادامه داد: طول شبکه‌های فشار متوسط زمینی در تهران 6 هزار کیلومتر و در کشور 18 هزار کیلومتر است و در مجموع یک سوم طول شبکه فشار متوسط زمینی کشور در تهران قرار دارد و این نشان می‌دهد که حجم تاسیسات در شهر تهران چقدر بالاست.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران با بیان اینکه 27 درصد شبکه فشار ضعیف زمینی کشور نیز در تهران قرار دارد، گفت: طول شبکه روشنایی معابر نیز در تهران 12 هزار کیلومتر است که بالغ بر 350 هزار چراغ است.

هاشمی تصریح کرد: در تهران 4 میلیون و 370 هزار مشترک برق داریم که 20 درصد مشترکین کل کشور را شامل می‌شوند. سال گذشته به دلیل رکود مسکن جذب مشترک‌مان کاهش یافت اما به طور متوسط سالانه 150 هزار جذب مشترک داریم و 50 هزار افزایش ظرفیت در نظر می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه استان‌هایی در کشور وجود دارند که در مجموع 200 هزار مشترک برق هم ندارند، خاطر نشان کرد: فروش برق در تهران به اندازه 5 کلانشهر از جمله اصفهان، شیراز و تبریز است. پیک بار شرکت برق در سال گذشته 4160 مگاوات بوده و افزایش ما نسبت به سال 93، 2.8 درصد بوده است در صورتی که 200 هزار مشترک در سال 93 جذب کردیم بنابراین از نظر مدیریت مصرف شاهد صرفه‌جویی بوده‌ایم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران، افزود: پیک بار برق در کشور در سال گذشته 52 هزار مگاوات و در تهران 4160 مگاوات بوده است که 40 درصد آن مربوط به مصرف سرمایشی است. اگر بتوانیم با هماهنگی مدیریت شهری اقداماتی انجام دهیم که در ساعات پیک روز و شب استفاده از دستگاه‌های پرمصرف به ساعات دیگری منتقل شوند مصرف مدیریت خواهد شد و حداقل در تهران 700 مگاوات برق در ساعات پیک کاهش می‌یابد.

هاشمی گفت: 2234 اداره در شهر تهران وجود دارد که بیشترین بدهی را به شرکت برق دارند و در عین حال دارای بیشترین مصرف در ساعات پیک هستند. امیدوارم شورای شهر مصوبه‌ای تعیین کند که بر اساس آن در ساختمان‌های بلندمرتبه حداقل 20 کیلووات انرژی خورشید نصب شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته 180 هزار خاموشی داشتیم که اکثر آنها در زمان مصرف بالای برق بوده است. همچنین در سال گذشته حدود 99 درصد از هزینه برقی که فروختیم وصول شد اما در حال حاضر مشکلاتی با تونل‌های شهری داریم. بر این اساس شهرداری تهران 12 میلیارد تومان به ما بدهکار است و لازم است تکلیف این موضوع روشن شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران تصریح کرد: شهرداری معتقد است برق تونل‌های شهری رایگان است اما وزارت نیرو بر این باور است که این موضوع شامل جت‌فن‌های تونل‌ها نمی‌شود بنابراین باید یک بار برای همیشه تکلیف موضوع را روشن کنیم.

هاشمی با بیان اینکه سال گذشته به 300 مورد از شبکه‌های برق ما توسط ارگان‌های اجرایی آسیب وارد شده است، گفت: این امر عمدتا توسط پیمانکاران صورت گرفته و علاوه بر خسارت منجر به حداقل 3 ساعت خاموشی برق شهروندان شده است. شهرداری بعد از شرکت آب و فاضلاب بیشترین خسارت را به شبکه‌های شرکت برق وارد کرده است و امیدواریم با تذکر به پیمانکاران شاهد کاهش این آسیب‌ها و وارد کردن خسارت به شرکت برق باشیم.

وی با بیان اینکه روشنایی معابر را از سال 91 تاکنون از 8 به 2 دهم درصد رسانده‌ایم گفت: متاسفانه ما با سرقت تجهیزات مواجه هستیم. بر این اساس کابل‌های برق را از لوله سرقت می‌کنند که نمونه آن تقاطع بزرگراه شهید چمران با نیایش است که منجر به خاموشی اکثر پایه‌های برق می‌شود البته اتوبان‌ها را به سیستم الکترونیک مجهز کرده‌ایم.