ماجرای قطع تولید و توزیع داروی "دسفوناک" برای بیماران تالاسمی، نگرانی از فرسوده بودن بیمارستانهای پایتخت، تهدید سلامت جسمانی کارمندان، تعلل در اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری و... از جمله اخبار و رویدادهای حوزه بهداشت و درمان در این هفته بوده اند.

به گزارش مهر، حوزه سلامت کشور در این هفته همچون هفته های قبل شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی بود که چکیده ای از مهمترین این اخبار در پی می آید.

ماجرای قطع توزیع داروی دسفوناک

داروی ایرانی " دسفوناک " که برای بیماران تالاسمی مورد استفاده قرار می گرد و تا کنون در کشور فرانسه و با مسئولیت شرکت ایرانی، تولید و در بازار دارویی کشور توزیع می شد، به دستور وزارت بهداشت متوقف شده است.

این در حالی است که دکتر مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران، حذف یکباره داروی دسفوناک به عنوان داروی تولید داخل را چندان خوشایند ندانسته و عنوان داشته که این موضوع در دراز مدت می تواند مسائل و مشکلاتی را برای بیماران به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر دکتر احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو گفته است که دسفوناک یک داروی تولید داخل نبوده و از سال ۸۷ توسط شرکت داخلی از کشور فرانسه وارد می شود.

شیبانی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت مسئولیت تامین سلامت داروهای مورد نیاز کشور را بر عهده دارد، گفته است که بر اساس ضوابط جدید تصمیم گرفته است بر روی محموله جدید این دارو مطالعات بالینی ضروری انجام شود و سپس در خصوص عرضه آن به بیماران تصمیم قطعی گرفته شود.

این در حالی است که تا کنون ۴۰ درصد از نیاز دارویی ۱۸ هزار و ۶۰۰ بیمار تالاسمی کشور توسط داروی دسفوناک تامین می شد به طوریکه در روزهای اخیر، نبود این دارو در داروخانه های تعدادی از استانهای کشور موجبات نگرانی بیماران تالاسمی را فراهم آورده است.

نگرانی از تخریب بیمارستانهای فرسوده تهران

دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، فرسوده بودن بیمارستانهای پایتخت را مهمترین معضل نظام سلامت دانسته و گفته است که اگر تهران دچار بلیه ای طبیعی شود اکثر بیمارستانهای آن فرو می ریزد.

وی با اشاره به قدمت ۸۶ ساله بیمارستان اکبر آبادی تهران، افزود: تخت های بیمارستانی نیز در تهران کم، فرسوده و قدیمی است، بنا براین باید در زمینه درمان در این شهر بزرگ کار اساسی صورت گیرد.

سلامت جسمانی کارمندان در معرض تهدید
فاطمه صادقی، کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ناراحتیهای ستون فقرات و مشکلات روحی رفتاری ناشی از استرس کاری را از مشکلات رایج در بین کارکنان ادارات در کشور اعلام کرده و عنوان داشته است که انجام بیش از اندازه کارهای تکراری در ادارات و سازمانها سلامت جسمی و روانی کارکنان را تهدید می کند.


هم اکنون در بسیاری از ادارات استانداردهای سلامت حین انجام کار رعایت نمی‌شود که از آن جمله می‌توان به در دسترس نبودن آسان ابزار کاری، عدم انجام کار در ارتفاع مناسب، تکراری بودن کارها، عدم توجه به خستگی بدن، عدم قابلیت تنظیم تغییر وضعیت در طول شیفت کاری و عدم انجام کار در وضعیت مناسب اشاره کرد.

صادقی، ناراحتیهای ستون فقرات مثل کمردرد و ناراحتیهای بصری و مشکلات روحی و رفتاری ناشی از استرس کاری را از مشکلات رایج در بین کارکنان ادارات در ایران اعلام کرد.

تاخیر ۴ ساله در اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری

بیش از ۴ سال است که مجلس شورای اسلامی، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به تصویب رسانده تا جامعه پرستاری تا حدود زیادی از تبعیض هایی که متوجه آنها است، رهایی یابد. اما چنین به نظر می رسد که وزارت بهداشت به همراه وزارت رفاه سابق(که هم اکنون در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادغام شده است) و سازمان نظام پرستاری قصد ندارند این قانون را اجرا کنند.


در همین ارتباط محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار گفته است که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۸۶ به تصویب مجلس برسد اما به رغم گذشت ۴ سال از تصویب این قانون و رفع تمام بهانه ها برای اجرای آن، متاسفانه وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری این موضوع را مشمول مرور زمان کرده اند.

وی گفته است که مسئولان سازمان نظام پرستاری به عنوان یکی از سه ضلع اجرای این قانون، باید به جامعه پرستاری پاسخ بدهند که چرا بعد از گذشت ۴ سال هنوز قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرایی نشده است.

بیماران قربانی دعوای بیمه های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی

دعوای بیمه های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی، بیشتر از آنکه برای مراکز درمانی و بیمه های خصوصی مشکل ساز شود، سلامت آن بیمارانی را تهدید می کند که حق بیمه تکمیلی خود را پرداخته اند اما نمی‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.

دکتر سیامک مره‌ صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره لغو قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی گفته است که بیمه‌های تکمیلی که امروز در کشور وجود دارد بیمه‌های واقعی نیستند و تنها با پرداخت نرخ بالاتر همان خدماتی را تحت پوشش قرار می‌دهند که در بیمه پایه هم وجود دارد.


داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه شرکتهای بیمه پول بیمه تکمیلی را از مردم گرفتند و به تعهدات خود عمل نمی کنند عنوان داشته که در دعوای پیش‌آمده میان بیمارستانهای خصوص و برخی از شرکتهای بیمه مقصر شرکتهای بیمه‌گر هستند.