کوتاهی دولت در چشم بیماران/ خطر افزایش زیرمیزی

در حدود 4 تا 5 از ارائه پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌های پزشکی 95 می‌گذرد ولی هنوز این موضوع که رابطه مستقیمی با جیب بیماران و وضعیت ارائه دهندگان خدمت در حوزه سلامت دارد، تعیین تکلیف نشده است.

حال با وجود آنکه نخستین ماه سال 95 نیز روزهای پایانی خود را سپری می‌کند ولی هنوز تعرفه‌های پزشکی 95 از طرف شورای عالی بیمه و هیئت وزیران اعلام نشده است، موضوعی که صاحب‌نظران سلامت به نوعی کوتاهی دولت می‌دانند زیرا این تأخیر باعث افزایش زیرمیزی و رنج بیشتر بیماران و همچنین مشکلات عدیده برای ارائه دهندگان خدمت می‌شود.

براین اساس محمد آقاجانی - معاون درمان وزارت بهداشت در توضیح سرنوشت تعرفه‌های پزشکی سال 95 به تسنیم عنوان کرد: وزارت بهداشت در آذرماه سال 94 پیشنهادات خود برای تعرفه سال 95 را اارائه کرده بود و در تاریخ 24 اسفند نیز شورای عالی دریان باره تشکیل جلسه داشت ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اشت.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت پیگیر و مُسر برای تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال 95 در کمترین زمان ممکن است، ادامه داد: با این وجود تا زمانی که هیئت وزیران تعرفه پزشکی سال 95 را اعلام کند، ملائک تعرفه‌ها همان تعرفه‌های پزشکی سال 94 است.

آقاجانی در ادامه به مهمترین مشکل در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: مهمترین مشکل نظام سلامت در این‌باره قیمت خرید خدمات است که کمتر از قیمت واقعی و هزینه تمام شده است که این مسئله در نوع کیفیت خدمات و دسترسی مردم به خدمات سلامت تأثر می‌گذارد.

معاون وزیر بهداشت توضیح داد: امیدواریم با اعلام تعرفه‌های پزشکی مناسب در سال 95، تا حدودی به سمت قیمت تمام شده براساس مفاد قانونی برنامه توسعه پیش رویم و اگر این اتفاق رخ ندهد در بخش‌های دولتی شاهد کسری بودجه و طولانی شدن مطالبات شرکت‌های دارویی، پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان و ارائه دهندگان خدمت در حوزه سلامت خواهیم شد و در بخش خصوصی نیز فاصله بین درآمد و هزینه‌کرد دچار مشکل می‌شود.

آقاجانی با تایید افزایش دریافت‌های غیر متعارف (زیرمیزی) بر اثر تاخیر اعلام تعرفه‌های پزشکی که یکی از نمایندگان مجلس آن را پیش‌بینی کرده است، درحالیکه وزارت بهداشت در گام سوم طرح تحول سلامت برای کاهش این معضل برنامه‌ها‌ی گسترده ای را اجرا کرد، گفت: بله، ولی با این وجود، جامعه پزشکی با دولت یازدهم و وزارت بهداشت در این باره همراهی داشتند و امسال نیز این همراهی ادامه خواهد داشت، کما اینکه انتظار این است هر زودتر تعرفه‌های پزشکی سال 95 اعلام شود.

کوتاهی دولت در چشم بیماران/ خطر افزایش زیرمیزی

همچینین در این‌باره عبدالرحمان رستمیان - نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با انتقاد از عدم تعیین تکلیف تعرفه‌های درمان در سال 95، عنوان کرده است که هدف از این قانون، یکسان شدن تعرفه‌ها و جلوگیری از هرگونه بی انضباطی مالی در جامعه پزشکی است، بر این اساس تاخیر در اعلام آن ممکن است موجب شود تا هر بخشی به صورت خودسرانه تعرفه خود را افزایش دهند. بنابراین اعلام به موقع تعرفه‌ها از تخلفات جلوگیری می‌کند و تأخیر در اعلام آن کوتاهی از سوی دولت است زیرا دولت موظف بود قبل از آغاز سال تعرفه‌ها را با لحاظ شاخص‌هایی مدنظر قرار دهد.