امید قبادی، گفت: سالانه 17 تا 20 هزار مورد آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات داریم که با توجه به اعلام آمار جدید از سوی رسانه‌ها به نظر می‌رسد که فروردین ماه امسال، آمار تصادفات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته باشد.

وی ادامه داد: 48 تا 50 درصد علل مرگ مغزی از کل آمار مرگ و میر مغزی به دلیل تصادفات است که در ایام نوروز به دلیل جابجایی‌ها و مسافرت‌ها افزایش می‌یابد.

مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: امسال با توجه به تصمیم مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، مراکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی تعطیل نشدند و در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه دادند.

قبادی گفت: مراکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی، سال‌های گذشته در ایام نوروز به صورت شیفت در گردش فعال بوده‌اند، اما امسال با توجه به تعداد بیماران نیازمندی که در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند، تعطیل نشده‌اند.

وی گفت: هم‌اکنون 26 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا در کشور به سر می‌برند.

قبادی تصریح کرد: دلیل این تصمیم، افزایش آمار اهدای عضو و آمار بیماران نیازمند پیوند اعضا بوده که امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: در کشور ما بیشترین عضوی که پیوند زده می‌شود، کلیه است که سالانه 3 هزار مورد است.

مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: پس از کلیه، پیوند کبد با 600 مورد در سال، قلب 100 تا 120 مورد و ریه 15 تا 20 مورد در سال، بیشترین اعضای پیوندی به شمار می‌روند، البته امکان پیوند سایر اعضای بدن نیز در کشور ما فراهم است.