آیا نوشهری‌ها آب با طعم قورباغه می‌نوشند؟!

چند وقتی است که در فضاهای مجازی کلیپی قابل تامل دست به دست شده که حاکی از وجود موجودات زنده -قورباغه- در آب شرب روستای صلاح الدین کلا واقع در بخش مرکزی نوشهر است و همه کسانی که این کلیپ را دیده اند به دنبال جواب این سوال هستند که چگونه ممکن است در آب شرب روستایی که مردم همه از آن استفاده می کنند موجودات زنده ای از جمله قورباغه باشد؟

 

اظهار نظر مدیر عامل آبفار مازندران

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت: روستای صلاح الدین کلا با جمعیتی بالغ بر 2500 نفر در بخش مرکزی شهرستان نوشهر و نوار ساحلی دریای خزر و شرق جنگل سی سنگان واقع شده که تاسیسات آب شرب این روستا در سال 62 اجرا شد و آب شرب آن از سه دهنه چشمه در بالادست روستا تامین می شود اما به دلیل فرسودگی تاسیسات آب شرب این روستا شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران بازسازی تاسیسات، خطوط انتقال و شبکه داخلی را در قالب طرح ملی در دست اقدام دارد که تاکنون 7.5 کیلومتر خط انتقال،19کیلومتر شبکه داخلی با اعتباری بالغ بر 9500 میلیون ریال انجام و بخشی از عملیات با پیش بینی اعتباری به مبلغ11000 میلیون ریال از صندوق توسعه ارزی در دست اقدام است.

مجید عبدالهی گفت: متاسفانه با وجود پیگیری به عمل آمده تاکنون نگهداری تاسیسات آب شرب روستای صلاح الدین کلا تحویل این شرکت واگذار نشد و نگهداری، تامین و توزیع آب شرب به صورت شورایی و توسط شوراهای این روستا اداره می شود.

او در خصوص وجود موجود زنده همچون قورباغه در آب شرب روستا تأکید کرد: در تاسیسات آب شرب با 9 کیلومتر خط انتقال، کنتور خانگی، صافی و همچنین مخزن ذخیره در بالادست و وجود کلر (شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران کلر را در تمامی روستاهای غیر تحت پوشش توزیع می کند) وجود موجود زنده ای همچون قورباغه بعید به نظر می رسد و بیشتر احتمال ایجاد تشویش افکار عمومی در تهیه و پخش این کلیپ به نظر می رسد که البته طی بازدید میدانی کارشناسان شرکت از آب شرب این روستا مشخص شد هیچ گونه مشکلی در کیفیت آب شرب روستا مشاهده نشده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت: این شرکت کماکان آمادگی خود را برای تحت پوشش گرفتن روستای صلاح الدین کلا اعلام می کند.

 

لزوم واگذاری مدیریت آب شرب روستا به آب و فاضلاب روستایی

 

فرماندار نوشهر نیز طی بازدیدی که به همراه جمعی از مسئولین از وضعیت بهداشتی آب شرب روستای صلاح الدین کلا داشت، با اشاره به ضعف مدیریت در این خصوص گفت: طی این چند سال به علت آن که شورا و دهیاری عهده دار مدیریت آب روستا بوده است تدابیری در جهت نصب کنتور و مدیریت بهتر بر شبکه آب نداشته است.

علی شادمان گفت: با توجه به بازدیدی که از دو منبع موجود روستا شد این امر بارز است که یکی از منبع ها مشرف بر منبع دیگر است و منبعی که مورد استفاده قرار می گیرد با بارندگی دچار کدری آب می شود.

او با اشاره به فرسوده بودن شبکه آب روستا و لوله ها گفت: آنچه مهم به نظر می رسد این است که برای سلامتی مردم باید فکری اساسی و برنامه ریزی درستی صورت گیرد تا از این وضعیت خارج شود.

فرماندار نوشهر با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات عدم پوشش آب شرب روستا زیر نظر آب و فاضلاب روستایی است، تاکید کرد: شورا و دهیاری اگر می خواهد بپذیرد که آب شرب روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار گیرد باید ظرف مدت یک هفته لیست کامل ساکنین را که بیش از هزار خانوار است را در اختیار آب و فاضلاب قرار دهد تا این شرکت بتواند برنامه ریزی لازم و تامین اعتبار کند.

شادمان با ابراز گلایه از عدم مدیریت صحیح شورا و دهیاری در خصوص منبع موجود روستا گفت: اگر تاکنون مدیرت آب شرب روستا به آب و فاضلاب واگذار می شد این شرکت می توانست با تامین اعتبار نسبت به شبکه گذاری جدید اقدام کند و امروز این شرکت پاسخگو می بود.

او ادامه داد: این روستا یکی از روستاهای پر درآمد شهرستان و بخش مرکزی است و با بخشی از درآمدهای حاصل از روستا می توان مشکل آب شرب و کدر بودن آن را تا حد زیادی برطرف کرد.

فرماندار نوشهر گفت: از زمانی که آب و فاضلاب روستایی شبکه روستا را تحویل گرفت موظف است ظرف یک ماه با برنامه ریزی و مدیریت درست نسبت به رفع مشکل اقدام کند و آزمایشات لازم را انجام دهد و در همه بخش‌ها مدیریت داشته باشد.

در ادامه رییس آب و فاضلاب روستایی نوشهر نیز گفت: آب شرب این روستا از سه دهنه چشمه در بالادست روستا تامین می شود اما به دلیل فرسودگی تاسیسات آب شرب این روستا شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران بازسازی تاسیسات، خطوط انتقال و شبکه داخلی را در قالب طرح ملی در دست اقدام دارد که تاکنون 7.5 کیلومتر خط انتقال، 19کیلومتر شبکه داخلی با اعتباری بالغ بر 9500 میلیون ریال انجام و بخشی از عملیات با پیش بینی اعتباری به مبلغ11000 میلیون ریال از صندوق توسعه ارزی در دست اقدام است.

خلیل اسماعیلی با اشاره به اینکه این پروژه از سال 91 آغاز شده است، گفت: تاکنون بیش از 50 درصد از طرح انجام شده است و 2.5 کیلومتر از لوله کشی خط انتقال آب باقی مانده که با تخصیص اعتبار انجام خواهد شد.

او تأکید کرد: چندین بار تاکنون مکاتباتی در خصوص تحویل شبکه آب روستا به شرکت آب و فاضلاب با شورای محل انجام شده است همه مکاتبات موجود است ولی تا این لحظه موافقت لازم انجام نشده است.

رییس آب و فاضلاب روستایی نوشهر تاکید کرد: اگر قرار است شورا و دهیاری مدیرت آب روستا را به شرکت واگذار کنند باید لیست نهایی ساکنین را ظرف مدت یک هفته در اختیار ما قرار دهند تا ما بتوانیم نسبت به کنتور گذاری اقدام کنیم و بعد از نیز برنامه ریزی و جذب اعتبار برای رفع مشکل سه منبع روستا و تغییر شبکه لوله و انتقال روستا انجام شود.

یکی از اعضای شورا نیز به نمایندگی از اهالی روستا گفت: آب روستا از سه منبع تامین می شود که در زمان بارندگی آب یکی از منبع های اصلی که وضعیت بهتری دارد کدر می شود.

ایوب صلاحی با اشاره به پخش کلیپ وجود قورباغه در آب شرب روستا گفت: این اتفاق مربوط به چند روز قبل است که در زمان بارندگی روی داد که مربوط به یکی از چشمه های تامین آب روستا بوده است.

او تأکید کرد: در زمان بارندگی آب شرب روستا گل آلود است و در غیر بارندگی نیز کمبود آب زیاد مشاهده می شود.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز با ابراز گلایه از شبکه بهداشت گفت: طی این مدت شبکه بهداشت در خصوص میکروبی و آلودگی آب، آزمایشات و هشدارهای لازم را نداده است و برخی از مردم روستا دچار بیماری‌های پوستی ناشی از استفاده از آب آلوده شده اند.

به گزارش ایسنا، آزمایشات لازم از سوی واحد کنترل کیفیت آب شرب شرکت آب و فاضلاب روستایی انجام شد و به کدر بودن آب اذعان داشتند و اینکه نیاز است از نظر بهداشتی اقدامات اساسی صورت گیرد تا مردم بتوانند از آب شرب روستا استفاده کنند.