آغازمقاوم سازی مجتمع تجاری فردوسی

اواخر سال گذشته بود که شهرداری تهران در اطلاعیه شبانه از توقف بهره برداری مجتمع تجاری فردوسی خبر دادند . این اتفاق پس از تایید نا ایمن بودن این سازه رخ داد . هرچنددر این مدت صاحبان این مجتمع زیر بار نا ایمن بودن این مجتمع نرفته بودند  اما حبیب‌الله  بیطرف، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفتگو با بلدیه خبر از آغاز مقاوم سازی این بنا توسط مالک داد . 

او در خصوص آخرین وضعیت مجتمع تجاری فردوسی توضیح داد: در این ساختمان چند تا دیوار برشی به عنوان المانهای استحکام بخش سازه رعایت نشده است که پس از ورود سازمان سازمان نظام مهندسی و تاکید بر لزوم مقاوم سازی بهره برداری این مجتمع متوقف شد . 

وی ادامه داد: مالک در حال اقدامات تقویتی و طرح تکمیلی است که این اشکال را برطف کند و امیدواریم با اجرای دیوارهای برشی این مجتمع به زودی به بهره برداری برسد .  

سال گذشته بود که محمدمهدی تندگویان، نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر پرده از نا ایمن بودن ساختمان مرکز تجارت فردوسی برداشت.

او در جلسه غیرعلنی شورای شهر که روزهای یکشنبه برگزار می شود، در تذکری به شهردار تهران بابت ایمن نبودن مجتمع تجاری «تجارت جهانی» خواستار توقف تبلیغات مربوط به این پروژه در رسانه‌ها شد و گفت: «از همین جا اعلام می‌کنیم که این پروژه فاقد الزامات ایمنی است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد».

تندگویان دو روز بعد و در جلسه علنی شورای شهر گفت: در مرحله فعلی امکان اصلاح ساختمان مرکز تجارت جهانی در خیابان فردوسی برای تامین امنیت ساختمان امکان پذیر است.

موضوع مشکلات سازه ای مرکز تجارت جهانی فردوسی، یک شبه پدید نیامده. آنطور که تندگویان اعلام کرد، اوایل سال گذشته گزارش هایی درباره تخلفات سازه ای در این ساختمان مرکز تجارت جهانی فردوسی به کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر رسیده و از همان زمان پیگیری ها آغاز شده است.

به گفته نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، با توجه به حساسیت موضوع بارها از مالک درخواست شد که نقشه‌ها و مدارک طراحی سازه را جهت بررسی بیشتر در اختیار کارشناسان این کمیسیون قرار دهد: متاسفانه، پس از بررسی و بازدیدهای صورت گرفته از پروژه در حال ساخت، در کمیسیون به قطعیت دریافتیم که در پروسه ساخت و ساز، آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان نه تنها به طور کامل رعایت نشده بلکه در مواردی کاملاً مغایر است.

تندگویان درحالی از بدون مجوز بودن این ساختمان سخن می گفت که مالک در نشستی خبری گفته بود، همه مجوزها وجود دارد: نامه‌های ارائه شده از شهرداری موجود است و مشکلی وجود ندارد و ابهامات این پروژه به دلیل فعالیت همان گروه اخاذ بوده است، اینکه می‌گویند سازه دچار مشکل است باید بگوییم که آخر مرداد ماه امسال دوباره پروانه گرفته‌ایم و این درحالی است که اخاذان از ما درخواست مبالغی همچون ۵ میلیارد تومان داشته و از مقامات می‌خواهیم به جای اینکه با ما برخورد کنند پاسخ آنها را بدهند.

و همین نکته ای است که تندگویان به آن اشاره کرده است: کارشناسان پس از بررسی دقیق نقشه به این جمع‌بندی رسیدند که نقشه ارائه شده، نقشه‌ای صوری بوده که برای اخذ پیش پروانه مورد استفاده قرار گرفته است و نقشه ملاک عمل در ساخت نیست.

مالک ساختمان تجارت جهانی فردوسی درحالی از ایمنی ساختمانش می گوید که به گفته نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر یکی از شروط واگذاری واحدهای تجاری این ساختمان، نیاوردن گاوصندوق های سنگین وزن بوده است: جمع بندی ها نشان داد این پروژه از لحاظ سازه ایمن نیست و استناد به گزارشات و اتفاقات واصله و حتی اظهارات خریداران مبنی بر اینکه به آنها اعلام شده بود که گاوصندوق بالای ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم نیاورند، موضوع بارگذاری سازه در طراحی پروژه را زیر سوال می‌برد.

اما خبری از این مجتمع وضعیت مقاوم سازی آن نبود تا این که اواخر سال گذشته  دوباره این پرونده با نامه نگاری هایی که میان سازمان نظام مهندسی تهران و شورای شهر شد به جریان افتاد .

محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی بار دیگر اعلام کرد که  این پروژه ایمن نیست و در صورت بهره‌برداری، هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد. لذا وفق نظر شورای شهر، می‌بایست طرح ایمن‌سازی پروژه توسط  مشاور ابلاغ شود تا مدیریت بحران شهری و ستاد بحران، مستندات مربوط به ایمن‌سازی و تایید نظام فنی مهندسی را بررسی کند و نهایتا موضوعات مورد نظر را برای جمع‌بندی و تایید صدور پایان کار به شورای شهر ارائه دهند.

تندگویان درادامه اظهار داشت: براساس اطلاعات شورای شهر تهران، تاکنون تنها کار مطالعات ایمن‌سازی این پروژه انجام و مشاور مربوطه توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تایید شده که در نهایت مطالعات کار به مالک ابلاغ شده است؛ اما هیچ گزارشی از انجام اقدامات صورت گرفته در دست نیست.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ستاد بحران هم چندی پیش طی نامه‌ای اعلام کرده که سندی مبنی بر انجام اقدامات ایمن‌سازی ندارد، گفت: شورای شهر تهران، بر اساس این نامه به شهرداری تاکید داشته که هیچگونه پایان‌کار یا مجوز بهره‌برداری صادر نشود.

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه یادآور شد: مسئولیت حقوقی و بهره‌برداری این پروژه بر عهده خود مالک و اشخاصی که احتمالا با این شرایط ملک را خریداری کردند، خواهد بود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری نمی‌تواند مانع مردم برای خریداری یک ملک شود، تاکید کرد: حتی شاید شهروندان بر این امر اشراف داشته باشند که این ملک هیچ‌گاه، پایان‌کار نمی‌گیرد و امکان صدور سند وجود نخواهد داشت، لذا تبعات حقوقی و اجتماعی این اقدام بر عهده خود مالک خواهد بود.

تندگویان تاکید کرد: در شرایطی که پروسه ایمن‌سازی انجام شود و کار مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان و ستاد بحران قرار بگیرد و با رای مثبت شورای شهر تهران، دستور صدور پایان‌کار به شهرداری ابلاغ می‌شود، در غیر این صورت بهره‌برداری این مجموعه برای مالک حتما تبعات حقوقی و اجتماعی در پی خواهد داشت.