ایرج حریرچی در نشست هفته سلامت در وزارت بهداشت گفت: شاید بتوان مادر بیماری‌ها را دیابت دانست و علت بیماری‌های سکته، قلبی عروقی و سرطان را چاقی عنوان کرد که شیوع ان در 40 سال گذشته به شدت در حال افزایش بوده چندین برابر شده و به عدد دو رقمی رسیده است.

وی افزود: دخانیات شایع‌ترین عامل قابل پیشگیری مرگ در جهان است. یک میلیارد و 400 میلیون سیگاری در دنیا داریم که در کشور ما 7 میلیون و 700 هزار نفر است.

حریرچی ادامه داد: سالانه 6 میلیون نفر در دنیا به دلیل دخانیات می‌میرند، 600 هزار نفر در معرض دود سیگار هستند و 50 درصد کودکان نیز در معرض این دود قرار دارند، 90 درصد موارد سرطان ریه در مردان و 80 درصد در زنان ناشی از سیگار است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 40 درصد بودجه خانوار افراد سیگاری در کشورهای کم‌درآمد صرف سیگار می‌شود که در کشور ما 55 تا 60 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که هزینه آن سالانه 10 هزار میلیارد تومان است که یک درصد درآمد ناخالص ملی است و از نظر سال‌های عمر از دست رفته 20 تا 30 هزار میلیارد تومان سالانه آسیب می‌زند.

وی گفت: متاسفانه کمترین مالیات را بر سیگار در کشورهای منطقه داریم در حالی که مهمترین عامل کاهش مصرف است. به همین دلیل در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد مالیات بر تولید داخل 10 تومان است، در تولید مشترک 35 تومان و بر سیگار خارجی 50 تومان افزایش قیمت داشته باشیم.

حریرچی گفت: در اوج تحریم‌ها که دارو و تجهیزات به ما نمی‌دادند کارخانجات انگلیسی و آمریکایی کارخانه سیگار به راه انداختند و درمورد قاچاق سیگار تجربه نشان داده افزایش مالیات موجب قاچاق نمی‌شود این را باید در نظر گرفت که این 60 میلیارد نخ که به کشور می‌اید با کوله که نمی‌آید بلکه از راه‌هایی می‌آید که باید مکانیزم بازرسی آن با کمک خود وارد کننده انجام شود تا بتوان با قاچاق برخورد کرد این در حالی است که 20 تا 40 درصد سیگار مصرفی به صورت قاچاق است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طبق حساب‌های مالی سلامت هزینه‌هایی که برای بهداشت عمومی و پیشگیری در دهه 80 شده 3.7 تا 4.8 درصد کل هزینه‌های سلامت بوده که در دنیا 3 الی 11 درصد است اما در سال 92 به 60.4 درصد و در 93 به 8.7 درصد رسیده بنابراین وزارت بهداشت به پیشگیری و بهداشت اهمیت و اولویت داده است.