هشدار وزیر بهداشت/دیابت به سن دانش آموزی رسیده است

حسن قاضی زاده هاشمی در همایش سفیران سلامت دانش آموزی که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: خیلی خوب نیست که نیمی از مردم کشور اضافه وزن داشته باشند. بانوان در کشور بیشتر از آقایان دارای اضافه وزن هستند.

وی افزود: هدف امسال سفیران سلامت باید مبارزه با چاقی و افزایش وزن و پرخوری باشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ۳۵ درصد کالری که مصرف می کنیم، مورد نیاز نیست.

وی خطاب به سفیران سلامت گفت: اگر توصیه شما به دانش آموزان اثربخش باشد، با احتساب خانواده های آنان، نیمه از کشور تحت موضوعات بهداشتی و سلامتی قرار می گیرند.

قاضی زاده هاشمی در جمع خبرنگاران نیز با تاکید بر سلامت دهان و دندان و سلامت اعصاب و روان، گفت: اگر تمام موارد را با هم بخواهیم، سخت است. اما امیدوارم مردم به وضع خودشان و مصرف شکر و شیرین کننده ها اهمیت دهند.

وی افزود: امسال سعی می کنیم یکی از معضلات سلامتی که اضافه وزن و دیابت است را پیشگیری کنیم.

وزیر بهداشت توضیح داد: کسی که دیابت دارد تمام رگهای بدنش از مغز و چشم گرفته، دچار ابتلاست. ضمن اینکه شایع ترین علت کوری نیز دیابت است. همچنین پیوند کلیه، پیوند قلب، سکته قلبی و سکته مغزی نیز از چاقی، مصرف قند و دیابت است.

هاشمی بیان کرد: بیماری های مفصلی، کبد چرب و بیماری هایی که برخی از آنها با علم روز قابل درمان نیست، همگی از چاقی نشات می گیرد و بچه ها تنقلاتی که مصرف می کنند و در مورد غذا، خانم ها مراقب باشند زیرا اضافه وزن آنها بیشتر از آقایان است.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان مسئول بهداشت دولت توصیه مبارزه با چاقی می کنم زیرا چاقی بنای تمام بیماری ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سن دیابت به دانش آموزان نیز رسیده است؟ بیان کرد: بله. دیابت در کشور رو به گسترش است و یکی از خطرات جدی حوزه سلامت محسوب می شود که هزینه ای بسیار زیادی را تحمیل می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اندام هایی که دیابت عوارض جدی بر روی آن دارد، کلیه است. اگر با همین وضع پیش برویم، در ۱۰ سال آینده سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان باید برای دیالیز و خدمات این بیماری هزینه کنیم.